Az Amazon izgalmas módszerrel szűri a motiválatlan munkaerőt.
A munkaerő megtartása, jólétének fenntartása különösen az utóbbi egy-másfél évben igazán nagy kihívás, hiszen nagyjából minden szektort sújt a munkaerőhiány.
Az Amazonnál egy nagyon érdekes módszert használnak arra, hogy csak azok maradjanak a cégnél, akik tényleg nekik akarnak dolgozni (bár az ötlet eredetileg nem az Amazontól származik, de erre is mindjárt kitérünk).
Fogd a pénzt és fuss!
A cégnél minden évben jön egy levél, az a tárgya, hogy „kérlek, ne fogadd el ezt az ajánlatot”. Pedig az ajánlat igen csábító: mondj fel most azonnal, és ötezer dollár üti a markodat. Ez cirka másfélmillió forint. A lényeget Jeff Bezos még 2014-ben egy befektetőknek írt levelében fejtette ki.
„Ha nem vagy boldog, az első nálunk töltött éved után kétezer dollárt fizetünk, hogy elmenj. Ez aztán évente ezer dollárral emelkedik, és ötezer dollárnál áll meg. A Zappo-tól vettük az ötletet, aki nem akar velünk dolgozni, azzal mi sem akarunk együtt dolgozni.”
A Zappos egy online értékesítéssel foglalkozó startup volt (cipőket árultak), az Amazon vásárolta fel őket 2009-ben. Eredetileg ők álltak elő a „Pay to quit” modellel – minden, az alapképzésüket elvégzett új munkatársnak felajánlottak négyezer dollárt, hogy csomagoljanak és lépjenek le a cégtől, Bezos-ék pedig megtartották ezt a modellt. A Zappos-nál egyébként durva hatása volt, a mintegy másfélezer dolgozóból 210 döntött úgy, hogy elfogadja az ajánlatot és felmond.
Miért jó ez a taktikta?
Egyrészt nyilván van relevanciája az Egyesült Államokban, ahol minden sokkal drágább, tehát a munkaerőpiacról történő átmeneti kiesés komoly terhet ró bárkire. Másrészt a motiváltatlan munkaerő nem kreatív, és hosszú távon az alkalmazottnak sem éri meg beleőrülni a munkájába. Bár nem érdeke a cégnek, hogy megszabaduljon az alkalmazottaitól, de Bezos szerint még így is jó deal ennyi pénzt fizetni. Mondjuk ő elég jó helyen áll az amerikai gazdaglistán ahhoz, hogy ezt el lehessen hinni neki.
A kérdés azért zseniális, mert anélkül gondolkoztatja el a munkavállalót, hogy bármire is kényszerítené. Ha valaki azt választja, hogy marad, és lemond többezer dollárról, valószínűleg lát perspektívát a munkájában, vannak tervei. Mivel ez az ajánlat minden évben megérkezik, akkor egy esetlegesen kimerítőbb időszak után a munkavállaló el tud gondolkozni azon, hogy megéri-e neki itt dolgozni. Ha elfogadja az ajánlatot, akkor pedig nem érzi úgy, hogy csak az idejét és energiáját vesztegette a cégnél.