Lukács Áron tavaly novemberben indította el Égboltkép nevű vállalkozásötletét, fél év alatt több mint ötmillió forint árbevételre tett szert az égboltot mintázó egyedi plakátokból. Áron stílusa megtetszett a Cápák között egyik befektetőjének is, hatmillió forintos ígérettel a „zsebében” térhetett haza.
Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A Forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. I. rész.
„16 éves koromban édesanyám azt mondta, lehet így is élni, de akkor a szülői oltalom nem létezik: ajtót mutatott.”
A 28 éves Lukács Áron tizenkét éve áll a saját lábán, miután idejekorán otthagyta a gimnáziumot. „Sok választásom nem volt ilyen szempontból, mert klasszikus értelemben véve nincs szakmám.” Fiatal kora ellenére hamar feltalálta magát: első állása nagybátyja futballmenedzser cégénél volt, ahol tolmácsként, asszisztensként, rendszergazdaként dolgozott. Később foglalkozott webfejlesztéssel, dolgozott borboltban és az Andrássy úti luxustelefonboltban, a Vertuban, később pedig beletanult az online marketingbe is. Az elmúlt években az Auróra és a Bánkitó fesztivál kommunikációsaként dolgozott – nagyjából fél évvel ezelőttig.
„Jófajta stresszre vágytam: azt szerettem volna, hogy olyasmi miatt dolgozzak hajnali 3-ig vagy keljek fel reggel hatkor, ami az enyém, amit magamnak csinálok.”
Az Égboltképbe tavaly ősszel vágott bele. Állandó munkahelyei mellett korábban is voltak vállalkozói szárnypróbálgatásai: volt videoklipeket gyártó produkciós cége, de működtetett dropshipping webáruházat is, ahol noteszt és kávét forgalmazott. Ezúttal viszont olyan webshopot akart létrehozni, ahol csak egyetlen termékre kell koncentrálnia, és magas a haszonkulcs. Így kötött ki a print-on-demand üzleti modellnél (azaz egy terméket a vásárló egyedi rendelése alapján gyártanak le).
Az Égboltképen a vásárló egy tetszőlegesen kiválasztott helyszín és dátum alapján tud égboltképet „készíteni”, amit aztán plakát formájában kaphat meg.
Másképp fogalmazva, az Égboltkép egy valósághű kép a csillagos égbolt állásáról választott időpontban és helyszínről nézve, melyet aztán nyomtatott formában, személyes üzenettel és képkerettel rendelhet meg a vásárló.
A Cápák is részt vesznek a Forbes online Legyél jobb! napján. Csatlakozz te is élőben a nappalidból!
Az ötlet, hogy pont papírra és pont csillagképeket nyomtasson, nem az ő fejéből pattant ki; a piacon sok hasonló cég jelen van, Áron viszont úgy érezte, van még hely ahhoz, hogy ő labdába rúgjon.
A projektbe nem egyedül vágott bele, az ötlettel egy programozóként dolgozó gimnáziumi barátját, Csibi Vilmost kereste meg, aki körülbelül egy hónap alatt készült el a fejlesztésekkel. A webshopot november végén indították, azóta az ötlet 5,5 millió forint bevételt generált (egy poszter ára 4990 és 10990 forint között van).
Balogh Petya: nem az ötletbe fektettem be
A gyors növekedés ellenére Áron az Égboltképre elsősorban ugródeszkaként tekint: „Nem eredeti a termék, de egy jó lehetőség arra, hogy tőkét képezzünk, és a háttérben dolgozzunk az újabb ötleteken.”
Részben emiatt is történt, hogy a műsorban a cápák közül végül Balogh Péter csapott le rá. Péter azt mondja, nem az ötletbe fektetett be, hanem Áronba. „Mindent kitaláltak már valahol. Nem az ötlet a lényeg, hanem hogy mit hoznak ki belőle, ez pedig nagyban múlik az alapítón.
Ami Áronban megfogott, az az, hogy egyrészt kellően izgalmas karakter: egy kicsit hippi, egy kicsit lezser, de közben látszik rajta, hogy okos; lean-startuposan, ügyesen, kevésből, átgondoltan kísérletezik.
Ez a gondolkodásmód nagyon szimpatikus. Másrészt – és ez már látszott a műsorban is – hogy ért az online marketinghez is.”
„Pont kutyát sétáltattam, amikor Áron hívott a hírrel – meséli üzlettársa, Vilmos. – Annyira megörültem, meg annyira örült a kutya is, hogy örülök, hogy egy random arc megállt, és rákérdezett, mi történt. Úgyhogy tulajdonképpen egy idegennek meséltem el először a hírt, hogy sikerült egy befektetőt találni a cégünkhöz.”
Áron 6 millió forintért érkezett a cápák közé, ezért 10 százalék tulajdonjogot ajánlott volna fel a cégből. A műsorban létrejött egyezség alapján Péter végül 33 százalékot kért el a (most megalakuló) kft.-ből, a deal azonban időközben módosult: Péter mentortársnak bevonta maga mellé a portfóliójába tartozó Codeberry alapítóját, a New Europe 100 listáján is szereplő P. Tóth Andrást, hogy tapasztalatával segítsen a kelet-közép-európai terjeszkedésben, aki ezért 8 százalékot kapott Péter részéből.
„Úgy gondoltam, hogy ha Áron mellé be tudok vonni plusz online marketinges tudást, akkor nagyon gyorsan fel tud skálázódni ez a projekt. Kevesebb munkával érünk el több sikert: mindenki nyer” – mondja.
Műsoron kívül történt az is, hogy Péter visszavásárlási lehetőséget ajánlott fel Áronnak: ha visszafizeti a befektetést, Péter tulajdonrésze 15 százalékra csökken.
„Azt éreztem, hogy túlnyertem magam a műsorban. Ez azért fontos, mert ha van potenciál, nem érdemes túl kapzsinak lenni: demotiválja az alapítót és ellehetetlenít egy későbbi tőkebevonást” – mondja a cápa.
A 6 millió forint a következő pár hónap fejlesztési-tervezési munkáit fedi majd, illetve azt, hogy az újabb termékeket több európai piacon is elindíthassák. „De tudom, hogy ezután hamar meg kell tudnunk élni a saját lábunkon is – mondja Áron, aki úgy érzi, elégedett lehet az üzlettel és Balogh Péter „behúzásával”:
– Ha ennél magasabb százalékért nulla forintot kapunk, már az is egy nagyon jó deal lett volna. De persze ezt ott és akkor nem mondtam” – teszi hozzá nevetve.
Karanténnap-számlálóval újítottak
Újdonság az Égboltkép háza táján a napokban indított kampányuk is, amit a koronavírusra reagálva indítottak el. Ennek keretében – egyfajta karanténnap-számlálóként – az emberek az alapján készíthetnek égboltképet, hogy mikor mozdultak ki utoljára, találkoztak legutóbb a családjukkal stb., amit később megoszthatnak a Facebookon. „Elvileg közeleg a járvány csúcspontja, de még koránt sincs vége. Az emberek régóta vannak bezárva, lazul a tudatosság, ezért ezen a ponton nagyon fontos, hogy emlékeztessük egymást arra, hogy nem szabad elengedni magunkat csak azért, mert megjött a nyár.”
Fotók: RTL Klub