Mielőtt beleugrasz a saját cégbirodalmad felépítésébe, tedd fel magadnak a kérdést: mennyire akarod te ezt egyáltalán? Ha a válasz közben még az adrenalin is felszökik a véredben, akkor van egy jó hírünk.
Folyton róluk olvasol (mi meg folyton róluk írunk): a született üzletemberek, a vállalkozók, akik ötévesen már bicikliket tudtak venni a pénzből, amit limonádéárusítással lapátoltak össze, és konkrét vállalkozásötleteket rajzoltak fel, mire egyáltalán megtanultak írni… De mi a helyzet mindenki mással? Hogyan lehetünk átlagosak helyett legendásak?
Az amerikai Forbes Nathan Chan történetén keresztül ad választ ezekre a kérdésekre. Chan a Foundr Magazine alapító főszerkesztője. A lap a legkomolyabb elektronikus forrása a self-made vállalkozók sztorijainak, több mint 250 ezer feliratkozója van, podcastjeit több mint egymillióan hallgatják a világ 170 országából, és a Föld legbrilliánsabb elméi osztják meg itt véleményüket.
De Chan sem zseniként kezdte életét. Egy utazási cég IT-sa volt – szerette a munkahelyet, de azt a munkát nem. Vállalkozás-alapítással kapcsolatban kezdett keresgélni a neten, így jött rá, hogy nincs kimondottan olyan oldal, amely vállalkozókat és kezdő startuppereket inspirálna. 2013 márciuásban csinált egy ilyet Foundr néven.
„Őszintén szólva én soha nem voltam törtető, és soha nem gondoltam arra, hogy vállalkozó leszek. Semmit sem tudtam az appokról, a dizájnról vagy a médiáról. Valójában semmilyen hátterem nem volt, egyszerűen csak iszonyatosan éhes voltam.”
Az éhséggel és a tűzzel, ami hajtotta, Chan 18 hónapon belül felépítette a magazint, amely addigra már képes volt őt eltartani, sőt addigra a befektetés költségei is megtérültek.
Az első komoly kihívásokat a félelme generálta. Félelem a bukástól, az akadályoktól. A kezdő vállalkozók közül sokan halogatják a termékük piacra dobását, napokat töltenek agyalással, azon gondolkodnak, mit gondolnak majd mások.
“Semmi másra nem fókuszáltam, csak a magazinra. A világ legrosszabb weoldala volt. Nem volt blog. Nem voltak podcastek. Nem voltam jelen a közösségi médiában. Semmi sem volt, csak ez a weboldal, és én ezzel foglalkoztam minden egyes nap. Így telt el másfél év, amíg végre elindult.”
Légy megszállott!
Chan egyetlen dolgoknak tulajdonítja a sikerét, és az a megszállottság. A megszállottja lett a projektjének, folyamatosan a fejlesztésén dolgozott, majd cége növekedésén.
“Ne foglalkozz azzal, hogy csinosítgasd az oldalad. Ne agyalj azon, hogy mit gondolnak mások. Ne lamentálj azon, hogy elbukhatsz. Egyszerűen csak próbáld megcsinálni a saját, alapvetően egyszerű bizniszed, amelynek már bizonyítottan van piaca.”
Sok munkának tűnik? A jó hír az, hogy a vállalkozás valójában meritokrácia. Nem kell a legokosabbnak, a leggyorsabbnak vagy a legnagyobbnak lenned. Csak a legelszántabbnak.
Manapság kevés elszánt, megszállott ember van, aki egy dolgot akarna megcsinálni, bármi áron. Mondjuk napi munka mellett éjszakánként építeni a saját álmát.
Szóval mielőtt beleugrasz a saját cégbirodalmad felépítésébe, tedd fel magadnak a kérdést: mennyire akarod te ezt egyáltalán?
Ha a válasz az, hogy nagyon, és miközben belegondolsz, még az adrenalin is felszökik a véredben, akkor a jó hír, hogy nem baj, ha nem vagy született üzletember. Egy kis megszállottság így is nagyon messzire vihet téged.