Némi csúszás után a héten végre élesedett 2020 botrányjátékának nagy, új generációs frissítése. Úgy tűnik, immáron tényleg megérheti befizetni rá, ráadásul most csak harmadannyiba kerül, mintha a rajtkor szálltunk volna be. Micsoda biznisz!
Nagyon meta! – mozis, streaming-, tech- és játékipari megmondások, mobilkijelzőt és nagy vásznat átívelő összefüggések (majdnem) minden héten.
Felvállalom: nem játszottam a Cyberpunk 2077-tel. Egészen mostanáig: a héten végre én is ellátogattam Night Citybe.
Miért pont most?
Mert kedden jelent meg a 2020 végén botrányos állapotban piacra dobott sci-fi szerepjáték új generációs változata, ingyenesen jön a PS5-ös, Xbox Series X/S-es verzió minden megvett példányhoz. Eredetileg tavalyra ígérték ennek a megjelenését, végül idáig halasztották.
Mondhatnám úgy is: lehet, hogy a Cyberpunk 2077 már több mint egy éve megjelent, viszont inkább megvártam, hogy mostanra, 2022. február közepére tényleg el is készüljön.
Miről is van szó?
Jason Schreier, a Bloomberg videójátékos újságírója is erre világít rá egy korábbi cikkrészlete újraosztásával: hogy mikor 2019-ben bejelentették, hogy 2020 áprilisán jön ki a darab, a The Witcher-játékokról is ismert CD Projekt Red (CDPR) fejlesztői nemcsak hogy vakarták a fejüket, de volt, aki konkrétan azt hitte, hogy ez csak valami rossz vicc.
Az akkori tempójuk alapján ugyanis azt hitték, hogy úgy 2022-re végezhetnek csak a munkálatokkal. Nos, ha úgy vesszük, valóban így történt.
Ahogy az várható, az első bejelentett dátumot aztán több másik követte, hogy végül 2020 decemberében lásson napvilágot a játék. Hogy milyen állapotban tette ezt meg, arról már minden lehetséges ódát elzengtek – például mi is a játékról megjelent tesztünkben.
Ez a cikk most nem a fejlesztői túlóráztatásokról, részvényesi-felső vezetői érdekekről, a CDPR bocsánatkéréseiről és tűzoltásáról akar szólni. Csupán egy kérdést akar megválaszolni:
most lesz csak érdemes igazán nekikezdeni cyberpunkozni vagy visszatérni hozzá? Úgy tűnik, igen.
Mi változott?
A fejlesztők mutatós táblákon, no meg végtelen hosszú listákon sorolják, mivel szeretnének kiérdemelni egy második esélyt a játékosoktól.
A lényeg: az 1.5-ös frissítéssel minden platform vérfrissítésen esett át, már ami a játékélményt illeti, új fegyverekkel, játékmenetbeli, kozmetikai változtatásokkal, finomhangolásokkal.
Komolyabb újításokat főképp a most elkészült, natív next-gen verziók hoztak:
- némi grafikai tuningot;
- külön ray-tracing és külön teljesítmény módot, az utóbbit igencsak stabil, 60-as másodpercenkénti képkockafrissítéssel (fps-sel) megáldva;
- okosabb mesterséges intelligenciát a Night City-beli lakosoknak és ellenfeleknek;
- PS5-ön pedig még spéci Dualsense-kontrolleres funkciókat is.
Extra jóhír
Már itthon is eléggé nyomott áron, körülbelül olyan 8 ezer forintól csíphetünk meg magunknak egy példányt akár dobozos verzióban, akár a digitális áruházakon. Nyilván kedvezőbb így, mintha a hivatalos startkor pengettük volna ki érte teljes árat – persze, csak ha a megjelenés idején nem igényeltük vissza íziben a játék húszezer forint feletti árát.
Aki a történtek miatt már nem bízik meg semennyire sem a fejlesztőkben, az egy hónapon keresztül ingyen is letöltheti magának a next-gen kiadást, ami öt óra játékot biztosít. Ha ez lejár, mi pedig megnyugodtunk, elég utána megvenni a játékot, és ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk.
Igen ám, de…
- Az 1.5-ös frissítés most elsősorban inkább az új generációs konzolt birtoklónak kedvez.
- Sőt, a fejlesztők már jelezték is, hogy vették a PS4-es és PC-s verziók iránti panaszokat, többeknek ugyanis az előző Playstation konzolon el sem indul frissítés után a lemezes változat, valamint a PC-s változat is összeomlik indításkor.
- Többen amiatt szomorkodnak, hogy a gyengébbik új Xboxon, a Series S-en csupán 30 fps csikarható ki a next-gen verzióval. A fejlesztők azt ígérik, ezen is próbálnak még valamennyit feljebb tornászni.
Amin ne lepődjünk meg, hogy ha ettől a frissítéstől kezdve a CDPR már nem az előző generációs, PS4-es, Xbox One-os kiadásokra fogja helyezni a fókuszt. Elvégre valamilyen szinten pont ez okozta megjelenéskor is a balhét:
hogy (részben) a szűkre szabott határidők miatt egy félkész, optimalizálatlan, sőt nem is igazán a korábbi konzolgenerációra szánt játékot erőltettek a közönségre.
Első benyomásaim
Cyberpunk-szűzként egyelőre néhány órám volt csak barangolni Night Cityben. Első benyomásaim teljesítmény módban, Xbox Series X konzolon:
- tényleg úgy tűnik, hogy stabil 60 fps-t hoz a masina;
- jobb pillanataiban egészen lenyűgöző a látvány, gyönyörű színekkel, drámai fényekkel, élő-lélegző várossal;
- apróbb irányítási hibák, tereptárgyakon elakadások előfordultak, de számomra nem tették élvezhetetlenné az élményt.
Bele se merek gondolni, milyen mélyről kellett feltápászkodniuk a CDPR-eseknek. Azzal persze tisztában vagyok, hogy az elmúlt hónapokban folyamatosan kalapálgatták a játékot: nem feltétlen egyetlen nagy frissítés eredménye, hogy oda jutottak most, ahova, sőt bizonyos mértékig már közelmúltbeli beszámolók szerint is egészen élvezhetőnek tűnt a darab.
Ami engem illet, én mindenképp ezt a mostani szintet tartom annak a minimumnak, amit egy frissen megjelenő játéktól általában elvárok. Nem baj, ha marad benne pár hiba, pár hibajavító csomaggal ezeket már gyorsan ki lehet gyomlálni. Ennyi még belefér. Az már kevésbé, hogy egy játék eleve félkészen jelenjen meg.
Persze, lehet, hogy csak nekem volt most szerencsém a próbakörömmel. Bizonyos közösségi médiás beszámolók szerint (olyan sok nincs ezekből) még a frissítés után is bele lehet futni kényelmetlen játékmenetbeli, grafikai hibákba, új generációs konzol ide, bivalyerős PC oda. De ettől függetlenül sem tűnik most már annyira tragikusnak a helyzet, mint amilyennek egy éve tűnt.
Szóval úgy könyvelem el: jól jártam, hogy inkább kivárásra játszottam. Nem kell mindig kapkodni, elsőnek lenni. Elvégre pont erről szól a Cyberpunk 2077 tragédiája is.
Borítókép: Cyberpunk 2077. Fotó: CD Projekt Red