Startup studió modellben indul a beszédes nevű Studio 1, ez az a forma, amivel a cégben szintén érdekelt Drukka is próbálkozik egy ideje (egy debreceni cégről tudunk, ahol hasonló megoldással kísérleteznek itthon, ez az Innonic). A modell lényege, hogy egyidejűleg több startupot is építenek az adott iparágon belül, így a termékek létrehozása gyorsabb és költséghatékonyabb és az üzembe helyezést megalapozó know-how is bővül. A modell alapvetően abban különbözik az akcelerátoroktól, hogy itt a saját ötletkhez keresnek alapítókat és nem az alapítók keresik fel a befektetőket.
Az épülő startupok fő tulajdonosa a Studio 1. Most nyilvánossá vált, kik álnak az új formáció mögött (a cégregiszterből ez eddig nem derült ki). A Studio 1 Preseed Befektetési Zrt. tulajdonosai egyfelől magánbefektetők, név szerint Oszkó Péter, a Power Angels angyalbefektetői kör képviseletében, Véh Balázs, magánbefektető, Freész József vállalkozó, másfelől a Drukka (ez egy startup stúdió).
Véh Balázs, egykori kosárlabdázó főleg Veszprémben ismert, a helyi Katedra elindítója, az IQ Bázis szabadulószoba tulajdonosa, de érdekeltsége van több fogászatban is. A Pannon Egyetemről kikerülő projektek felkarolása amúgy eddig is jó üzlet volt, innen indult a Balabit vagy a Wiwe-ot fejlesztő FME Technologies is. Freész kevésbé ismert vállalkozó, a Drukka mögött pedig Bohner Tamás áll, aki már eddig is aktív volt ezen a piacon (a Drukka 2011 óta létezik, de tavaly óta fordult rá a startuppiacra). Bohner ingatlanpiaci befektető volt, de a 2000-es évek előtt is szívesen kalandozott el a saját területéről, például Magyarországon elsőként indított ingyen telefonszolgáltatást, ahol hirdetések szakították meg a beszélgetést. A Forbes.hu-nak korábban egy rendezvényen arról beszélt, 350 millió forintot szán befeketetésekre.
A mostani formáció összesen 80 millió forinttal indul útnak.
A Studio 1-hez csatlakozó startupok 5-10 millió forint közötti támogatást, tanácsadást, valamint a Drukka által biztosított informatikai, online-marketing és irodai szolgáltatásokat kapnak. A Studio 1 befektetőinek száma, valamint a 80 millió forintos kezdőösszeg is folyamatosan bővül. A követkető két évben 30-40 startupot szeretnének építeni. Honlapjukon azt írják, 6-9 hónap alatt a cégek értéke tízszeresére növekedhet, a cél, hogy ezalatt az idő alatt magvető finanszírozást találjanak.
A Studio 1 portfóliójában olyan indításra kész startupok vannak, mint a ContactlessCare applikáció, amelynek segítségével érintés nélkül, biztonságosan lehet figyelni kisgyermekeket és időseket a nap 24 órájában; vagy a mesterséges intelligencia alapú chatbot fejlesztés, amely nem csupán írásban, de élőszóban is átveszi az ember szerepét számos helyen; vagy a 15minutespizza.com, amelyen keresztüli rendelés szinte azonnali kiszállítást jelent, és ha akár egy percet is késik, a pizza ingyen volt.
A portfólió elég vegyes felvágottnak tűnik, az ilyen jellegű studiókban jellemzően szűkebb területen belül indítanak projekteket, ahogy az e-kereskedelemre ráálló debreceni Innonic is teszi. Persze a most induló csapatnak bőven lesz ideje arra, hogy megtalálja, milyen területekre érdemes fókuszálni.