Az üzleti élet alappillérjeit is megrázta a 2021-es év. Ahhoz, hogy toppon maradjunk, nem árt tanulni. Anyalapunk, az amerikai Forbes összegyűjtötte az év tíz legjobb üzleti könyvét, ami segíthet nekünk ebben.
2021-ben a vállalatok nagy stratégiai kérdésekkel szembesültek: hogyan reagáljanak rendszerszintű problémákra, hogyan befolyásolja a technológia az üzletüket, és hogyan vonzzák be és tartsák meg a legjobb munkavállalókat.
Az amerikai Forbes gyűjtése ezt a három kérdést szem előtt tartva listázta 2021 legjobb üzleti könyveit. Többségük még csak angolul elérhető – de ez előny is, hiszen így üzleti gondolkodásunk mellett a nyelvet is gyakorolhatjuk!
Uncharted: How To Map the Future – Margaret Heffernan
A Hogyan térképezzük fel a jövőt nem okoz csalódást a Heffernan rajongók számára: ismét sikerül megváltoztatnia a gondolkodásunkat. Mindazzal a bizonytalansággal, amellyel szembesülünk, gyorsan kiparodizálja a jóslatoktól való függőségünket.
Miért nem fogadjuk el a nyilvánvalót? Nem tudjuk, mi fog történni a jövőben, és a folyamatos nagy tervezés valószínűleg a szűkös erőforrásaink pazarlása.
Az alternatíva a „helyi” szintű kísérletezés. Egy történet arról, hogy egy BBC újságíró meggyőzi az üzleteket egy kis angol faluban a műanyagmentességről, bemutatva, hogyan mutathatnak utat az ilyen lépések. Ebben a konkrét esetben bebizonyította a jogalkotók számára, hogy ez megvalósítható, és világszerte inspirálta a műanyag tilalmát. A könyv sok gyakorlati tanácsot kínál, de nem egy egyszerű „hogyan kell” könyvről beszélünk. Inkább egy nagy ötletkönyv, amely arra kényszerít bennünket, hogy újra megvizsgáljuk a világ működésének értelmezését.
The Imagination Machine: How to Spark New Ideas and Create Your Company’s Future – Martin Reeves és Jack Fuller
A nagy stratégiai tanácsadó cégek kemény, analitikus megközelítésükről ismertek. Így kissé meglepő, amikor a Boston Consulting Group egyik partnere felkarolja a serénységet és a játékosságot. De Reeves nem az a tipikus tanácsadó fajta. Korábban matematikusokkal és biológusokkal dolgozott együtt, és üdítő új meglátásokkal állt elő. Ezt a könyvet ugyanezzel a szemmel kell olvasni, a kreativitás és a képzelet elfogadása és támogatása. A képzelőgép ugyanakkor mégis gyakorlatias és praktikus marad, nem ellentmondva a vezetők által kedvelt adatvezérelt és elemző megközelítésnek. Gazdagítja azt.
Egy könyv, amely felkészít a rendszerszintű kihívásokra és az új technológiák ismeretlen következményeire.
Humanocracy: Creating Organizations as Amazing as the People Inside Them – Gary Hamel és Michele Zanini
Az utolsó dolog, amivel Hamelt vádolhatnánk, az az, hogy unalmas. Mind a könyvei, mind a beszédei szembetűnőek, provokatívak és megalkuvást nem ismerőek. Ez alól Zaninivel közösen írt új könyve, a Humanokrácia sem kivétel.
Arra szólítják fel a szervezeteket, hogy hagyják abba a bürokratikus eljárásokat, amelyek visszatartják az alkalmazottak találékonyságát.
A lehetséges dolgok nyilvánvalóvá válnak olyan történetekből, mint például Haier kínai fehéráru-bajnok sztorijából, amely egy olyan rendszert hozott létre, amiben a vállalkozói kezdeményezések nagy autonómiát élveznek. Ez a megközelítés megoldja két legnagyobb problémáját. Kezdetnek új, kritikus gondolkodást hoz be egy kiszámíthatatlan világba – ez pedig jól illeszkedik Heffernan hipotéziséhez. Emellett értelmet ad az alkalmazottak számára, segíti a vállalatokat a tehetségek vonzására és megtartására.
Think Again: The Power of Knowing What You Don’t Know – Adam Grant
(Magyarul Gondold újra! címmel jelent meg a HVG Könyvek gondozásában)
Alkalmazhatod-e a tudományban használt módszereket a mindennapi helyzetekben és az üzleti életben? Frederick Winslow Taylor valami hasonlót próbált ki mérnöki elvekkel a 1911-ben megjelent könyvében. És a nyilvánvaló hibák ellenére az Academy of Management A tudományos menedzsment alapelveit a huszadik század legbefolyásosabb vezetési könyvének választotta. Grant tehát minden bizonnyal rájött valamire, amikor azt sugallja, hogy olyan megközelítést alkalmazzunk, amely a tudósok számára természetes: az újragondolást.
Pontosabban fogalmazva hipotéziseket fogalmaznak meg, adatokat használnak azok tesztelésére, és elvetik őket, ha a bizonyítékok nem támasztják alá hipotéziseiket.
Ez segíti őket abban, hogy kíváncsiak maradjanak, újragondolják és határfeltételeket szabjanak a meglévő elképzeléseiknek. Ilyen gondolkodásmóddal készen állhatsz te is az új ismeretek felfedezésére. Nem meglepő, hogy a könyv fantasztikus olvasmány, de különösen nagyra értékelendő, ahogy néhány nagy hatású kutatás, például Karl Weick Glen Gulch cikke bele lett szőve a Gondold újra! narratívájába.
Remote Work Revolution: Succeeding from Anywhere – Tsedal Neeley
Egy évvel ezelőtt sokan úgy gondoltuk, hogy a távmunka megszűnik a járvány végével. Ám ahogy a szervezetek költségelőnyöket fedeztek fel, és az alkalmazottak is szívesen elhagyták a napi ingázást, egyre sürgetőbbé vált a paradigmaváltás. Kihez fordulhatnánk jobban, mint Neeley-hez, egy harvardi professzorhoz, aki pályafutását azzal töltötte, hogy a szervezetek hogyan maradnak kapcsolatban a földrajzi távolságból?
Könyve az új valóságban való eligazodáshoz szükséges útmutatást nyújtja. A távmunka forradalma bizonyítékokon alapuló válaszokat kínál (nem csak közvetlen tanácsokat) azoknak a vezetőknek, akik digitális eszközökkel próbálnak vezetni, és azon töprengenek, hogyan tarthatnak kapcsolatban mindenkit személyes interakciók nélkül, és biztosítják, hogy a munka/magánélet egyensúlya ne szenvedje meg a váltást.
Better, Simpler Strategy: A Value-Based Guide to Exceptional Performance – Felix Oberholzer-Gee
Ez a könyv visszavezet a stratégia alapjaihoz: a vállalatok akkor nyernek, ha növelik ügyfeleik fizetési hajlandóságát és alkalmazottaik eladási hajlandóságát. A jobb, egyszerűbb stratégia ellentétben áll azzal, ahogyan számos más üzleti könyv látja a világot. Míg a lista első három könyve promotálja a rendetlenséget és a bonyolult gondolkodást, itt a fő gondolat a stratégiaalkotás egyszerűsítése.
Szintén fontos megérteni, hogy a különböző könyvek mit tudnak nyújtani. A kísérletezés és a képzelőerő különösen erős lesz, ha eltéréseket, azaz sok új ötletet keresünk. Oberholzer-Gee megközelítése elősegítheti a konvergenciát, azaz mindenkit összehozhat.
The Data Detective: Ten Easy Rules to Make Sense of Statistics – Tim Harford
(Magyarul Adatdetektív – 10 egyszerű szabály, hogy ne tudjanak manipulálni címmel jelent meg a HVG Könyvek gondozásában)
A vezetők szeretik a statisztikák és a számok bizonyosságát. Nem éppen meglepetés, ha figyelembe vesszük, hogy a Financial Times 100-as ranglistájának vezérigazgatói 22%-a pénzügyi, 17%-a mérnöki és 11%-a számviteli területen kezdte pályafutását. Sajnos – mint mindenki más – ők is hajlamosak a motivált érvelésre. Guy Mayraz, az Oxfordi Egyetem viselkedési közgazdásza kísérletet végzett, amelyben a résztvevőket gazdák és pékek csoportjaira osztotta. Az előbbiek a magasabb búzaárakból, az utóbbiak az alacsonyabb árból profitáltak. Amikor a résztvevőket arra kérték, hogy jósolják meg a jövőbeli búzaárakat, a gazdálkodók áremelkedést, a pékek pedig esést jósoltak.
Amint Harford rámutat, az adatok értelmezésének kiindulópontja az ilyen motivált érvelés ismerete. Harford egy Gladwell-szerű történetmesélő, aki egy utazásra visz a műhamisítástól egészen Florence Nightingale-ig, miközben bemutat 10 egyszerű szabályt az ilyen elfogultságok leküzdésére.
The Conversation: How Seeking and Speaking the Truth About Racism Can Radically Transform Individuals and Organizations – Robert Livingston
A társadalmi igazságosság egyike azon nagy rendszerszintű problémáknak, amelyeket sok vállalat legsszívesebben elkerülne, de mégsem képes rá. Ez a könyv azoknak a szervezeteknek szól, amelyek valóban érdeklődnek ebben a témában. Más nehezen megfogható kérdésekhez hasonlóan a kiindulópont az, hogy mindenkit egy oldalra állítsunk. Itt a hiedelmek, nem pedig a tények irányítják a viselkedést.
A könyv nem egy csodaszerrel egyenértékű gyors megoldást kínál, hanem egy olykor fájdalmas gyakorlatot egy súlyos téma megvitatására. Livingston hosszú tudományos karrierje biztosítja azt a szilárd alapot, amelyen a könyv nyugszik.
Winning the Right Game: How to Disrupt, Defend, and Deliver in a Changing World – Ron Adner
Volt egy idő az 1990-es években, amikor a GE volt a világ legcsodáltabb vállalata (igen, ma már ezt nehéz elképzelni). A legendás vezérigazgató, Jack Welch a Winning c. könyvében írta le meglátásait, de ahogy Adner megjegyzi, ez a könyv már nem elegendő: a megfelelő játékban kell nyerni.
A Kodak bukásának gyakran ismételt történetének újragondolása megmutatja, miért. Ellentétben azzal, amit közülünk sokan hiszünk, a Kodak nem maradt ki a „digitális” jövőből. Milliárdokat fektet be, és uralta az új bevételi forrást, amely akkor jelent meg, amikor az ügyfelek elkezdték kinyomtatni képeiket otthon vagy az Egyesült Államok kiskereskedelmi üzleteiben. Sajnos maga a digitális nyomtatás azonban rövid élettartamú volt. Hamarosan más módon fogyasztották az emberek a képeket. A Kodak rossz meccset nyert meg.
A könyv segít elkerülni ugyanezt a sorsot. Ez egy okos könyv az ökoszisztémákról, amely figyelembe veszi a diszruptív technológia kevésbé nyilvánvaló – de vitathatatlanul fontosabb – vonatkozásait.
Noise: A Flaw in Human Judgment – Daniel Kahneman és Olivier Sibon
(Magyarul Zaj – Az emberi döntéshozatalt zavaró tényezők címmel jelent meg a HVG Könyvek gondozásában)
Fisher Black, a harvardi közgazdász egy sokat idézett cikkében azzal érvel, hogy sok kis eseménynek gyakran erősebb a hatása, mint kis számú nagy eseményeknek. Természetesen az apró eseményeket könnyű figyelmen kívül hagyni. Amint azt Kahneman és Sibony mutatják, ennek mélyreható hatása van a fontos döntésekre. Ugyanabban a bírósági épületben két bíró különböző ítéleteket hoz szinte azonos ügyekben. Valójában még ugyanaz a bíró is különböző ítéleteket oszt ki a napszaktól vagy a futballcsapat előző esti teljesítményétől függően.
A menedzserekre természetesen ugyanezek az elfogultságok vonatkoznak. A jobb döntések meghozatala érdekében számos, ebben a könyvben leírt egyszerű tippet alkalmazhatnak. Nyilvánvalóan nem szabad kihagyni.
Borítókép: Becca Tapert / Unsplash