Csak egy dolgot kértek a Pókember-rajongók: mindent. Majdnem 600 millió dollárt adtak cserébe. Mit szól ehhez innentől az új vírusvariáns?
253 millió dollárral a Pókember: Nincs hazaút (Spider-Man: No Way Home) című képregényfilmé a covidkorszak legerősebb mozis nyitóhétvégéje Amerikában. Világszinten 587,2 millió dollárt hozott a Sony által forgalmazott, és a Disney-féle Marvel Studiosszal közösen gyártott film, ez szintén járványidőszaki csúcs.
Ilyen számokkal békeidőben sem kellene szégyenkeznie egyetlen stúdiónak sem:
Amerikában ez minden idők harmadik legerősebb nyitánya, globális szinten úgyszintén, pedig Kínában még be se mutatták a filmet.
Hatalmas kasszasiker az új Pókember, az összes covid-rekordot megdönti
Eközben a magyarországi forgalmazó, az Intercom 189 904 látogatót jelentett le a múlt hét csütörtöki premiertől vasárnapig bezárólag (plusz a szerdai elővetítések).
Ez azt jelenti, hogy a nyilvántartott hazai látogatottsági adatok alapján ezé a filmé az ötödik legerősebb hazai nyitóhétvége.
A legmerészebb jóslatokon is túlindázott
Ahogy a Forbes.hu-n is megírtuk, a hétvége eleji jóslatok még 130 millió és 200 millió dollár közé lőtték be a film első három napi, péntek és vasárnap közötti (plusz csütörtök esti premier előtti) eredményeit Amerikában. Még a pesszimistább becslések is simán covidrekorderré tették volna az új Pókember-filmet, már ami a 2020 márciusa, tehát a koronavírus világjárvánnyá nyilvánítása óta debütált mozifilmek első hétvégéjét illeti. Az USA-beli covidcsúcsot idáig egy másik Marvel-Sony-féle film, a Disney nélkül készült Venom 2: Vérontó tartotta 90 millió dolláros nyitánnyal.
A korrekt kritikusi átlagértékelések (Metacritic: 72%, Rotten Tomatoes: 94%), valamint a várható rekordokról szóló szalagcímek jól megágyaztak a Nincs hazaút hájpjának, hogy aztán a film a nyitónapra 121,5 millió dollárt hozzon a tengerentúlon. Ennél többet a mozitörténelem során eddig csak egy másik Marvel-film, a 2019-es Bosszúállók: Végjáték tudott összegründolni kint a legelső napján (157,4 millió dollárt).
Hollywoodban a nagy felhajtás és a nézői ömlengések (a film Cinemascore-értékelése A+-os lett) ilyenkor csak még feljebb tornázzák az érdeklődést. Amikor a Nincs hazaút a szombatot 74 millió dollár körül zárta, már teljesen világos volt, hogy Pókember az amerikai debütlista dobogóját veszi célba. Végül fel is fért rá, sőt jegyezzük meg, hogy a karakter amúgy az ezüst- és aranyérmes filmben is felbukkan.
Egy egész multiverzum erre várt
A 200 millió dollárból készült, streamingláb nélkül, kizárólag mozivásznon debütált Pókember: Nincs hazaút egy vérbeli eseményfilm, abból is a járvány óta az első. Ekkora felhajtást talán a 2019-es Star Wars: Skywalker kora óta nem láttunk, sőt ilyen tekintetben még a messzi-messzi galaxis utolsó filmjét is sikerült túlszárnyalni. Pedig nem volt zökkenőmentes az idáig vezető út, és nem csak a koronavírus miatt.
Az előző felvonás, a 2019-es Pókember: Idegenben után rövid időre összekapott a Sony és a Disney a forgalmazást, finanszírozást és részesedést illetően.
Nagyon leegyszerűsítve: a karakter filmes jogai a Sonynál vannak, míg a Disney viszi a gigasikeres Marvel Moziverzumot (MCU). Így hát közös nevezőre kellett jutni, hogy a Tom Holland által megformált Pókember, aki a két cég együttműködésében először 2016-ban, az Amerika Kapitány: Polgárháború során tűnt fel az MCU-ban, továbbra is ott szövögethessen a többi szuperhős között.
Végül megegyeztek a felek, így elkezdett körvonalazódni a Hazatérés és Idegenben alcímű szólófilmek utáni harmadik rész is, a Nincs hazaút. A kezdeti castingpletykák és rajongói teóriák után a Pókember-fanok legmerészebb vágya is beteljesülni látszott. Az előzetesek ugyanis felfedték, hogy a Sony régi Pókember-filmjeinek korábbi gonosztevőit is beleírják a sztoriba, kihasználva az MCU-ban nemrég elindult multiverzum-történetszálat, ami immáron párhuzamos világokkal igyekszik felpezsdíteni a bulit. Így boronálnak össze olyan karaktereket és színészeket, akiknek együttes szerepeltetése a stúdió- és franchise-rendszer miatt eddig elképzelhetetlen volt.
Mindeközben az alkotók is folyamatosan azzal hergelik a nézőket, hogy ne spoilerezzék el másoknak az élményt – finoman arra utalva ezzel, hogy illik mielőbb nagy vászon elé zarándokolni.
A következő kihívó: az omikron?
Tényleg igaz a klisé, hogy a koronavírus-járvány egy új valóságot teremtett. Elég csak belepörgetni a vörös szőnyeges premier legjobb pillanataiba, ami bár tényleg a pandémia előtti eseményfilmek hangulatát idézi meg, közben immáron a védettségi igazolványnak, a negatív PCR-tesztnek és a maszkviselésnek is főszerep jut.
Ahogy a film is egy minden várakozást felülmúló siker lett, úgy az elkövetkező hetekben várható teljesítménye is nehezen megjósolható, pláne az omikron fokozatos térnyerésének árnyékában. Vajon felboríthat-e mindent a jelenlegi kutatások szerint a deltánál sokkal gyorsabban terjedő variáns?
Nos, az amerikai mozizás egyik kiemelt piacán, New York államban január óta nem regisztráltak annyi új napi megfertőződést, mint múlt hét pénteken és szombaton. És ha már Pókember: a Variety írt annak a hollywoodi top ügynöknek a megfertőződéséről, aki épp az új film vörös szőnyeges eseménye, illetve a főszereplő, Tom Holland zárt körű afterpartyja után produkált pozitív tesztet. Sőt, Holland és színésztársai meglepetés felbukkanását pár Los Angeles-i mozi Pókember-vetítésénél is az utolsó pillanatban fújták le.
Olybá tűnik tehát, az elmúlt hónapok filmfesztiváljai, sajtókörútjai után iparágszerte készek behúzni Hollywood PR-osai, ügynökei és rendezvényesei a kéziféket, vagy legalábbis újratervezni az omikron miatt. Ez alatt a nyilvános események, nagy premierek, céges karácsonyi bulik megtartását kell érteni, nem a mozik nyitva tartását.
Persze, a mozibajárási kedven ettől még változtathat az omikron, habár a téli szünet és az ünnepi időszak mindig remek ürügy az iskolásoknak és családoknak a mozizásra, pláne ha közben még szájról szájra (vagy most maszkról maszkra) is megy a film jóhíre.
A régóta várt Mátrix-folytatás, a Mátrix: Feltámadások (The Matrix Resurrections) közelgő premierjén kívül (ami Amerikában ráadásul egyidejű stream- és mozis premier lesz) idén már nem fog túl sok vizet zavarni a moziműsor maradéka. Ez is egyértelműen Pókember további pályafutásának kedvezhet, és a mozik is biztosan mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy inkább a szuperhősnek biztosítsanak minél több időpontot, semmint néhány fős vetítéseknek jelenleg kevésbé népszerű (de nem feltétlenül gyengébb) filmekkel.
Ami pedig a Nincs hazaút folytatását illeti: a Marvel atyaúristene, a filmstúdió elnöke és az anyacég kreatív vezetője, Kevin Feige pókemberes producertársa, Amy Pascal oldalán beszélt a The New York Timesnak a napokban arról, hogy már dolgoznak a történet folyatásán. Valószínűleg az új rész sikere sem bizonytalanította el őket.
Borítókép: Tom Holland mint Pókember a Pókember: Nincs hazaút forgatásán. Fotó: Tom Holland Instagram-oldala