Hét tankert már kihoztak a Szuezi-csatornából, mert attól tartanak, hogy heteken keresztül is ott vesztegelnének.
Csütörtökön mi is írtunk róla, hogy a világ áruforgalmának akár 12 százaléka is vesztegelhet a Szuezi-csatornán, miután az Ever Given nevű konténerhajó elakadt, és pénteken már negyedik napja állja el a forgalmat. A több mint 220 ezer tonnás és négyszáz méter hosszú monstrum mentése már elkezdődött, de közben mindkét oldalról elállja a hajózási útvonalat.
Félő, hogy a mentés hetekig is eltarthat, pedig az Ever Given miatt már így is százával vesztegelnek áruszállító hajók az egyiptomi partoknál.
A veszteglést egyre több szállítmányozási cég unja meg, ami nem is csoda, hiszen
becslések szerint 9,5 milliárd dollár értékű áru szorult be a világ pillanatnyilag legnagyobb közlekedési dugójába. Hét cseppfolyós földgázt szállító tankert már ki is vontak az öbölből.
Ezek közül három a Kpler nevű adatfeldolgozó cég szerint a Jóreménység fokán keresztül megkerüli majd Afrikát, hogy elérje úticélját, ami az esetek többségében nem Port Szaid volt, hanem egy távolabbi kikötő.
„Összesen 16 cseppfolyósított gázt szállító hajó hagyhatja el a csatornát, ha a probléma továbbra is fennáll” – idézi a The Guardian Rebecca Chiát, a Kpler szingapúri elemzőjét. Márpedig nem úgy tűnik, hogy az Ever Givent hamarosan kiszabadítják. Az egyiptomi hatóságoktól a mentésben résztvevő szervezet egyik meg nem nevezett tisztviselője az AP-nek „nagyon körülményes és bonyolult” mentésről beszélt, amit „roppant óvatosan” kell véghez vinni, hogy elkerüljék a további gondokat.
Csütörtökön a csatornáért felelős hatóság azt állította, 15-20 ezer köbméter homokot kell kilapátolniuk a konténerhajó alól, hogy 12-16 méteres mélységig jussanak. Ez már elég lehet ahhoz, hogy az Ever Given kiszabaduljon.
Szakértők nem tartják kizártnak, hogy a mentés megkönnyítése érdekében a szállítmány egy részét is le kell majd pakolni a hajóról.
Egyre többen kerülnék meg Szuezt
Két, 75 ezer tonna kőolajat szállító, a londoni Braemer ACM-hez tartozó tanker is Afrika megkerülésében gondolkozik, és a világ egyik legnagyobb hajózási cége, a Maersk is „vizsgálja az alternatív útvonalakat”.
„Jelenleg mindenki a b-terveit eszkábálja” – mondta Peter Sand, a Bimco hajózási elemzője a CNN-nek.
A Szuezi-csatornán naponta átlagosan ötven hajó közlekedik, és akár 9,6 milliárd dollárnyi áru is áthaladhat rajta. Ebből 5,1 milliárd dollárnyi a Lloyd’s List adatelemző cég szerint nyugati irányban hagyja el az egyitpomi partokat, míg a maradék kelet felé tart.
A veszteglő Ever Givenről a BBC közölt fotósorozatot.
Borítókép: Az Ever Given konténerhajó Fotó: Robert Schwemmer / Wikimedia