Ahogy az emberek egyre inkább tudatára ébrednek és frusztrálódnak az egyszerhasználatos korszak drámai hatásaitól, a jövőbe tekintő vállalkozások számára eljött az idő, hogy megteremtsék az alapot a fogyasztóik fenntarthatóság iránti egyre növekvő igényének kielégítéséhez. A körforgásos vagy körkörös gazdaságé a jövő, ez a zéró kibocsátás közelgő korszakának egyik kulcsfontosságú eleme.
Hogy mik lehetnek a lineárisról a körforgásosra váltás fő lépései, a Forbes.com gyűjtötte össze Euan Davis, az amerikai Cognizant Technology Solutions Corp tanácsadócég thought leadere segítségével.
Új megközelítésre van szükség
Nemrég még kevés cég vagy fogyasztó foglalkozott azzal, mi is történik az egyes termékekkel vásárlás után. Ahogyan az éttermi felszolgálók is igyekeznek két fogás között eltüntetni a használt tányérokat, a gyártók is igyekeztek a vásárlók elől elrejteni a termelődő hulladékot.
A termékek életciklusa tehát reformra szorul. Itt lép be a körkörös gazdaság: a körforgásos üzletmodell kiiktatja a hulladékot, megnöveli a termékek élettartamát, a különböző anyagokat visszaforgatja.
A fogyasztók is egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy az általuk választott cégek és vállalkozások is foglalkozzanak ezekkel a kérdésekkel. A becslések szerint 2025-re több mint 40 százalékuk fogja úgy módosítani vásárlási szokásait, hogy az átlátható, zöld gyakorlatokat, például a körforgásos üzleti modellt alkalmazó cégeket támogassa.
Amellett, hogy a fogyasztók is egyre tudatosabbak a fenntarthatóság melletti elköteleződésben, más tényezők is a kihalás szélére sodorják az egyszer használatos érát.
A termékek hagyományos életciklusának újragondolásához vezetnek többek között az ellátási lánc megszakadásai, a „zöld rendeletek”, a széndioxid-adók és az is, hogy a teljes birtoklás helyett egyre nagyobb teret nyer a tárgyak/szolgáltatások résztulajdonlásának vagy ideiglenes használatának gyakorlata.
Lineárisból a körkörösbe
Hogyan hagyják maguk mögött a lineáris gazdaságot a cégek és vetik bele magukat a fenntartható, körforgásos modellbe? Mutatjuk.
- Az újrahasználat beépítése az üzleti modellbe
Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a zéró kibocsátás korszakában, a vállalkozásoknak mindenekelőtt meg kell érteniük a körforgásos gazdaságot és olyan módon – valóban – kell csatlakozniuk, hogy elkerüljék a greenwashing vádját.
Több innovatív vállalkozás talált meg remek üzleti lehetőséget a körforgásra való átállásban. A párizsi székhelyű Back Market, amely a kifinomult, felújított elektronikai termékek piacterét üzemelteti, 5,7 milliárd dolláros értéket ért el, ezzel Franciaország legértékesebb startupjává vált. A Schneider Electric körkörös stratégiájával pedig 2020-ban 157 ezer tonnával kevesebb elsődleges erőforrást használt fel.
Szorosabb együttműködésre van szükség az értékláncon keresztül az egyes cégek között. Az értéklánc egyik végén megjelenő hulladék friss inputot jelenthet egy másik értéklánc számára (például az elhasznált autógumik egy játszótéren puha talajt biztosítanak a hinta alatt).
- Rendszerszintű gondolkodás
A körkörös üzleti modellekkel kapcsolatos lehetőségek megértéséhez az üzleten belül és kívül is több szereplő együttműködésére van szükség. Legyen szó az ellátási láncban érintett összes tranzakció számszerűsítéséről a végtermék árának megállapítása érdekében vagy az új szolgáltatások és lehetőségek lehetővé tételéről a termék körül annak életciklusa során, a vállalkozásoknak össze kell hangolniuk tevékenységeiket és döntéseiket az ökoszisztéma többi szereplőjével.
Új szintű előrelátásra és merészségre lesz szükség a lineárisról a körkörös üzleti modellekre váltáshoz. De ahogy kibontakozik a zéró kibocsátás korszaka, ez csak egy lesz a sok új módszer közül, melyek segítenek egészséges üzleti, társadalmi és környezeti eredmények létrehozatalában.
Borítókép: Körforgásos gazdaság Fotó: Josh Power/Unsplash