Rupert Murdoch News Corpja az első hírszolgáltató, amelyik pénzt zsebelhet be a közösségi médiumtól.
Tartalomtámogatási díjról írt alá megállapodást Ausztráliában a Facebook Rupert Murdoch, konzervatív amerikai médiamágnás cégével, a News Corppal – írja a Business Insider.
A szerződést hetekkel azután kötötték, hogy jogvitákat követően a Facebook minden hírszolgáltatást letiltott a felületén a szigetországban.
Különösen nagy felháborodást keltve ezzel, mivel így a Facebookon a járvánnyal kapcsolatos hírek és más vészhelyzeti jelentések sem juthattak el a felhasználókhoz.
A Facebook azután döntött a hírek eltüntetése mellett, hogy az ausztrál parlament februárban megszavazta a törvényt, ami alapján a kormány egy független tárgyalót nevezhetett ki kapcsolattartónak a techóriások és a sajtótermékek közti tárgyalások lebonyolítására, ha azok nem tudnak megegyezni, mennyit fizessen a Facebook és a többi cég az újságoknak.
Ehhez még a Facebook is kevés lehet: indulhat a feldarabolás
Murdoch, akinek az USA-ban többek között a Fox News tartozik az érdekeltségébe, a nagy ausztrál városi lapok nagyjából kétharmadát birtokolja a News Corpon keresztül. Köztük a legolvasottabb sydney-i The Daily Telegraphot. A felek három évre szóló megállapodást kötöttek, ennek anyagi részleteit nem hozták nyilvánosságra.
A News Corp a világ első médiavállalkozása lett, amelyiknek fizetni fog a Facebook a tartalmaiért.
Forradalmi lehet a megállapodás
A News Corp a leghangosabb lobbizók között volt azért, hogy rábírja az ausztrál kormányt olyan jogszabály megalkotására, ami fizetésre kötelezi a Facebook és a Google felületére a médián keresztül érkező felhasználók és reklámbevételek után. Kezdetben egyébként a Google is jelentős fenntartásokat fűzött az ötlethez.
„A megállapodás fordulópont lehet az újságírás piaci kereteinek átalakításában, és jelentős hatása lesz az ausztráliai üzleteinkre” – fogalmazott a News Corp ügyvezetője, Robert Thompson a szerződés aláírása után kiadott közleményében.
Egyúttal köszönetet mondott az ausztrál miniszterelnöknek, a kincstárnoknak és a trösztellenes megbízottnak is.
Úgy tűnik, a Facebooknál sem elégedetlenek: Andrew Hunter, a cég hírközlési kapcsolattartója szerint a megállapodás 17 millió felhasználót segít hozzá prémium és breaking hírek, valamint videók eléréséhez.
Nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan Európában is hasonló harcokba kell bocsátkoznia az államokkal vagy az EU-s intézményekkel a techóriásoknak. Az EU-ban is egyre többen hajlanak az ausztrál példa követésére.
Borítókép: Mark Zuckerberg Fotó: Anthony Quintano / Wikimedia