24,9 milliárd japán jent, átszámítva 229 millió amerikai dollárt csengetett ki a Sony azért a stúdióért, ami a 2018-ban megjelent Marvel’s Spider-Man című játékkal robbantott bankot. Az összeg úgy lett nyilvános, hogy a japán kiadó által vett amerikai stúdió felvásárlásáról az Egyesült Államok Értékpapír‑ és Tőzsdefelügyelete is beszámolt éves jelentésében.
A felvásárlást még tavaly, 2019. augusztus 19-én jelentették be a felek. A dokumentum szerint az üzlettel 165 millió dollárnak megfelelő értékű szellemi tulajdon és 62 millió dollárral egyenértékű eszköz került a Sony birtokába.
Az 1994-ben alapított Insomniac többségében eddig is a Sony által gyártott Playstation játékkonzolokra fejlesztett, a 33 kiadott játékból 19 ezekre a gépekre jelent meg. A kaliforniai cég több olyan sorozatért felelt, amik az évek során egybeforrtak a Playstation branddel. Ilyen többek közt a konzolszéria első generációjának népszerű franchise-jaként ünnepelt Spyro the Dragon, a Playstation 2-es érát végigkísérő Ratchet & Clank, vagy a PS3-as Resistance-sorozat.
A felvásárlás elsődleges oka azonban feltehetően egy teljesen másik játék: a 2018 szeptemberében megjelent Marvel’s Spider-Man.
Pókember mindig győz
A Marvel-láz tetőfokán kiadott, kizárólag Playstation 4-re megjelent akciójáték az első három napban 3,3 millió példányban kelt el, ebbe beleszámolva a konzollal együtt értékesített darabokat is, amik ezáltal az idén hetedik éve kapható gép szekerét is megtolták, a Sony legnagyobb örömére.
Ezzel a PS brand leggyorsabban fogyó, nem belső stúdió által fejlesztett játéka lett a Spider-Man, maga mögé utasítva az alig pár hónappal korábban 3,1 milliós rekordot felállító God of Wart.
A siker azonban itt nem tört meg, sőt: 2019 augusztusáig, azaz a játék megjelenését követő szűk egy évben több mint 13 millió Spider-Man talált gazdára világszerte. Természetesen nem mindegyik játékot értékesítették teljes áron, a Playstation digitális áruházában is többször szerepelt a leárazott termékek között, de ez így is kiemelkedő eredmény, tekintve, hogy a csúcskategóriás játékok pénzügyileg a megjelenést követő első három hónapban kell, hogy nagyot szóljanak – a Spider-Manből 2018. novemberéig több mint 9 millió darab fogyott, ezek szinte mind teljes árú példányok voltak.
Nemcsak a játékosok, de a kritikusok is szerették Pókember konzolos kalandját: bár az év legjobb játékait felsoroló listákon a God of War lett a befutó, azért a Spider-Man is felfért a top10-es összeállításokra, a kritikák eredményeit összegző Metacriticen 87 százalékon áll a játék.
Miért vették meg?
Mindezek után azt gondolhatnánk, hogy az Insomniac örökös exkluzivitási szerződést kötött a Sonyval, de nem ez a helyzet: a Pókember-videojátékok fejlesztési joga a Marvel, ezen keresztül pedig a Disney kezében van, így minden egyes szoftver esetében ezek a felek döntik el, hogy kik dolgoznak majd az adott játékon, ez pedig befolyásolja, hogy milyen platformokon jelenhet meg a program.
A Sony egyszer sikeresen lobbizott a játékjogokért, a gyártónak pedig érdekében állt egy exkluzív, kizárólag Playstation 4-en játszható Pókember-játék megjelenése. Csakhogy a játék elkészült, egy esetleges folytatás miatt újra tárgyalóasztalhoz kell üljenek a felek. Fontos említeni, hogy a videojátékos jogok a jogok nem azonosak a filmes jogokkal – azok felett régóta a Sony bábáskodik, a japán cég adja kölcsön a hálószövőt a Marvel filmes univerzumának is. (Volt is egy csörtéje a cégnek tavaly a Disneyvel, aminek kis híján a Marvel-univerzum Pókember-filmjei itták meg a levét, de szerencsére sikerült egyességre jutni.)
A 229 milliós felvásárlás innen nézve biztonsági játék is lehet. Amennyiben a Marvel szeretné, hogy ugyanaz a stúdió készítse a folytatást, ami egyszer már bankot robbantott, kénytelen a Sonyra bízni a melót, akkor is, ha ezzel Xboxra vagy PC-re nem jelenhet meg a Marvel’s Spider-Man 2.
Ez látszólag nem mintha nagy áldozat lenne, az eladások magukért beszélnek. Ugyanakkor az újgenerációs konzolok idei érkezése miatt egyre több kiadó számára tűnik jó ötletnek minél több gépre kiadnia a portékáját (elvégre így több ember veheti meg azt). Pókember azért is arathatott ekkora sikert, mert a Marvel’s Spider-Man megjelenésekor már 90 millió PS4 volt a piacon. A Playstation 5 elterjedése időbe fog telni.
A jól értesült redditezők persze tudni vélik, hogy a Spider-Man 2 már készül, megjelenésére pedig 2021-ben számíthatunk, kizárólag Playstation 5-ön. Apró adalék, hogy a Marvel filmes univerzumának harmadik Pókember-filmje is 2021-ben kerül mozikba, így adná magát az árukapcsolás, ezeket a pletykákat azonban érdemes óvatosan kezelni. Főleg, hogy a PS5-öt még le sem leplezték (ezt iparági források februárra datálják).
Érdemes megemlíteni, hogy az évek során nagyon sok Pókember-játék jelent meg, ezeket többségében az Activision szállította, és bár el lehetett adni őket, általában kevésbé minőségi, gyorsan összekalapált akciójátékok voltak, amiket inkább a szuperhős neve, semmint a játékmenet adott el. Az Insomniac munkája ezzel szemben mint játék is pazar, így a spekulációkon túl simán lehet, hogy a Sony csak egy olyan céget akart venni, ami kiváló játékokat készíthet az egyre erősödő istálló számára.
Ez most sok vagy kevés?
Akár a biztonság kedvéért vette meg az Insomniacot a Sony, akár nem, 229 millió dollár ebben az iparágban nem számít kiemelkedően sok pénznek. A konkurens Microsoft már 2002-ben is 375 millió dollárt fizetett a korábban elsősorban Nintendo-platformokra fejlesztő Rare-ért, amit az elmúlt években gyakorlatilag kivéreztettek.
De házon belül is köttetett már nagyobb üzlet: a Sony 2012-ben 380 milliót csengetett ki a Gaikaiért, amely vállalkozás egy böngészőben működő játékstreamelős megoldást fejlesztett (ezen a technológián nyugszik a Playstation Now nevű szolgáltatás, amiről itt írtunk bővebben).
A legtöbbet érdekesmódon olyan kiadók hajlandók fizetni egy-egy stúdióért, amiknek nincsen saját konzolja. A kanadai Electronic Arts már 2005-ben is 650 millióért vásárolta fel a Jamdat Mobile nevű, mobilfejlesztésekben utazó céget, ebből lett a ma is sikeresnek számító EA Mobile, de szintén ez a kiadó kebelezte be a cuki logikai játékairól híres PopCapet (750 millió dollárt 2011-ben) és a szerepjátékokra fókuszáló Bioware-t is (775 millió 2007-ben).
A csúcstartó egyébként a kínai Tencent: a médiakonglomerátum 2016-ban 8,6 milliárd dollárért vette meg a Supercell nevű finn csapatot, akik a csak tavaly 2,5 milliárd dolláros bevételt hozó Clash of Clans című játékért felelnek (a cégnek van magyar dolgozója is, lásd a Forbes Next ide vágó összeállítását).
Ezüstérmes az amerikai Activision-Blizzard, ami a Candy Crusht tető alá hozó Kingre tette rá a mancsát 2015-ben 5,9 milliárd dollárért, a harmadik helyre pedig ismét a Microsoft kúszik fel, ami a konzolgyártók közül a legtöbbet volt hajlandó költeni egyetlen szellemi tulajdonra: a Minecraft című pénzgyárat készítő Mojangért fizetett 2,5 milliárd dollárt, még 2014-ben.
A Disney belelkesült
A Marvel’s Spider-Man és a Star Wars Jedi: Fallen Order (utóbbiról itt írtunk) sikere (10 millió ment el belőle) a videójátékok iránt egyébként viszonylag kevéssé érdeklődő Disneyt is megmozgatta. Sean Shoptaw, a konglomerátum játékokért felelős alelnöke azt mondta: arra biztatják a játékfejlesztő stúdiókat, hogy új, saját történeteket meséljenek el a Disney hatalmas katalógusából.
Bár az egérfüles cég sokáig foglalkozott játékokkal, a saját stúdióit idővel leépítette, és inkább a filmekre és egyéb ágazatokra fókuszált. Pókember és a jeditanonc azonban Mikit is meggyőzte a folytatásról.
Főoldali kép: Insomniac Games