Komoly csomópont épül az ukrán-magyar határtól 20 kilométerre, ahol bő egy év múlva igen jelentős áruforgalom is megindulhat. A Selyem Út projekt fontos állomását egy friss Forbes-milliárdos érdekeltségébe tartozó cég fejleszti.
Az Európa és Kína között kiépülő Új Selyemút egyik fontos hídfőállása lesz az ukrán határ mellett, Fényeslitkén épülő intermodális logisztikai központ, az East-West Gate. A 125 hektáros területen komoly, 15 ezer négyzetméternyi raktárkapacitás épül. A vasúti terminál azért különösen fontos, mert 5 darab széles és 5 normál nyomtávú sínpár is lesz itt, a nyomtávváltásra képes terminál bonyolítja majd a konténerforgalmat Ázsia és Európa között. A beruházás bő egy év múlva kerülhet átadásra.
A fényeslistkei intermodális csomópont terve. Kép: EWG
A G7 arról ír, hogy a a projektet elindító East-West Intermodális Logisztikai Zrt. az egyik leggazdagabb magyar résztulajdonába tartozik. Rahimkulov Ruszlánnak közvetve 50 százalékos tulajdona van a cégben, és egyben az igazgatóság elnöke is (a másik tulajdonrész egy ügyvéd testvérpáré). Sőt, Rahimkulov neve a terminálról helyszíni riporttal jelentkező Le Monde januári cikkében is megjelent. Az egyik legnagyobb francia napilap szerint a beruházás 22 milliárd forintosra tervezett értékének 80 százaléka származik Rahimkulov Ruszlántól. A beruházást a magyar kormány is támogatja, összesen hárommilliárd forinttal.
Az OTP és a Mol nagytulajdonosai közé tartozó Rahimkulov testvérpár idén először került fel a magyar Forbes gazdaglistájára (vagyonuk a sokáig Magyarországon üzletelő édesapjuk neve alatt volt eddig elszámolva, ő régi szereplője az amerikai Forbes listájának is).
A Forbes 2021. februári címlapja.
Kínai gigaprojektek: Mészárosnak is jutott munka
Nem Ruszlán Rahimkulov az egyetlen Forbes-listás milliárdos, aki fontos kínai projektben vesz részt, a Budapest-Belgrád vasútvonal legalább ilyen fontos beruházás Peking számára. A gigaberuházás 85%-ban kínai finanszírozásból valósul meg, fontos része annak, hogy az athéni kikötőbe Kínából érkező áruk minél hamarabb érkezzenek be a kontinensre. Magyar oldalról az Opus alá tartozó Mészáros Holding érintett a projektre létrehozott konzorciumban (az RM International Zrt-n keresztül), 2019 nyarán kötötték meg a beruházásról szóló 590 milliárdos szerződést.
Borítókép: A fényeslistkei intermodális csomópont terve. Kép: EWG