A kiszervezett logisztikát kínáló Webshippy már huszonnégy, egyenként tonnás súlyt elbíró robottal hordozza az online boltok áruit a központjában. A startup automatizál mindent, amit csak lehet: a webshopok rendelései valós időben befutnak az ő rendszerükbe is, és új szolgáltatásukkal akár már aznap kézhez kaphatjuk őket. Megnéztük, hogyan is működik a fóti raktáruk.
Perényi András és Vorobcsuk Zoltán e-kereskedelmi startupjának teljes történetét még 2020 decemberében írtuk meg. A 2016-ban alapított cég azóta az Amazonéhoz hasonló robotokkal szerelte fel a raktárát, a tervek szerint a következő öt évben már Lengyelországban és további öt kelet-európai országban terjeszkedne. Emellett a startupba beszállt az egyik legnagyobb hazai logisztikai cég, a Trans-Sped.
„Ha most idejön egy nagy nemzetközi partner és azt mondja, hogy le akarja fedni Kelet-Európát, akkor nem tud egy céggel leszerződni, ami hálózatként lefedi a régiót. Mi szeretnénk lenni az elsők, akik ezt kiépítik” – mondja Perényi András a Webshippy fóti raktárában.
Azt, hogy a technológiai vonalukat mindig is jobban szerették hangsúlyozni, mint a logisztikait, a cég központjába belépve rögtön egy adatokkal dobálózó kijelző demonstrálja. Ezen a fő mutatók, az összes eddigi kiküldött termék, az aznap összeállítandó csomagok és az ezekhez összeszedésre váró termékek számai látszódnak.
A látogatásunk napján (július 13.) például 3641 csomagot kellett összeállítaniuk, ebből az interjú idején 2513 volt készen. A startup most 1536 webshop rendeléseit kezeli. Egy hónap alatt átlagosan 100–150 ezer csomagot szállítanak ki. Nagyjából 2–3 termék van minden rendelésben.
A 7500 négyzetméteres raktárban több mint egymillió termék áll.
A nagyságrendileg másfél millió euróból beszerzett huszonnégy robot vezeték nélküli hálózaton keresztül kommunikál a rendeléseket kezelő szoftverrel. Ha új rendelés érkezik, akkor a megfelelő tárolópanelhez gurulnak és a csomagolási munkát végző munkatárs állomásához viszik azt a polcot, amin az áru található.
Eddig a raktár dolgozói sétáltak a sorok között és szedték össze manuálisan a termékeket. Annak köszönhetően, hogy most a polcok jönnek oda a kiszedőállomásokhoz, már megduplázták a folyamat gyorsaságát.
A raktárban most hetvenen dolgoznak. A robotizáció miatt senki nem veszítette el a munkáját, de a gépeknek köszönhetően a jövőben valószínűleg kevesebb új munkatársat fognak felvenni.
A robotok most 1500 négyzetméternyi elkerített területen dolgoznak. A kapacitásuk napi 8000 csomag összekészítését teszi lehetővé. A terv az, hogy a jövő év elejéig megduplázzák a robotizált raktárterület méretét és a robotok számát.
A masinák mozgásterére halandó nem teheti be a lábát. Ha mégis átmerészkedik a kapun, akkor a rendszer a biztonsági beállítások miatt automatikusan leáll.
Felesleges is a gépek felségterületére merészkedni. A robotok, ha lemerülőben vannak, elgurulnak maguktól a töltőállomásra. Tíz perc töltés után újra munkára készen állnak és két–három órát tudnak polcokat hurcolászni. Egy robot 250 kilogramm és egy tonnát is elbír.
Mire elkezdődik a napi műszak, addig a robotok kilenc, körülbelül három méter magas polcot tudnak minden kieszedőállomás elé felsorakoztatni. Ahogy egy polcról kiszedték a megfelelő terméket már ott is van helyette a következő. Amellett, hogy előre tudnak dolgozni, a raktár helykihasználását is segítik. Azzal, hogy a gépek számára elkerített területen emberek nem mozognak, nem is kell olyan széles helyet kihagyni a polcok között.
„Ha a jövő hónapban leszerződünk egy webshoppal, akkor nem tudhatjuk előre, hogy szempillaspirált vagy 20 kilogrammos kiszerelésben kapható medencetisztító port fog árulni” – mondja András arról, hogy miért olyan robotokat választottak a raktárba, ami a termékek helyett az egész polcot mozgatja. A gépeknek mindegy, hogy egy raklapot, egy szélesebb vagy egy egészen kicsi rekeszeket tároló polcot mozgatnak.
A Webshippy rendszere automatikusan érzékeli a webshopokba beérkező rendeléseket, majd csomaghoz a megfelelő címkéket és számlákat párosítja. „Máshol ezt mind manuálisán párosítják össze. Nálunk a csomagoló kollégáknak nem nagyon kell gondolkodni azon, hogy hogy mit hová tesznek, mert minden ott van a képernyőn.”
Szintén idei újítás, hogy Webshippy Prio néven elindították a saját üzemeltetésű aznapi szállítási szolgáltatásukat. A délután 4 óráig megrendelt termékeket még aznap este 6 és 10 óra között kiszállítják. „Ez az idősáv tipikusan az, amikor más futárcég nem szállít és a vásárló is otthon van.” A szolgáltatás szeptembertől lesz elérhető a cég összes partnere számára Budapest meghatározott kerületeiben, hamarosan pedig a teljes fővárosban is.
A jövőben, ha egy Webshippyvel szerződött online boltból rendelünk, akkor a rendelés leadásakor láthatjuk, hogy még aznap megkaphatjuk-e a startup szolgáltatásával a terméket vagy esetleg másnap fogja hozni majd a futárcég.
A csomagokat a startup saját fejlesztésű dobozaiban kapjuk kézhez. A csomagolás ragasztás nélkül lezárható, és már csak akkor nyílik ki újra, ha otthon feltépjük.
András visszaemlékezése szerint az első 30 ezer rendelést még ő rakta össze a startup indulásakor.
A startup a saját, licencesített e-logisztikai szoftveres megoldását mostantól más olyan cégeknek is árulja, akik nem tudják vagy nem akarják kiszervezni a logisztikájukat.
A teljes körű támogatással, know-how-val kísért bérelhető megoldás első piaci megrendelője Magyarországon a Praktiker lett.
A rendszert körülbelül 2–3 hónap beüzemelni és az első hónapokban a Webshippy egy delegált munkatársa segíti a megrendelőt.
Borítókép: Perényi András, a Webshippy társalapítója // Sebestyén László