Home office-ban ülök a budapesti lakásomban, és azon gondolkodom, bárcsak valahol a tengerparton lehetnék inkább. Irodába keveset kell bejárnom, a munkavégzés online folyik, ebben a latyak időben pedig kimenni sincs kedve az embernek. Ki ne álmodozna néha arról, hogy az év zordabb hónapjait melegebb éghajlaton tölti el, vagy éppen csak kiszabadul a belváros nyüzsgéséből, és pár hétre egy csendesebb, természetközeli helyre költözik. Pont ezt az álmot próbálja eladni az embereknek az Airbnb, miszerint nem vagyunk lakhelyünkhöz kötve, a vállalat víziója, hogy a digitalizáció felgyorsulásával és a home office elterjedésével egyre több munkavállaló kelhet útra és élhetne digitális nomádként.
Maga Brian Chesky, a vállalat alapítója és egyben vezérigazgatója is nemrég jelentette be, hogy elhagyja állandó lakhelyét és mostantól Airbnb-kben fog lakni, városról városra járva. Chesky célja nyilvánvalóan nem (csak) a városnézés: szeretné inspirálni az embereket, hogy követve példáját a decentralizált életet válasszák.
Követik is már rengetegen, ahogy az az Airbnb legutóbbi negyedéves jelentéséből kiderült, a foglalások közel fele legalább egy hétre szólt, míg 20 százaléka egy hónapra vagy annál is hosszabb időre.
Az Airbnb a pandémia alatt versenytársait lekörözve tökéletesen alkalmazkodott a megváltozott igényekhez és körülményekhez, sőt aktívan befolyásolta azt, ahogyan utazunk. Chesky szerint a kereskedelmi repülőjáratok megjelenése óta a legnagyobb változás zajlik utazási szokásainkban, a távmunka lehetősége miatt emberek ezrei menekülnek ki a városokból, sokszor több hetet vagy akár egész szezonokat egy általuk választott célponton eltöltve.
„A történelem során először, emberek milliói élhetnek ott, ahol csak szeretnének” – olvashatjuk a hangzatos kijelentést a vállalat negyedéves jelentésében is.
Hogy mennyire jól használta ki a változó körülményeket az Airbnb, az leginkább a számokból látszik: az újabb variánsok és az ezeket követő lezárások ellenére 2021 a vállalat eddigi legjobb éve volt: 2019-hez képest 25 százalékkal nőtt az árbevétel, miközben jelentősen csökkent a veszteség is.
Érdemes megfigyelni, hogy az Airbnb-n lefoglalt szállások bruttó értéke annak ellenére haladta meg a 2019-es értéket tavaly, hogy a foglalt éjszakák száma kevesebb volt, tehát az emberek egyre drágábban foglalnak szállásokat a platformon.
Szenvedő versenytársak
Kevésbé tudott jól alkalmazkodni a kialakult helyzethez a többi online foglalási oldalt működtető cég.
- A számos céget – köztük az Agodát, a Bookingot és a Kayakot is – magába foglaló Booking Holdings 2021-es árbevétele például még mindig közel 30 százalékkal kevesebb volt, mint a járvány előtti, 2019-es szám.
- Egy másik cég, az Expedia sem teljesített túl jól, a vállalat utolsó negyedéves számai szintén több, mint 25 százalékkal elmaradtak a járvány előtti eredménytől.
Az eltérő teljesítmény között leginkább a már többször szóba kerül megváltozott utazási szokások állnak: a járvány miatti korlátozások egyrészről jelentősen megnehezítették – sőt, sokszor ellehetetlenítették – egyes országokba a beutazást, a hotelek, illetve turisztikai központok normális működését, miközben a főleg nagyvárosokban élő emberek pedig egyre inkább ki akartak szabadulni a lakásukból. Az imént említett két tényező hatására döntöttek úgy rengetegen, hogy a zsúfolt városokat ideiglenesen elhagyva, vidékre költöznek.
Jól látszik a trend az Airbnb számain is, a vállalat szerint a nem városi régiókban lefoglalt éjszakák száma közel 45 százalékkal nőtt a negyedik negyedévben 2019-hez képest.
Az Airbnb egyszerűen jobban tudott alkalmazkodni a kialakult helyzethez és változatosabb lehetőségeket kínált a fogyasztóknak, mint versenytársai. A kérdés csupán az, fenntartható-e hosszú távon ez az előny.
Csapongó árfolyam
Hiába az üzleti teljesítmény, az Airbnb árfolyamának eddig nem igazán sikerült tükröznie a vállalat sikereit. Az első kereskedési napján 146 dolláron kinyitott árfolyam azóta többször is 200 dollár fölé emelkedett, de egyszer sem sikerült hosszan emelkedő trendet mutatnia, minden próbálkozásnál visszazuhant előbb-utóbb a kibocsátási ár környékére. Jelenleg is itt tartózkodik az árfolyam, az elmúlt hetekben 140-160 dollár között kereskedtek a papírral.
Nehéz lenne viszont azt mondani, hogy az Airbnb rendkívül alul lenne árazva. A vállalat még a jelenlegi árfolyamnál is több mint 100 milliárd dollárt ér – ezzel jelenleg a világ 147. legnagyobb tőzsdén kereskedett cége –, úgy, hogy még az idei évben is veszteséges volt a működés. A már korábban említett versenytársakkal összehasonlítva is azt látjuk, a vállalat értékeltségi mutatói messze meghaladják az Expediáét vagy éppen a Bookingét.
Merre tovább?
Az Airbnb jövőjét illetően a legfontosabb kérdés most, hogy vajon egyszeri csoda volt a vállalat pandémia alatti teljesítménye, vagy tényleg korszakunk legnagyobb változása zajlik az utazási szokásainkban.
Ezt a bizonytalanságot látjuk az árfolyamban is. A befektetők próbálják beértékelni az Airbnb potenciálját, egy pozitívum viszont mindenképp van: sok más magas értékeltségen forgó növekedési részvénnyel ellentétben az Airbnb részvényei összességében sokkal jobban tartották magukat az elmúlt hónapok piaci vérengzésében.
Nehéz megjósolni nagy társadalmi változásokat. Habár könnyen elképzelhető, hogy az utazási szokásaink változása az elkövetkező években hátszelet fog adni az Airbnb növekedésének, Chesky életstílusa viszont a legtöbbünk számára továbbra is álom maradhat.
Horváth Dávid
a Concorde Értékpapír Zrt. munkatársa
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Jonathan Kemper // Unsplash
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n: