A Beluga repülők már a méretük és a formájuk miatt is nagyon izgalmasak, az Airbus eddig saját gyárai között reptette őket alkatrészekkel. De építettek egy nagyobb gépekből álló flottát, a régieket viszont így sem nyugdíjazták. Új üzletágat indítottak inkább.
Az Airbus új légiáru-szállítási szolgáltatásba kezd, a Beluga ST flottát a cargo társaságok és más, potenciális ügyfelek rendelkezésére bocsátja túlméretes szállítmányok célba juttatására
– közölte a Forbes.hu-val a társaság.
Az A300-600-as típus alapján kifejlesztett Beluga ST flotta 5 gépből áll, ezekkel eddig az Airbus a saját gyártási helyszínei között a legnagyobb repülőgép-alkotóelemek szállítására használta. A Beluga ST-ket hat, újgenerációs Beluga XL váltja, ezeknek fontos szerepük lesz az Airbus repülőgép-gyártásának felpörgetésében.
Ha van valami nagy a raktárban, mostantól bárkinek elviszik
Az új szolgáltatás – az Airbus Beluga Transport –
kereskedelmi megállapodás alapján érhető el többféle szektor számára, így az űripar, az energiaszektor, a hadseregek, a tengerészetek és humanitárius missziók is igénybe vehetik.
A Beluga ST a világ legnagyobb rakodótér-átmérőjével rendelkezik a szállító repülőgépek között, így akár 7,1 méter széles és 6,7 méter magas túlméretes szállítmányt is képes befogadni.
„A Beluga szélesebb kialakítása új piacokat nyithat meg és egyben új logisztikai lehetőséget rejt az ügyfelek számára. A helikoptereket például nem kell a szállításhoz szétszerelni, amely nagy előnyt jelent. Ugyanígy, a legnagyobb kereskedelmi hajtóművek fuvarozása is megoldható összeszerelt állapotban” – mondta Philippe Sabo, az ATI és az Airbus Légi Túlméretes Szállítmányok vezetője.
Ki- és berakodás: új eljárásokat is kidolgoztak
A Beluga ST fordulóidejének optimalizálása érdekében a nemzetközi ügyfeleknek új, a maitól némileg eltérő be- és kirakodási eljárásokat dolgoznak ki és új eszközöket is fejlesztenek ehhez. Ezek között említhető
egy automata fedélzeti csomagmozgató berendezés, amelyet azokon a repülőtereken lehet használni, ahol nem áll rendelkezésre az áru be- és kipakolásához szükséges eszköz.
Az első szállítás 2021 végén már megtörtént, az Airbus Helicopters marignane-i gyártóbázisáról Kobéba (Japán) szállítottak árut egy ügyfélnek. A 3-as számú Beluga Varsóban, Novoszibirszkben és Szöulban hajtott végre technikai leszállást, amelynek során újratankolták a gépet.
A szuper Belugák is forgalomba állnak
A közeljövőben az Airbus mind a hat Beluga XL-t forgalomba állítja, a Beluga ST-k pedig egy új alapítású, saját légijármű üzembentartói (AOC) engedéllyel és személyzettel rendelkező légitársasághoz kerülnek.
Philippe Sabo ezzel kapcsolatban azt mondta: „Az új légicég rugalmasan, agilisan működik majd, hogy a világpiaci szereplők mindenféle igényét ki tudja szolgálni”.