A négy év múlva esedékes igazgatói pályázatról még nem aktuális beszélni, de ennek nincs köze a kiégéshez. Az nem fenyegeti, mert a színházi munkában nagyjából megegyezik a „töltődés” és a „csinálás”. Persze mindkettő nehéz volt üres nézőtér előtt. Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója zárta a Forbes Legyél jobb! napját.
„Némi derűvel regisztrálja”, hogy a szakmában inkább a megfontolt, entellektüel karakternek tartják, miközben saját magát mindig ennek ellentétéhez, „a bohóchoz” tartotta közelebbinek, de az üres nézőteret nem tudta ilyen derűvel regisztrálni.
„Utálatos szakasz volt. Nagyon tanulságos, nem bánom, hogy volt, de azt igen, hogy nem egy hónapig tartott”
– mondta az egy teljes évadnyi leállásról. Türelmetlenség, megoldandóság, feladatok jellemezték az időszakot, igazgatóként rengeteg feladata volt, többet volt bent a színházban, mint a normális helyzetben. Át kellett alakítani a munkarendet, beosztást, színészi feladatokat, ki kellett találni a nézői kommunikációt, streaming stúdiót kellett építeni. „És el kellett dönteni, mi igaz és mi nem, tehát, hogy mikor lesz vége, vége lesz-e. Elkölthetjük-e azt a kalap pénzt a streamre vagy nem” – részletezte.
Észnél kellett lenni ahhoz, hogy inspirációt találjanak az elmúlt időszakban, de ahogy mondta, őt magát a sokkhatás figyelmessé teszi.
Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője (b) és Mácsai Pál a színpadon. Fotó: Fekete Csaba
Ki lehet-e égni sok év színházi munka után?
Idén májusban volt az Azt meséld el, Pista című önálló Örkény-estjének 700. előadása, amit üres nézőtér előtt kellett játszani.
Ahogy Mácsai ezt az élményt leírta: „olyan volt, mint horzsoló sziklafalon fölfelé mászni”, mert ha jelen vannak a nézők, az energiáik eljutnak a színészhez is és fordítva.
Hosszú távon veszélyes lehet a kiégés a szakmájában, ő azért nem tart ott, mert benne maradt a fiatalkori nyugtalanság és felfedezés. „Ha nyaralni megyek, kell három hét ahhoz, hogy ne keljek fel 4-5 óra alvás után” – mondta a lelkesedéséről. Olyan előfordult már, hogy egy darabban kiégett, és olyankor azt le is kell venni a műsorról, de a szakmában nem tudna.
Fizikailag és szellemileg is friss, de
ahhoz hogy a színház arculata is friss maradjon, jó, ha fiatalok igazgatnak.
„Azt tudni kell minden pillanatban, hogy most mi a helyes, de azt nem kell előre tudni, hogy négy év múlva mi lesz a helyes” – mondja.
Színházat nem lehet az íróasztalnak csinálni – Hat gondolat Mácsai Páltól
Borítókép: Mácsai Pál a Forbes Legyél jobb! napon 2021-ben. Fotó: Fekete Csaba