A hangeszközök mára gigantikussá nőtt univerzumában van egy szeglet, amit a kompromisszummentes hangminőség ural. Ez a high-end audio birodalma, ahol összegyűltek a százezres kábelek, milliókat kóstáló CD-lejátszók és erősítők, és ahol egy hangfalpár árából akár lakást is lehet venni. E terület egyik nemzetközi szinten is ismert és elismert szereplője egy kis magyar cég, az Audio-Hungary, amely egy szabolcsi manufaktúrában készíti az iparág Rolls-Royce-ait.
Ismerős sztori szokatlan végkifejlettel
A nyolcvanas évek végéig Magyarország szórakoztatóelektronikai központnak számított, ez nem is lehet vita tárgya. A televíziók, rádiók, hangszórók, magnók, erősítők, sőt játékkonzolok eljutottak a keleti blokk országaiba, köszönhetően az olyan vállalatoknak, mint a Videoton, az Orion, a Híradástechnikai Szövetkezet vagy a BEAG (Budapesti Elektroakusztikai Gyár). Ez utóbbi sem úszta meg a rendszerváltást, hiszen 1990 után feldarabolták, és egyes megmaradt részeiből több kisebb-nagyobb cég született, amelyek próbálták folytatni a munkát a korábbinál sokszor lényegesen zordabb gazdasági körülmények között.
Így jött létre a nyíregyházi telephelyen a konszern egykori szakemberei által megalapított Univox Kft. is, amely továbbvitte a BEAG termékpalettájának egy tekintélyes hányadát, például az ipari hangosításra készülő erősítőket, kül- és beltéri hangfalakat vagy mikrofonokat. Az ezredfordulóig egészen jól ment a szekér, bár a tőkeigényes fejlesztések üteme jelentősen visszaesett. A kétezres évek elejétől kezdve viszont elkezdtek igen rosszra fordulni a dolgok, hiszen
az igen olcsó munkaerőt alkalmazó távol-keleti riválisok a gigászi méretű gyáraikban készülő, hasonló, bár jóval gyatrább nívójú termékeiket dömpingáron kínálták.
A vevők pedig inkább voltak érzékenyebbek az árra, mint a minőségre, így az Univox által gyártott készülékek iránt megcsappant az érdeklődés. A tulajdonosi kör emiatt már nem volt képes nyereségesen üzemeltetni a vállalatot, végül annak értesítése mellett döntöttek. A sztori eddig ismerős, elég sokszor láttunk már olyat sajna, hogy egy tradicionális európai szórakoztatóelektronikai cég nem bírja a keleti nyomást, ezúttal azonban a történet a szokásostól eltérő fordulatot vett. Nem egy ázsiai cég jelentkezett, hogy piacot és márkanevet vásárolva beolvassza portfóliójába a szebb napokat is látott konszernt, hanem egy fiatal magyar vállalkozás lépett elő vételi szándékával.
A kis hal megeszi a nagyot
Ez volt a 2012-ben alapított Audio-Hungary, amelyet kifejezetten azzal a céllal hoztak létre, hogy high-end audio termékeket, egészen pontosan csöves erősítőket fejlesszenek és gyártsanak, mert erre korábban hazánkban nem nagyon volt példa. A cég 2014-ben egy zöldmezős beruházás keretein belül kezdte volna meg egy saját üzem felépítését, azonban ekkor körvonalazódott az Univox megvásárlásának lehetősége, amire le is csaptak.
Az Univox ezzel minden ingó és ingatlan vagyonával, valamint az évtizedek alatt felhalmozódott szellemi tőkével együtt beolvadt az Audio-Hungary Kft.-be. Ez egyben azt is jelentette, hogy a nagy rutinnal rendelkező, ötvenes éveikben járó szakembereket is átvették, és
mindent összevetve több éves ugrást hajtottak végre azzal, hogy megspórolták a gyár felépítésére, valamint a munkatársak kiképzéséhez szükséges időt.
A tulajdonosváltást követően az Univox korábbi vezetése érthető okokból távozott. Az ügyvezetői teendőket ezt követően Fábián András, az Audio-Hungary tulajdonosának fia látta és látja el mind a mai napig, aki itt kamatoztatja nemzetközi üzleti téren folytatott tanulmányait. Az Audio-Hungary tulajdonosa Fábián László, aki fizikusként 40 év elektronikai és vezetői tapasztalatával ma is aktívan részt vesz a cég munkájában.
A vállalat több fórumon is kihangsúlyozta, hogy ifjú mérnökök is kerültek a céghez, és aki találkozott a vállalattal a különféle hifi rendezvényeken, annak is feltűnhettek az eszközök körül sürgölődő fiatal arcok. E szakemberek szó szerint az egyetemi padsorokból közvetlenül érkeztek, viszont egy csomó konkrét ismeretet a munka közben kellett megszerezniük, mert bizonyos fontos területekkel a mérnöki képzés nem foglalkozik. De a gárda elszánt volt, harapós, nyitott, és ez megkönnyítette a nehézségek leküzdését, izgalmassá tette a termékfejlesztést.
High-end, zene és filozófia
Az Audio-Hungary egy darabig még kitartott az Univox korábbi termékvonala, tehát az alapvetően ipari hangosításra épülő készülékek mellett, azonban ezeket fokozatosan kivezették a kínálatból, hogy helyettük az eredeti terveknek megfelelően a high-end audio eszközökre fókuszáljanak.
Hamar piacra is került az első két ilyen termék: a Qualiton APX 200 végerősítő és az APR 204 előerősítő, amelyekkel a vállalat azonnal letette a névjegyét itthon és külföldön is.
Joggal merülhet fel a kérdés sokakban, hogy van-e tényleg értelme ennek az ultra prémium kategóriának. Én a saját tapasztalataim alapján egyszerűen csak annyit mondhatok, hogy van.
Ha valaki a laptopján, Bluetooth speakeren vagy telefonon hallgatna zenét, az olyan, mintha az ABC-ben vásárolt mirelit húspogácsát és zacskós zsemlét akkurátusan betömné a szájába, és leöntené egy kis saját márkás ketchuppal.
Egy hangprojektor vagy kommersz sztereó szett már az a szint, amikor az ember elmegy egy (gyors)étterembe, és bedob ott egy szendvicset.
A high-end audio pedig az a liga, amikor valaki vesz otthonra kemencét, platnit, begyúrja a husit, kisüti a bucit, kimegy a kertbe a salátáért, hagymáért, és otthon a saját ízlésének megfelelően összeüt egy többé-kevésbé hibátlan, művészeti alkotásnak is beillő hamburgert.
Fábián András ezt a kérdést úgy közelíti meg, hogy a zenehallgatás végcélja a mű és a befogadó viszonya, és sohasem az eszköz maga. Ennek feladata csupán egy olyan közvetítő szerep betöltése, mely technikai értelemben véve lehetővé teszi a zenehallgatást, miközben nem vesz el a mű élvezeti értékéből. Persze, sokak számára egyáltalán nem mindegy, hogy milyen eszközön hallgatnak zenét, hiszen
egy igazán jó hangrendszer nemcsak hogy nem zavarja meg a befogadói élményt, hanem még tovább fokozza, elmélyíti azt.
Ilyen értelemben az elektroncsöves elemeket tartalmazó rendszereket gyakran jellemzik a „meleg”, „telt”, „részletgazdag”, „nyitott”, „tiszta” és hasonló szavakkal. A gyakorlatban nyilván komplexebb a helyzet, de ezek a jelzők nagy általánosságban valóban jellemzik a jól tervezett csöves erősítőket. Mindehhez kapcsolódik még az elektroncsöveket körülvevő műszaki/esztétikai nosztalgia, amit valaki vagy szeret, vagy nem, de elválaszthatatlan módon jelen van egy ilyen eszközben, mondhatjuk azt is, hogy a csomag része. Minden esetben az adott egyén és az ő hangreprodukcióról kialakított álláspontja határozza meg, hogy számára ténylegesen jobb-e az, ha egy elektroncsöves eszközön keresztül hallgatja a dalait/lemezeit. Mindenki kicsit másként képzeli el az ideális hangláncot, más szempontok mentén keresi a számára leginkább megfelelő összhangzást.
És ez materializálódik konkrét termékek formájában, hiszen Fábián András pont arról beszélt nekünk, hogy ő gyártóként nem más, mint egy olyan zenehallgató, aki éppen az általa készített eszközökön keresztül állít valamit arról, hogy szerinte milyennek kell lennie a hanglánc egy adott elemének – ami jelen pillanatban elő- vagy végerősítőt jelent.
A szerepe ezáltal kettős, hiszen egyszerre alkotó és befogadó. Értelemszerűen alkotóként akkor van szerencsés helyzetben, ha számos olyan ember van, aki azonosulni tud zenei álláspontjával, ha azokat a dolgokat tartja fontosnak egy hangreprodukcióban, mint ő. Ezáltal pedig élvezettel hallgatnak zenét a készülékeken keresztül, és
ha nekik kellene elkészíteniük egy erősítőt, akkor ugyanilyen vagy hasonló hangkarakterűt építenének. Amennyiben viszont nincsenek ilyenek,akkor ízlésével egyedül marad, és üzletileg kudarcra van ítélve.
Megfogalmazása szerint a helyzetük kicsit hasonló azokhoz a zenészekéhez, akik azért alkotnak, mert jó zenét szeretnének hallgatni, olyat, ami szerintük a legjobb. Ők ugyanilyen okból kezdtek saját tervezésű erősítőket készíteni, hiszen nem nagyon találtak a piacon olyan új gyártású készüléket, amelyet maguk is szívesen használtak volna.
Kézműves, dizájnos és igen drága
A termékek tervezése és összeszerelése Nyíregyházán folyik egy kis manufaktúrában kézi munkával. Egyes komponensek, így például a fém készülékházak, a nyomtatott áramkörök vagy az elektroncsövek külső beszállítótól érkeznek, de ezeknél is óriási fontosságot tulajdonítanak a kifogástalan minőségnek. Egy klasszikus felépítésű elektroncsöves erősítő legkritikusabb komponense a transzformátor.
A cég koncepciójának az első pillanattól kezdve egyik alaptétele, hogy ezen a területen semmilyen kompromisszum megkötésére nem hajlandóak, ellentétben a tucatgyártókkal. Ezen alkatrészek prototípusai kivétel nélkül a saját üzemben készülnek, éppen azért, hogy a nagy darabszámú gyártáshoz, a lehető legpontosabban, a saját igények alapján tudják specifikálni őket. Itt kell megemlíteni a dizájnt, mert ahogy arról korábban szó esett, az is a “csomag” része.
Az ilyen típusú készülékek vásárlói általában a külsőre is rendkívül finnyásak, pusztán hangminőséggel ezzel a szegmensben sem lehet már eladni semmit.
Az Audio-Hungarynál is odafigyelnek erre, és azt találták ki, hogy a homogén külső érdekében egyetlen csavart se lehessen látni a tükörpolírozott, rozsdamentes készülékházon. E koncepció megvalósítása igazi technológiai bravúr volt, és nem mellesleg jelentős élőmunka-többletet igényel. A vásárlói visszajelzések következtében úgy alakították ki a termékeket, hogy az elektroncsöveket mindig látni lehessen, így az újabb modelleken már előre kerültek a csövek, ami viszont sok szempontból megköti a dizájnerek kezét. Egyébként ez is teljesen jól mutatja a vásárlók nagy részének mentalitását: kiadnak egy rakás pénzt egy gyönyörű megszólalást eredményező termékért, de azt is akarják, hogy ezt mindenki más is tudja.
A hosszas fejlesztés, kísérletezés, a kézi munka, a minőségi anyagok használata mind-mind pénzbe, elképesztően sok pénzbe kerül. Más high-end audio eszközhöz hasonlóan az Audio-Hungary termékei is igen drágák, hiszen több millió forintba is kerülhet egy-egy új darab. De hát az extrémen magas minőségnek ára van.
Pont emiatt időről időre hallani olyan hangokat, hogy ez a szegmens felesleges, nem érik meg e termékek az árukat, ám ez pont olyan, mintha valaki azon hőbörögne, hogy minek vásárolnak az emberek Ferrarit, mikor úgyis csak 130-cal lehet menni az autópályán.
Vagy hogy senki ne utazzon a Matterhornhoz meg az Andokba, tessék, ott van Ágasvár, azt is meg lehet mászni. Én amióta először hallottam normális körülmények között (értsd: egy lakásban, nem kiállításon, nem szállodai szobában stb.) egy Audio-Hungary X200 alapú szettet működés közben, azóta hívő vagyok. Az más kérdés, hogy nekem speciel nincs pénzem arra, hogy egy korrekt pesti ingatlan árát költsem hangeszközökre, de nagyon meg tudom érteni azt, aki ilyesmire áldoz.
Teljesen más fajta zenei élményt jelent egy minőségi, prémium szintű hangrendszer. Olyan hangokkal, amiket korábban sosem hallott az ember, olyan energiákkal és érzésekkel, amikről nem is hitte volna, hogy léteznek. Más tudatállapotot okoz, csak ennek hatására senki nem mászik fel egy asztal tetejére táncolni, nem kérdezi meg egymás után négyszer egy biztonsági őrtől, hogy “Mivan?”, és persze másnap nem érzi magát kutyául.
Végül próféták lettek
Az Audio-Hungary vezetői tudták, hogy az aprócska magyar piac nem tud eltartani önmagában egy ilyen vállalatot, így az első pillanattól kezdve nemzetközi terjesztésben is gondolkodtak. Ez már csak azért is remek gondolat volt, mert a hazai vásárlók egy darabig nagyon-nagyon tartózkodóak voltak a céggel szemben. Hogy ennek hátterében mi áll, azt csak találgatni lehet, de ezúttal is bebizonyosodott, hogy saját hazájában senki sem lehet próféta, legalábbis egy darabig semmiképp.
A modelleket elvitték a nagy nemzetközi high-end kiállításokra, ahol azokat a szakma az első pillanattól kezdve nagyon jól fogadta.
Kiépítettek egy viszonteladói hálózatot, és mára a termékek ott vannak Észak-Amerikában, Kelet-Ázsiában, a Közel-Keleten és persze az európai nagyvárosokban is. Eddig több, mint száz cikk jelent meg a készülékekről a szaklapokban, azok nyertek egy raklap különféle díjat és elismerést, és az internetes fórumokban is igen komolyan dicsérik az Audio-Hungary csöves erősítőit.
Ez pedig nem kis dolog, hiszen egy kegyetlen és őszinte közegről van szó, ahol gond nélkül, élvezettel tiporják sárba a vagyonokba kerülő masinákat is. Ennek is köszönhető valószínűleg, hogy mostanra a magyar vásárlóközönség is nyitott a márka irányába, hiszen innen is egyre több megrendelés érkezik. A cégtől kapott információk értelmében a forgalmuk valamivel meghaladta 2020-ban a 100 millió forintot, aminek mintegy negyede a nyereség. A jelenlegi adatok arra utalnak, hogy 2021-ben 50 százalékkal nőhet a bevétel, és semmi nem utal arra, hogy jövőre csökkenne tempó.
Hova tovább?
Bár már egy alapvetően több évtizedes, analóg technológiáról van szó, azért finomítgatásokra, kisebb-nagyobb fejlesztésekre még mindig van lehetőségük a piaci szereplőknek. Ez nyilvánvalóan költségekkel jár, de enélkül egy idő után szinte mindenki lehúzhatná a rolót, szóval muszáj kutatni a továbblépési lehetőségeket. Fábián András is megerősítette, hogy az Audio-Hungary is intenzíven kutat, hiszen a cég alapfilozófiája, hogy folyamatosan próbálják újrértelmezni, felülvizsgálni az eddigi tevékenységüket. Ezáltal véleménye szerint maga a vállalat is folyamatosan fejlődik, és végeredményként hatékonyabbá válik. A szünet nélküli önreflexió mellett állandóan monitorozzák a végfelhasználói visszajelzéseket is, és ezeket is figyelembe veszik a friss modellek tervezése során.
2022 végére a Qualiton Classic vonal teljesen megújul a tervek szerint, többek között ennek köszönhetően lesznek a modellek még magától értetődöbbek, letisztultabbak kívül és belül egyaránt.
Emellett azt is elárulta, hogy egy ideje dolgoznak egy vizuálisan és felépítésben is teljesen eltérő rendszeren, amiről talányosan csak annyit mondott, hogy a jelek szerint van még néhány ismeretlen ösvény az elektroncsöves technológiában is, és ennek révén technológiai paraméterekben, valamint szubjektív hangzásélményben is tudnak még meglepetéseket okozni.
Az pedig mindent összevetve egészen csodálatos, hogy egy Nyíregyházi manufaktúra nem csak talpon marad az über prémium hangeszközök szektorában, hanem innovatív megoldásaival még a tempót is diktálhatja.