A próbaüzem az Eurovelo6 nemzetközi kerékpárút több közkedvelt Duna-menti szakaszán történik meg Esztergom megyében, összesen több mint 2 kilométeren.
A magyar leleménynek nincs párja, ha közúti burkolatokról van szó. És itt most nem arra gondolok, hogy a frissen felújított útszakaszra két hónap múlva ráküldjük a betonvágót, mert épp most jutott eszébe a közműcégnek, hogy jé, az út alatt gázvezeték is van, százéves, ki kéne cserélni.
Másfél éve a magyar Route 66, vagyis a méltán híres 67-es út burkolata fuzionált a kreatíviparral. Mégpedig úgy, hogy a megfelelő sebességgel elhaladó autó abroncsai és az útfelület közösen „lejátsszák” az ikonikus közép-európai himnuszt, a gólyabálok sztárját, amely tökéletes lassúzós-buliszétverő számként a DJ-k kedvencévé is vált az évek során. Ez a szám pedig nem más, mint a Republic együttes A 67-es út című száma.
Na de nincs több hülyéskedés, erre nem érünk rá, térjünk vissza a Duna-parti kerékpárúthoz! A Magyar Közút ugyanis nem csinál vele mást, mint kísérleti jelleggel gyantába ágyazott szemcséket kever az út anyagába, amelyeket a nap fénye feltölt, az így kezelt felület pedig világít a sötétben. A társaság szerint a közlekedésbiztonság javítását célzó megoldással
a közvilágítással el nem látott, jellemzően külterületi útszakaszok használata kényelmesebbé és biztonságosabbá válik.
A technológia lényege, hogy az útréteg negyedik, azaz kopórétegébe keverik a gyantába ágyazott fotolumineszcens boroszilikát anyagú szemcséket, és különböző sűrűséggel terítik szét, hengerelik az útfelületbe, hogy tesztelni lehessen, mekkora az a fényerő, ami kellemes, nem bántja a szemet. Ezzel a megoldással a kerékpárosok a hajnali, esti órákban is könnyedén követhetik az út nyomvonalát télen-nyáron, miközben az energiafelhasználás és a fényszennyezés nem nő.
A próbaüzem az Eurovelo6 nemzetközi kerékpárút több közkedvelt Duna-menti szakaszán történik meg Esztergom megyében, összesen több mint 2 kilométeren. A kivitelezés a hét elején kezdődött meg, várhatóan október végéig el is készülnek a munkálatok. Az újdonságot hat különböző helyszínen alkalmazzák majd, és az új technológia telepítése csak minimálisan, 4-5 százalékkal emeli meg az építési költségeket.
Borítókép: Magyar Közút Nonprofit Zrt.