Felfüggeszti orosz és ukrán exportját a Suzuki magyarországi gyára, jelentette be szerdán a cég, amely a fegyveres konfliktus régió gazdaságára kifejtett hatását jelzi.
A Suzuki évente 10 ezer járművet exportál Oroszországba és Ukrajnába, ezeket a szállítmányokat most más piacokra igyekszik áttelepíteni. A japán autógyártó weboldala szerint
a magyarországi ága 119 098 darab autót adott el 2020-ban, ennek közel egytizede az orosz és ukrán kereskedésekbe kerül.
Csiphiány, gyengülő forint, energiaár
„Cégünknek nincsenek első számú viszonteladói az érintett térségben – mondta a Reuters szerint Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Suzuki kommunikációs vezetője. – Azonban folyamatosan figyeljük a teljes ellátási láncot.” A szóvivő azt is hozzátette: továbbra is a világszinten problémát okozó csiphiány jelenti a legnagyobb nehézséget.
Bonnár-Csonka szerint az egyre növekvő energiaárak és a gyengülő forint szintén hatással van a cég életére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy optimizáljuk a gyártási költségeinket. Egy bizonyos pont után azonban arra is ügyelnünk kell, hogy ez mennyire illeszkedik az új autók árához.”
A Magyar Nemzeti Bank szerint az ukrán háború csak növelte az infláció mértékét, miközben a gazdaság erősödése még nehezebbé vált. Magyarország gazdaságában és exportjában is hatalmas szerepet játszik az autóipar, a Suzuki mellett a Mercedes-Benz és az Audi is gyárakat üzemeltet az országban. Viszont a szektor már a háború előtt is problémákkal küzdött, főképp a félvezető-hiány miatt.
Borítókép: Magyar Suzuki Zrt.