Autóhasználóként az az érzés kerített a hatalmába az elmúlt években, hogy mintha jobban kopna alattam gumi. És ez több okból is zavar. Na, de lássuk, hogy jutottunk idáig!
(A szerző privátbanki szakember, korábbi írásai itt olvashatók.)
A kocsik súlya, mérete jelentősen nőtt az évek alatt. Míg a 4-es Golf még csak 1000 kiló volt, addig a 8-as golf már 1350 kg körül alakul. A hasonló méretkategóriájú elektromos ID3 pedig már 1800 kiló. A súlynövekedés pedig egyre nagyobb terhet ró a gumikra, hogy az aszfalton tartsák az autót vagy megállítsák azt.
De nem csak az autók mérete nőtt, a kerekek is egyre nagyobbak.
Megfigyeltem, hogy az új autók kerékátmérője azonos kategóriában, azonos modellben ülve is, modellről modellre nőtt. Persze könnyű eladni, hiszen egy szép nagy felni nagyon esztétikus tud lenni, azonban mostanra eljutottunk odáig, hogy egy középkategóriás autó is 18-19 colos felniken közlekedik. Sőt akár 20 colossal is rendelhető a sportosabb változata.
Amellett, hogy a peresebb gumi sérülékenyebb, a nagyobb kerék nagyobb súlyt is jelent és drágább gumiabroncsot. Az inflációnak is köszönhetően mostanra a 18 colos méretben egy prémium gyártó abroncsai darabonként akár 70 000–80 000 forintba is kerülhetnek. A nagyobb kategóriában ezek már bőven meghaladják a 100 000 forintot is.
Persze a kerékméret növekedése nem csak esztétika kérdése, hiszen az autók egyre erősebbek, azaz sportos vezetésükhöz nem árt, ha szélesebb, peresebb gumikkal szerelik ezeket.
Az erő pedig csak nőtt az elektromos autók terjedésével. A gumit ugyanis a nyomaték koptatja igazán, az elektromos autók pedig pont azért ilyen dinamikusak, mert a nyomatékuk leadása teljesen lineáris, azaz az első pillanattól kezdve a maximális nyomatékot adják le.
Az autógyártók az erősebb modellekhez igazítva kínálatukat egyre jobban tapadó gumikat fejlesztettek, melyeket a nehéz és erős elektromos autók, mint a gyurmát kennek a forró aszfaltra. A féktávok valóban nagyon biztonságossá teszik ezeket az abroncsokat, azonban a kopásuk is gyorsabb a hagyományos modellekhez képest.
A profilmélység pedig kiemelten fontos a gumik esetében, és nem csak azért, hogy átmenjen a vizsgán a gépjármű. Új korában 7,5–9 mm egy nyári abroncs profilmélysége. Ahogy kopik, egyre hosszabb lesz a féktávja az autónak. Félidőben 5 mm-es állapotban még nem jelentős a féktáv romlása, azonban mire 3 mm-es lesz, a kezdeti féktáv akár kétszeresére is nőhet. Ez azt jelenti, hogy autópálya tempónál akár 60 méterrel később állunk meg. Ez több mint 20 autó távolságot is jelenthet.
Ha nagyobb kerékkel szerelt autót vásárolunk, akkor a következő szabály vonatkozik rá:
- Amennyiben az abroncsátmérő kisebb mint 0,75 méter, akkor a gumi profilmélység minimumértéke 1,6 mm.
- Amennyiben az abroncsátmérő nagyobb mint 0,75 méter, akkor a profilmélység minimumértéke 3 mm.
Azaz egy nagyobb, sportosabb gumit, 7,5–3 mm között használhatunk.
Ez pedig azt jelenti, hogy gyakrabban fogunk gumit cserélni.
Az eddigi 4-5 év helyett akár 3 évre is csökkenhet a csereperiódus.
Bár tudjuk, hogy a jelenlegi gumigyártás folyamatában már akár 20 százalék használt gumit is felhasználhatnak, a gumik gyakoribb cseréje a környezetszennyezés miatt sem elhanyagolható, a fogyasztási ciklus lassítása kiemelten fontos lenne.
Mondhatnák, hogy akinek van pénze majomra, legyen pénze banánra is, azonban ez túlmutat ezen. Semmi zöld nincs a 20 colosnál nagyobb kerekekkel szerelt 2500 kilogrammos, 400-nál is több lóerős elektromos SUV-okban.
Ha a szabályozóknak az lenne a célja, hogy ez egy zöldebb világ legyen, akkor a kocsik súlyát, méretét is korlátoznák, vagy legalábbis nem támogatnák ezeknek a luxus elektromos mamutoknak elterjedését.
Nagy Bertalan
privátbanki üzletfejlesztési vezető, Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.