Fontos, hogy mindenki tisztában legyen a gyengeségeivel és erősítse a készségeit. A Walmart.com korábbi vezérigazgatója ad néhány jótanácsot, hogyan tehetsz te a karrierfejlődésedért.
A Csináld magad a karriered! időszakát éljük – az utóbbi években a cégek ritkábban küldik tréningekre az alkalmazottaikat, mint korábban. Talán azért, mert olyan sűrűn váltunk munkát (manapság átlagosan négyévente), és így a munkaadóknak nem éri meg invesztálni az emberekbe, akik hamarosan úgyis elmennek. Minden teljesen más volt régebben, amikor a személyes fejlődés még mint fő ösztönző szerepelt a céges ígéretek között.
Amikor a Kornferry fejvadászcég felmérést készített a vezetők skilljeiről, a 67 közül az utolsó helyen szerepelt a „munkatársak fejlesztése.” Pedig igenis fontos, hogy mindenki tisztában legyen a gyengeségeivel és erősítse a készségeit.
Carter Cast egyetemi professzor és kockázatitőke-befektető korábban 11 évet húzott le a PepsiCo-nál, majd a Walmart.com-nál vezérigazgató is volt, a Harvard Business Review-n ad néhány jótanácsot, hogyan veheted kézbe a saját karrierfejlődésedet.
1. Tudd meg, mi alapján értékelnek
Mi számít sikeresnek a te pozíciódban? Mik a munkahelyi céljaid és a sikered mérőszáma? A legjobb, ha mindezt a főnököddel tisztázod, de ha ez nem történik meg, akkor írd le magadnak, hogyan látod a céljaidat és mik a kulcsindikátorok a munkádban. Mutasd meg ezt a főnöködnek és kérdezd meg, egyetért-e, kérd, hogy erősítsen meg abban, hogy jó úton jársz!
2. Javíts a hibáidon
Érdemes állandóan tanulni és igazodni a változásokhoz, az ügyesek mindig visszajelzést kérnek a főnökeiktől és a munkatársaiktól, sőt a beosztottjaktól.
Ha a főnöködtől nem kapsz elég feedbacket, kezdeményezz erről beszélgetést.
Egy prezentáció vagy értekezlet után dobd be, hogy miről gondolod, hogy jól ment, aztán kérd ki a tanácsát arról, miben fejlődhetnél. Ne bonyolítsd túl, elég egy terület, amit elkezdhetsz fejleszteni.
3. Jegyezd le, amit tanultál
Érdemes naplót vezetni, ahol felsorolsz mondjuk öt dolgot, amit fejlesztened kell, és aztán pontozd magad, hogy mennyire sikerül.
4. Vetesd észre magad a felsővezetőkkel
Nem mindig egyszerű észrevetetni magad a tapasztaltabb, rangban feljebb álló kollégákkal. Érdemes bevetni például az önkénteskedést, céges eseményeken végzett munkát – ha tett közben látnak, jobban fel fognak figyelni a munkahelyi aktivitásodra is.
5. Válj szakértővé valamilyen fontos területen
Lehet, hogy a céged valamilyen új technológiában néz kihívás elé, mint például a mesterséges intelligencia vagy a felhőalapú szolgáltatások területén. Légy te a részlegeden a szakértő ezekben, folytass kutatásokat, járj konferenciákra, olvasd az adott téma szakirodalmát! Ha valaki ilyesfajta úttörő témának lesz a tudója, jellemzően hamarabb léptetik elő.
6. Keress magadnak mentort
Ha lerohansz egy idősebb, tapasztalt kollégát azzal, hogy lenne-e a mentorod, az lehet, hogy elijeszti. Próbáld informálisan megközelíteni, például a kávézóban vagy egy céges rendezvényen. Csekkold az illető életrajzát előre, és készülj fel néhány frappáns kérdéssel, ami az ő területével kapcsolatos. Ha jól csinálod, simán lehet, hogy azt fogod hallani tőle: „szólj, ha tudok segíteni!” Egy-két héttel később folytathatod vele a beszélgetést egy kávé mellett. Egy mentor-mentorált kapcsolat sokszor organikusan fejlődik.
Borítókép: Shridhar Gupta/Unsplash