Január elsején életbe lépett az internetes bankkártyás fizetéseknél az erős ügyfél-hitelesítés. Ez azt jelenti, hogy ha európai kereskedőtől vagy szolgáltatótól vásárolunk, több lépcsőben kell megerősítenünk, hogy jóváhagyjuk az online bankkártyás fizetést. A 24.hu cikke szerint az év első napjaiban még sokan azzal szembesültek, hogy online bankkártyás tranzakcióik is meghiúsultak.
A január 1. óta érvényes erős ügyfél-hitelesítés keretében több lépcsőben kell megerősíteniük a kártyatulajdonosoknak, hogy jóváhagyják az internetes bankkártyás fizetést, amikor európai internetes kereskedőtől vagy szolgáltatótól vásárolnak.
A többlépcsős azonosítás csak akkor tud megvalósulni, ha az internetes fizetésben részt vevő összes szereplő (a kártyakibocsátó bank, a kártyaelfogadó bank, valamint az internetes kereskedő és szolgáltató is) támogatja azt.
A 24.hu azt írja: egyik olvasójuk az Allianznak akarta befizetni az aktuális biztosítási díjat, főtávos számláját szerette volna rendezni a Díjneten keresztül, illetve gyermekei Magyar Államkincstárnál vezetett babakötvényszámlájára próbálta befizetni a szokásos havi ötezer forintot. Mindegyik online bankkártyás fizetését a bank appján keresztül szerette volna intézni, végig is vitte a fizetések jóváhagyását, ám végül mindegyik tranzakció „hiba történt” üzenettel végződött, azaz nem sikerült.
Az OTP-nél nagy erőkkel dolgoznak
A pórul járt kártyabirtokos az OTP-nek chaten jelezte, mi történt. Azt válaszolták neki, hogy ha egyes online fizetési felületek nem az új szabályoknak megfelelően küldik bankjuk felé a tranzakciókat, akkor ezeket a szabályozás alapján kénytelenek visszautasítani. Biztosították, hogy ilyenkor jelzik a partnereknek a hibát.
Őt ez nemigen nyugtatta meg, inkább azt erősítette meg benne, hogy nem mennek flottul a dolgok.
Az OTP-nél az ügyfeleknek kétféle lehetőségük van internetes bankkártyás vásárlásaik jóváhagyására: ha a smartbank mobiltelefonos alkalmazást használják a vásárláskor, akkor a bankkártyaadatok szokásos megadása után egy felugró értesítést kapnak a mobiltelefonjukra, amire rákattintva belépnek az alkalmazásba, majd az alkalmazáson belül egy jóváhagyással engedélyezhetik a vásárlást. A másik lehetőség a jóváhagyásra az sms-ben kapott internetes biztonsági kód.
A 24.hu cikke szerint az OTP jelezte, hogy az internetes fizetésben érintett szereplők nagy erőkkel dolgoznak az új folyamatok összehangolásán. Kijelentették, hogy a bank mind kibocsátói, mind elfogadói oldalon biztosítja az erős ügyfél-hitelesítéshez szükséges feltételeket.
Ettől függetlenül előfordulhat, hogy egyes internetes kereskedők és szolgáltatók nem készültek fel időben a 2021. január 1-től kötelező szabályozásra, és nem a PSD2 előírásainak megfelelően küldik a bank felé a tranzakciókat. Ilyenkor a szabályozásnak megfelelve a bank nem tudja végrehajtani az internetes bankkártyás fizetéseket.
Borítókép: rupixen.com/Unsplash