A koronavírus-intézkedések hatásainak modellezésére egy online, ingyenesen hozzáférhető szimulátort dolgoztak ki a bécsi Complexity Science Hub szakértői. A szimulátorral meg lehet nézni, hogy más intézményekben mennyire voltak hatékonyak a szabályok.
A bécsi székhelyű, összetett rendszerekkel, rendszeranalízissel és big data-val foglalkozó Complexity Science Hub nevű kutatószervezet az osztrák Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Ügynökséggel (AGES) karöltve különböző, a koronavírus iskolákon belüli terjedésének megakadályozását szolgáló intézkedések hatásait vizsgálta.
Ehhez egy szimulátort is készítettek, aminek a segítségével meg lehet vizsgálni a rendelkezések hatékonyságát egyes iskolákban, valamint személyre is szabható a saját intézményünk adataival.
Bár Ausztria, hazánkkal ellentétben nemrég lazított a korlátozásokon, a szimulátor segít a tervezésben: az eredmények tükrében a tanárok és döntéshozók láthatják, mi az, ami működik és mi az, ami nem, így hatékony intézkedéseket tudnak bevezetni. A szimulációhoz a kutatók az AGES 2020-ban iskolákból gyűjtött adatait használták fel.
A szimulációhoz először az iskola paramétereit kell megadni, mint például típus, tanulók száma osztályonként és az osztályok száma összesen. Ezután be kell táplálni, hogy milyen vírusellenes intézkedéseket hoztak, vagy terveznek hozni az adott iskolában.
A rendszer ezek az adatok alapján megmutatja, várhatóan mennyi fertőzött lesz a tanárok, diákok és szülők között.
A szimulátor segítségével a diákok és tanárok közötti interakciókból következő fertőzési láncokat is végigkövethetjük. A kutatók minden eddigi intézkedést, illetve intézkedéscsomagot ötszáz alkalommal vizsgáltak, hogy statisztikailag minél pontosabb adatokat nyerjenek. A modell alapesetben a legrosszabb eshetőséggel számol, ami tízből egy esetben következik be.
A szimulátor bárki számára hozzáférhető itt.
Fotó: Alexis Brown / Unsplash