Négyszeresére nőtt a nemrég indult online szupermarket, a Kifli.hu forgalma az utóbbi napokban. A pluszforgalmat alvállalkozókkal és autós átvevőponttal próbálják győzni, miközben a CEO a többiekkel pakol.
„16 éves koromban is raktárban dolgoztam, most újra ezt csinálom!” – mondja kedélyesen James McQuillan, miután udvariasan elnézést kért, hogy angolul válaszolt a magyar kérdéseimre, amit a Kifli.hu-nak küldtem el. A nemrég indult online szupermarket CEO-ja 2019 augusztusa óta él Magyarországon, több, mint 9 év után a Tesco vezetői pozícióját hagyta ott, hogy előkészítse a magyar indulást. Maximum az álmaiban gondolhatta, hogy így be fognak robbanni, de hát ki hitte volna még a december végi induláskor, hogy alig három hónappal később az ország apraja-nagyja az otthonába zárkózik és úgy táraz be, mintha háborúra készülne.
Vállalkozó, cégtulajdonos vagy? Milyen hatással van az üzletmenetedre a koronavírus, és hogyan kezeled a kihívást? Írd meg nekünk a [email protected] „Cégem és a koronavírus” tárggyal!
A Kifli.hu a cseh Rohlik.cz leányvállalata, amit Tomáš Čupr sorozatvállalkozó alapított – róla a 2019. októberi magazinban írtunk portrét, amikor eldőlt, hogy Budapestre is elhozza a kizárólag online működő élelmiszerboltját.
„Öt éve nem voltam szupermarketben, és el sem tudom képzelni, hogy ott vesztegessem az időmet, miközben játszhatnék a parkban a kislányommal!” – mondta Čupr akkor a Forbesnak az interjúban. Lehet, hogy az időmegtakarítás volt a fő motivációja az első vásárlóiknak, amikor decemberben elindult a bolt tesztidőszaka. De az elmúlt napokban tapasztalt vevőhullámot egészen más fűti:
a koronavírus miatti felvásárlási láz, a társadalmi távolságtartás és a fertőzés elkerülése, na meg hogy ne kelljen öldöklő küzdelmet vívni az utolsó csomag élesztőért a boltban, hogy legyen mivel kenyeret sütni a már korábban felvásárolt fél mázsa lisztből.
Viszik a palackozott vizet és a tartós élelmiszert
„A forgalom három-négyszeresére nőtt a korábbinak. Nagyot nőtt az igény a palackozott víz, konzervek, száraztészta, energiaitalok és a tartós UHT tej iránt” – sorolja McQuillan.
Online kiszállítás: futárokat toboroznak folyamatosan
Az emberei gyakorlatilag éjjel-nappal dolgoznak, hogy mindenkinek ki tudják szállítani a megrendeléseket. Az eredeti ígérete az volt a cégnek, hogy négy órán belül házhoz szállítják a megrendeléseket, de most óriási a terhelés a sofőrökön. Folyamatosan toborozzák a futárokat, de még így is alternatív megoldásokat kellett keresni, hogy növeljék a kapacitásukat és tehermentesítsék a sofőröket.
Egyik ilyen megoldás, hogy autós (drive-in) átvevőpontot alakítottak ki a 10. kerületi központi raktárukban. Ez esetben ugyanúgy a honlapjukon kell megrendelni az élelmiszereket, amit bekészítenek, a vásárlónak csak be kell gurulni kocsival a telephelyre átvenni a csomagokat.
A másik mód, hogy alvállalkozókkal is dolgoznak: több catering- és rendezvényszervező-céggel is felvették a kapcsolatot, akik most egy időre munka nélkül maradtak. Ez mindkét félnek win-win: az alvállalkozónak, ha van szabad furgonja és/vagy embere, akkor munkát tud adni az alkalmazottainak az átmeneti ínséges időszakra, a Kifli.hu pedig segítséget kap az áruszállításban.
Ezeken felül megnyitották a vásárlók előtt a lehetőséget, hogy már három napra előre kiválasszák a kiszállítás időpontját.
Nem rogyasztaná meg őket a határzár
Az ellátási láncban egyelőre nem lát akadozást: az áruk folyamatosan érkeznek a raktárba. Néha a határon elakad a szállítmány, de minden rendben érkezik. Arra a kérdésre, hogy mi történne az ellátással egy teljes határzár idején (egyelőre Magyarország a külföldi magánszemélyek előtt zárta le a határt, áruforgalom van – a szerk.), azt mondja, nem történne nagy változás: a termékek jelentős hányada most is hazai beszállítóktól érkezik (ezt külön kis magyar zászlóval jelzik a honlapon).
A nagyobb kihívást most az jelenti, hogy jelentősen lecsökkent a termékek forgási ideje, szinte azonnal kipörögnek a raktár polcairól.
Ez a raktárban dolgozóktól emberfeletti munkát követel, McQuillan pedig, mint a csatákban a hadvezérek, esténként ő is beáll pakolni a dolgozókkal.
Járvány: óvintézkedéseket vezettek be
Emellett persze a Kifli.hu is bevezetett bizonyos egészségügyi óvintézkedéseket: tiltják a kézfogást, feltöltötték a fertőtlenítőkészletet a raktárban, szigorú utazási tilalmat vezettek be, átálltak videokonferenciára,
a munkatársakért pedig taxit küldenek, hogy ne tömegközlekedéssel kelljen bemenniük dolgozni.
Hogy meddig fog tartani ez az időszak, arra nem tud és nem is érzi magát kvalifikáltnak, hogy válaszoljon. A helyzet gyorsan változik, nekik rengeteg a munkájuk, ő sem bánja, hogy éjszakázik a raktárban: „a csapat jó hangulatban van, azon dolgozunk, hogy mindenkit ki tudjunk szolgálni, még ha nekünk is megvannak a korlátaink.”