Több mint tíz éve folynak a csapból is a kriptovaluták. A bitcoin és trónkövetelői rengeteg figyelmet kapnak, az online kereskedelmen túl azonban még most is nehéz pontosan meghatározni, mire költhetők ezek a pénzek, amiket ezért inkább befektetésként szoktak használni. Jó hír, hogy hamburgert már kapni belőle.
A bitcoin 2009-es megjelenése óta állandó viták tárgya, hogy vajon mi adja az értékét, lehetséges-e, hogy hétköznapi fizetőeszközzé váljon, illetve vannak-e olyan vállalkozások, amelyek elfogadják. Előbbi két kérdés megválaszolására most nem vállalkozunk, az utóbbi viszont könnyen ellenőrizhető: megnéztük, hogy 2020 derekán kik, és pontosan miért fogadnak el bitcoint, vagy más kriptopénzeket.
Ingadozó árfolyam
Mielőtt elmélyednénk a felsorolásban, látnunk kell, hogy a tömeges
elterjedés kerékkötője az úgynevezett volatilitás, vagyis az árfolyamok nagy
mértékű sérülékenysége. A kriptopénzek piacán nem ritka, hogy egyetlen nap
leforgása alatt 5-10, vagy akár 15-20 százalékot is ingadozzon egy-egy eszköz
értéke.
Könnyű belátni, hogy nem életszerű egy felfújható kerti medence megvásárlása a nyári szezonban úgy, hogy reggel még 2,8 millió forint egy bitcoin, de mire délután eljutunk az áruházba, már 3,1-hez közelít az árfolyam.
Vannak azonban olyan szolgáltatók, akik „lenyelik” az árfolyammozgást. Rögzített áron vállalják a váltást fiat-, vagyis klasszikus valutákra azoknak a vállalkozásoknak, amik úgy döntenek, hogy nyitnak az innováció felé, kiteszik a „Bitcoin elfogadóhely” táblát a kirakatba.
Egyre többen vannak, akik bizalmat szavaznak a kriptopénzeknek. A motivációk eltérhetnek: ki azért tesz így, hogy innovatívnak tüntesse fel brandjét, ki azért, mert hisz a terület jövőjében. Mások csupán plusz bevételt várnak a lépéstől.
A világ legdrágább pizzája
Az egyik első, elhíresült tranzakció során Laszlo Hanyecz floridai fejlesztő vett két pizzát a gyerekeinek, egészen pontosan 10 000 bitcoinért. Ez mai értéken 93,4 millió dollár, vagyis közel 28 milliárd forint; igazán szép összeg egy felnőtt és két gyerek megetetéséért.
Persze akkor, 2010-ben még csupán pár centnél járt a bitcoin, ráadásul az eset inkább történeti érdekesség, mintsem szép – vagy éppen szomorú – példája a kriptopénz alapú vásárlásnak. Szükség volt közvetítőre: Hanyecz egy fórumon ajánlotta fel, hogy kifizeti ezt a bitcoin összeget bárkinek, aki megrendeli számára a pizzákat. Volt egy szerencsés jelentkező.
Visszatérve a jelenbe, 2020 közepén tucatnyi globális brand, és több tízezer lokális kkv van már, melyeknél bitcoin, vagy valamely más kriptopénz ellenében vehetünk különböző termékeket, szolgáltatásokat. A választék igazán szerteágazó, sportrendezvényekre szóló jegyektől kezdve, hardvereken át egészen a gyorsételekig.
Azt hihetnénk, hogy még mindig egy szűk kör hóbortjáról van szó, a helyzet azonban az, hogy a Businesswire beszámolója szerint már az amerikai vállalatok harmada döntött úgy: elfogad kriptopénzeket. Úgy tűnik, gyorsabb a mainstream terjedés, mint azt sokan hitték.
A pontos érték 36 százalék: a tengerentúli kkv-szektor ekkora része nyitott az új digitális fizetőeszközökre, 56 százalékuk saját célra is vásárolt már valamilyen érmét. Azt sem mondhatjuk, hogy csak a startup világ sajátja a kriptopénz elfogadás, hisz a szóban forgó felmérés válaszadói ötöde több mint húsz éve dolgozik a maga piacán. Közel felük öt éve, vagy annál rövidebb ideje.
Na de mégis kik azok?
A terület fejleményeit összefoglaló 99Bitcoins listájából szemezgettünk. Az alkotók véleménye szerint a Wikipédia, az AT&T, illetve a Microsoft a legismertebb brandek a felsorolásban, ám a teljes anyag még ennél is impozánsabb. Fontos azonban hozzátennünk, hogy önmagában felületes a kijelentés, miszerint XY brand elfogad kriptopénzeket, hiszen mindig kérdés, hogy pontosan hol, mely földrajzi területen, hány üzletében, és milyen termékekért, szolgáltatásokért cserében.
A Microsoft esetében például az egyenlegünket tölthetjük fel bitcoinnal, és bizonyos szolgáltatásokat vásárolhatunk vele. A kínálat azonban főként Xbox játékokra korlátozódik.
Az AT&T már szélesebb palettát kínál, azonban ők egy közbeiktatott szereplő, a Bitpay segítésével fogadnak el bitcoint: ez az egyik olyan szolgáltató, ami rögzített áron váltja a digitális fizetőeszközöket a partnerei számára. A Burger King is jó példa arra, hogy alaposan meg kell vizsgálnunk, pontosan hol vásárolhatunk bitcoinnal; ebben az esetben venezuelai üzleteikről van szó.
A KFC is követte példájukat, ám csupán online, házhozszállítás keretében, és rövid ideig, sokkal inkább marketing, mintsem üzleti megfontolásból. Szebb, legalábbis gyakorlatiasabb példa a Subway: ez az étteremlánc számos üzletében, rutinszerűen fogad el bitcoint Amerika-szerte.
Átevezve egy teljesen másik területre, a sport világában azt látjuk, hogy ugyan még távolról sem általános a kriptopénz elfogadás, van két jelentős brand, ami már meghozta a nem túl nehéz, ám annál merészebb döntést, miszerint kriptopénzekkel is fizethetnek a rajongók. Ezek az NBA döntőt 2011-ben megnyerő Dallas Mavericks kosárlabda-csapat, illetve a Miami Dolphins, egy komoly múltra visszatekintő csapat az amerikai foci világában. De európai példával is szolgálhatunk, ugyanis akár egy Benfica meccset is megnézhetünk, ha rendelkezünk némi kriptopénzzel.
A turisztika sem lehet kivétel. Elfogad már bitcoint a Cheap Air néven ismert utazási iroda, a Norwegian Air, de hamarosan akár az űrbe is utazhatunk bitcoin ellenében, hiszen elfogadóhely a Virgin Galactic is.
Na és itthon?
Magyarországon jelenleg nagyjából 150 kriptopénz elfogadó vállalkozás van,
ezek javarészt webshopok, de budapesti bevásárlóközpontokban találhatunk
például egyedi ruhák készítésével foglalkozó üzletet, amin jól látszik a
bitcoin elfogadásról tájékoztató, világszerte használt matrica.
A Coinmap.org térképét áttekintve az látszik, hogy Budapesten jelenleg közel húsz elfogadóhely van, belvárosi bárok, hostelek, művészeti galériák, a város más részein kutyaiskolák, egyebek. De a vidék mellett sem mehet csak úgy el az innováció: találhatunk remeteszőlősi hangtechnikai vállalkozást, taxitársaságot a Velencei-tó környékén, de akár weboldalt is csináltathatunk magunk Balatonalmádiban, ha nincs nálunk forint, csak kriptopénz.
A régió országait sem kell féltenünk. Néhány napja Prágában találtunk egy pizzázót, ahol nem a korona volt az egyetlen lehetséges fizetőeszköz; a személyzet beszámolója szerint nagyjából havi 3-4 bitcoin fizetés történik náluk.
Persze a 2009 óta létező bitcoin a korai évek szépségfoltjait nem tudta még teljesen lemosni magáról. Akkoriban a dark web, most pedig a 4Chan, egy nem kifejezetten polkorrekt, sőt egyenesen provokatív tartalmairól ismert fórum rendszerében elfogadott a kriptopénz. De szintén elfogadóhely a Mega.nz, a Megaupload-alapító Kim Dotcom legújabb vállalkozása.
2020 közepén jól látszik, hogy a bitcoinnal, illetve más kriptopénzekkel történő fizetés még távolról sem általános, ám a terjedés határozott és ütemes, a vállalkozói nyitottság adott. Más kérdés, hogy az olyan alapvető kérdések, mint az automatizált számlaadás vagy a könyvelés egyáltalán nem megoldottak.
Borítókép: Unsplash
A cikk szerzője a Kriptopénz ABC című ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, a Kripto Akadémia szerkesztője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.