A Euroventures számos sikersztori részese volt az elmúlt 25 évben, összesen 10 darab “sztár befektetésük” volt. A magyar Forbes utánajárt, hogy mennyit kerestek a profik a legjobb sztorikon – így például a zseniális magyar találmányon, az intelligens műtőkésen. Néhány részlet az októberi lap címlapsztorijából.
“A két fiatalember, aki itt volt, aki kitalálta, és végül felépítette a céget, ma teljesen más dimenzióban van. Gondolkodásban és vagyonban is” – mondja Tánczos Péter, a Euroventures kockázatitőke-befektető ügyvezető partnere az egyik cégről, amibe befektettek, és amit végül egy, a New York-i tőzsdén jegyzett iparági óriás vásárolt fel (hogy melyik vállalkozásról van szó, az kiderül a friss lapszámunkból). Az októberi Forbesban elmeséljük a magyar Euroventures kockázatitőke-alapkezelő több mint 25 évre visszanyúló történetét – eddig senkinek sem meséltek még magukról, bár a piacon jól ismert profik.
Azt írtuk a címlapra, hogy “A magyar pénzgyár” – és ez nem túlzás. A Euroventures az elmúlt években számos olyan vállalkozásba fektetett százmilliókat, ami aztán milliárdokká hízott a cégek növekedése miatt. Nem egy sztorijukból lett “amerikai álom”: Magyaországról induló cégek, amelyek Amerikában lettek nagyok, vagy építik épp most azt, amiről korábban álmodni sem mertek.
Az egyik legfontosabb, amit az alapkezelői szakma megkövetel, a diszkréció. Így a Euroventures nem is árulta el, melyik befektetésén mennyit keresett – a magyar Forbes azonban igyekezett ennek utánajárni, számos korábbi dokumentumot, éves jelentést néztünk át, ennek híján ahol tudtunk, becslést adtunk.
Íme, 3+1 milliódolláros üzlet
Uproar
Az online játékfejlesztő vállalkozásban a Euroventures is fantáziát látott, és jól is keresett vele. 1996-ban fektetettek a társaságba – a korabeli beszámolók szerint – 1 millió dollárt. A céget először Bécsben vitték tőzsdére, majd következett a New York-i parkett, a NASDAQ. Innen később a társaság papírjait kivezették, miután a francia Vivendi 140 millió dollárért felvásárolta azt. Az IPO-prospektusok alapján az Euroventures több mint hatszorosára duzzasztotta a befektetői pénzét: 6,1 millió dollárért vált meg a bécsi tőzsdén a korábbi befektetésért kapott részesedésétől (szerencséjük is volt, mert mindezt 1999-ben, vagyis nem sokkal a dotcom lufi kipukkanása előtt nyélbe ütötték).
Lapozz bele az októberi lapszámba!
Az Uproar a magyar startup ökoszisztéma számára kiemelten fontos “műhely” volt – visszatekintve ezt biztosan kijelenthetjük.
Noha története kevésbé ismert, számos itt dolgozó fejlesztő saját céget indított később. Ilyen volt Anka Márton is, a LogMeIn alapítója, ez a cég is hatalmas sikersztori lett később, szintén a NASDAQ-on kötött ki, ma is ott jegyzik részvényeit.
MediMass
Ismert és szexi sztori, bár a vállalkozás neve a laikusoknak nem sokat mond. A MediMass fejlesztette az intelligens műtőkést, vagy ahogy akkor a fejlesztői elnevezték: az onkokést (iKnife). Az orvosi eszköz lényege, hogy műtét közben képes felismerni az egészséges és a daganatos szövet közti különbséget, éppen ezért sokkal pontosabban lehet vele dolgozni.
A Takács Zoltán orvoskutató által jegyzett találmány nagy utat tett meg már azzal, hogy egyáltalán elkészült, és még ez sem volt garancia az üzleti sikerre. Az lett.
A szintén a New York-i tőzsdén jegyzett Water Corporation vásárolta meg a technológiát. A társaság beszámolói szerint 23 + 4 millió dollárért (utóbbi különböző kitételek teljesülése esetén) vették meg a magyar találmányt. Az Euroventures 2011-ben szállt be a sztoriba, és 2014-ben jelentették be, hogy a társaság elkelt, ma már tudjuk: több mint 7 milliárd forintért.
Takács Zoltán és Tallós Ákos – a MediMass csapatának vezetői. Fotó: Egyed Péter / Forbes archív
A kulcsszereplők közül Takács Zoltán feltaláló továbbra is – a maga területén – a világ egyik legjobb egyetemének, az Imperial College Londonnak a munkatársa, a MediMass ügyvezetője, Tallós Ákos pedig már maga is fektet cégekbe. A sztoriban amúgy mások is jó érzékkel szálltak be, angyalbefektetőként a Euroventures-szel régebb óta együtt dolgozó Várkonyi Attila vagy Polgár András, társbefektetőként pedig Lantos Csaba és György Miklós.
Sequence IQ
Ez a történet egy másik Euroventures-portfóliócégnél kezdődött, a szoftveróriás EPAM-nál. A Sequence IQ alapítói ugyanis innen indultak, hogy aztán saját vállalkozásba kezdjenek, Mátyás János és Papp Lajos a big data-ra feküdtek rá.
Alig félévvel azután, hogy felmondtak az EPAM-nál, a világ 10 legígéretesebb big data cége között tartották számon frissen alapított startupjukat.
A magyar Forbes 2015-ös exitlistáján is szerepelt az üzlet, amit aztán a Hortonworksszel hoztak tető alá. A világ egyik legnagyobb big data vállalkozása felvásárolta a magyar csapatot – talán ebben a cégben ült a legrövidebb ideig a Euroventures pénze. A befektetést követő egy éven belül megtörtént az exit, vagyis a felvásárlás. Akkor 10 millió dollárra (2,8 milliárd forint) tettük a tranzakció értékét – a Hortonworks utóbb közzétett éves jelentéséből pedig kiderül, hogy valóban, akkori értéken 10 millió dollárért szerezték meg a budapesti csapatot (az ügylet egy része volt csak cash).
Mátyás János és Papp Lajos, a Sequence IQ alapítói. Fotó: The Orbital Strangers Project / Forbes archív
+1 EXKLUZÍV SZTORI: EUTECUS
Budapesti akadémiai álmokból céget építeni, a Szilícium-völgyben találni magad és az Egyesült Államok piacvezető telekommunikációs vállalatának kiemelt fejlesztőrészlegévé válni, nem mindennapi élmény és nem mindennapi lehetőség. Rekeczky Csabának és szupercsapatának sikerült, most először, a Forbesnak mondták el, hogyan. Hogy mi az, amit a Eutucas tud, és amire tavaly nyáron az amerikai Sensity, egy hónapra rá pedig a Verizon – Amerika piacvezető telekomcége – felfigyelt? Olyan mesterséges szemet, képelemző szoftvereket fejlesztenek, amelyeket például önvezető autókba, közlekedési lámpákba vagy parkolók kameráiba lehet beépíteni, és amelyeket a világ egyre több nagyvárosában terjedő smart city megoldások részeként lehet alkalmazni.
A Euroventures az egyik legsikeresebb befektetéseként hivatkozik a Eutecus-ra, egyelőre nem tudni, mennyiért cserélt gazdát a Budapestről indult sikertörténet (elég speciális területről van szó, így nehéz lenne megbecsülni az üzlet nagyságát a fentiekhez hasonlóan).
A vállalkozást először a Sensity-vel olvasztották egybe, aztán ezt a csomagot vette meg a Verizon.
A nagyságrendre utal, hogy a Sensity-ben a felvásárlás előtt 74 millió dollárnyi befektetés volt – és az invesztorok valószínűleg ragaszkodtak a jó hozamhoz.
A EUTECUS exkluzív sztorija a múlt héten megjelent Forbesban! A lapban foglalkozunk a Euroventures többi befektetésével és azzal is, mennyit kerestek a legjobb sztorikon.