1931 óta volt piacvezető a General Motors Amerikában. A vezetést a Toyota vette át.
90 év után elveszítette vezető pozícióját a General Motors az amerikai piacon, írja a BBC, az amerikai gyártót saját piacán a japán Toyota előzte meg.
A trónfosztás a két cég tavalyi negyedéves jelentései alapján már várható volt, mindketten kedden prezentálták a legfrissebb számokat.
A Toyota több mint 2,3 millió járművet adott el tavaly, ami 10 százalékos növekedést jelent. A GM ezzel szemben 13 százalékos csökkenést könyvelhetett el, az autóipart jelentősen érintő félvezető alkatrészek hiánya miatt.
A GM 1931 óta volt piacvezető.
A vállalat már most tett olyan kijelentéseket, miszerint 2022-ben visszatérne az első helyre. A Reuters alapján Jim Cain szóvivő úgy fogalmazott, a Toyota helyében nem rohanna „We’re No 1″, azaz „Mi vagyunk az elsők!” tetoválást csináltatni.
Összességében elemzői számítások alapján az Egyesült Államokban eladott új autók száma nagyjából 2 százalékkal nőtt 2021-ben a járvány első évéhez képest. A vásárlások száma azonban továbbra is visszafogott a pandémia előtti szinthez képest, elsősorban az ellátási láncok akadozása miatt.
A GM nagyjából 2,2 millió járművet adott el tavaly, a cég elsősorban pick-up teherautóira és a SUV-okra támaszkodik. A főleg hibrid modellekre koncentráló Toyotát az egész autóipart sújtó chiphiány kevésbé érintette, mint más iparági szereplőket, a 2011-es fukusimai baleset óta ugyanis a cég jelentős chipkészletet tarttat a beszállítókkal.
Amerika vezető autógyártói már a járvány előtt elkezdték „átengedni” a terepet nemzetközi riválisoknak. A Ford, a GM és a Chrysler egykor az összes hazai eladás 90 százalékát adták, 2008-ban is az eladások felét adta ki ez a három márka.
A legnépszerűbb személyautó az Egyesült Államokban már 20 éve a Toyota Camry, a legkelendőbb SUV pedig az elmúlt öt évben a Rav4 volt.
A Toyota a napokban jelentette be, hogy új önvezetőautó-szoftvert fejlesztésébe vág bele. A 2025-ben megjelenő fejlesztést más iparági szereplők számára is elérhetővé tenné.
Fotó: Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych