A repülőgép-hajtásrendszereket is gyártó Rolls-Royce a repülés új korszakára készül, egy felvásárlás után 100 magyar mérnököt vettek át a Siemenstől. Elektromos és hibrid meghajtókon fognak dolgozni.
Munkavállalói konzultációt követően a Rolls-Royce felvásárolta a Siemens korábban „e-Aircraft” részlegként ismert elektromos és hibrid légi hajtásrendszereket fejlesztő üzletágát. Ezzel a lépéssel a Rolls-Royce magyarországi leányvállalatot hozott létre, ahol a Siemenstől átvett több mint 100 mérnök dolgozik majd. Az elsősorban az autóiról ismert gyártó nagy beszállítója a légiiparnak is.
Az Airbus A330neo és az ő Rolls-Royce turbinái. Fotó: Rolls-Rocye Plc.
Az idén júniusban bejelentett üzlet megkötése egyben azt is jelenti, hogy ezek a tevékenységek szervesen illeszkednek a Rolls-Royce-nak a repülőgépipar villamosítását előtérbe helyező stratégiájához, valamint hozzájárulnak céljainak gyorsabb eléréséhez, azaz hogy meghatározó szerepet töltsön be a repülés „harmadik korszakában”.
A Siemens korábbi magyarországi és német üzletága mintegy 180 szakembert foglalkoztat, akik a teljesen elektromos és hibrid megoldások széles skáláját fejlesztik a repülőipar számára. Ők továbbra is a jelenlegi helyszíneken folytatják a munkát.
A nemzetközi Siemens csapatot a Rolls-Royce már jól ismeri, hiszen korábban együtt dolgoztak az E-Fan X demonstrációs programon, amely már jelentős lépéseket tett a repülés fokozott villamosítása felé.
Rámennek az elektromos és hibrid rendszerekre
A Rolls-Royce sikeres szárazföldi teszteket végzett egy hibrid hajtásrendszeren, amely számos kisebb platformon alkalmazható, ideértve például az hibrid-elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes légi járművek (EVTOL), a kereskedelmi közforgalmú repülőgépeket és a hibrid helikoptereket.
Ezek a tesztek a világ egyik legátfogóbb hibridrepülőgép-hajtómű fejlesztési és integrációs programjának részét képezik, előkészítve az utat a 2021-es kísérleti tesztrepülésekhez. Az ACCEL kezdeményezés részeként pedig kifejlesztenek egy teljesen elektromos demonstrációs repülőgépet is, amellyel megkísérlik megdönteni a teljesen elektromos repülés sebességének világrekordját.
A Rolls-Royce ACCEL projektje, jelenleg a leggyorsabb elektromos hajtású repülőgép. Magyar mérnökök is dolgozhatnak rajta. Fotó: Rolls-Royce Plc.
„Örülünk, hogy az akvizíció lezárásához szükséges folyamatokat sikerült rövid idő alatt lebonyolítanunk. Üdvözöljük új kollégáinkat a Rolls Royce-nál, és örömmel nézünk a közös munka elé, hogy új technológiákat és megoldásokat fejleszthessünk” – mondta el Rob Watson, a Rolls-Royce Electrical igazgatója. „A repülés »harmadik korszakának« küszöbén állunk, amely a csendesebb és tisztább légiközlekedés következő szintjét jelenti, és új kollégáink nélkülözhetetlen készségeikkel, szakértelmükkel és új technológiával járulnak hozzá portfoliónkhoz.”
Paul Stein, a Rolls-Royce műszaki igazgatója hozzátette: „A most felvásárolt technológiai portfólió és készségek kiegészítik a jelenlegi elektromos fejlesztéseinket, amelyek magukban foglalják a mikrogrideket és a vonatokhoz fejlesztett hibrid-elektromos rendszereket, valamint repülőipari megoldásainkat. A villamosítás csak egyike azon törekvéseinknek, amelyekkel a repülést fenntarthatóbbá tesszük. Továbbra is azon dolgozunk, hogy növeljük gázturbináink üzemanyag-hatékonyságát, magasabb szintre emeljük a repülőgép és a hajtómű közötti integrációt és előmozdítsuk a fenntartható üzemanyagok fejlesztését.”
A Rolls-Royce több mint 150 országban van jelen, ügyfelei között több mint 400 légitársaságot és lízingügyfelet, 160 fegyveres erőt, 70 tengerészeti flottát, és több mint 5000 energia- és nukleárisenergia-termelő vállalatot számlál. 2018-ban az éves bevétele 15 milliárd font volt, amelynek mintegy fele az értékesítés utáni szolgáltatásokból származott.