Nonprofit szervezetre ruházza át a cégét, minden profitot a klímaváltozás elleni küzdelemre fognak fordítani.
A Patagonia outdoor ruházati cég tulajdonosa, Yvon Chouinard a minap jelentette be, hogy elajándékozza nagyjából három milliárd dollár értékű cégét, az abból származó bevételt pedig egy, a célra létrehozott nonprofit szervezetre ruházza át. Így, a vagyon mostantól kizárólag a klímaváltozás elleni küzdelemre megy, valamint a beépítetlen területek védelmére.
Chouinardról
Yvon Chouinard mindig is ismert volt a sportok és a környezetvédelem iránti elköteleződéséről. Amellett, hogy profi sziklamászó, szörfös és kajakos, solymászként és a tenkara legyezés szerelmeseként is definiálja magát. Számára a biznisz mindig is kéz a kézben járt a természetvédelemmel és a társadalmi ügyekkel.
Érdekesség: Chouinard állítólag a mai napig szerény körülmények között él családjával, régi, elhasznált ruhákat hord, és nem használ se mobiltelefont, se számítógépet.
Csak, hogy néhány fontos törekvésüket említsük…
- a Patagonia volt a világ első cége, ami éves bevételének 1 százalékát a környezetvédelemre fordítja
- munkavállalóik lokális környezetvédelmi projektekben is részt vesznek, ez szerves része a munkájuknak
- a Patagonia kutatásokat is támogatott, többek között nekik köszönhetően derült ki, hogy az ipari pamut, bár természetes anyagból készült, súlyos ökolábnyomot hagy maga után
- a cég támogatta a DamNation című dokumentumfilm elkészítését – Chouinard maga volt a film ügyvezető producere – ami az amerikai vizek, és vízi élővilág védelmét helyezte a fókuszba
- 4 évvel ezelőtt Chouinard elnyerte a Sierra Club fődíját, a John Muir díjat, amivel a nemzeti természetvédelmi ügyekben elkötelezett vállalatokat tüntetik ki
És végezetül: most, 2022-ben, az alapító bejelentette, hogy lemond az évi több mint 1 milliárdos profitjáról a klímaváltozás megállításának érdekében.
Hogyan tovább?
A Patagonia mögött álló család – Chouinard, felesége és két gyerekük – augusztusban visszavonhatatlan átruházta részvényeit az általuk létrehozott alapba, a Patagonia Purpose Trust részére, ami a nyereséget innentől társadalmi és természeti projektekre fordítja. Ez azonban csupán a részvények 2 százaléka, a maradék 98 a frissen alapított nonprofit szervezethez, a Holdfast Collective-hez kerül, akik a teljes nyereséget a klímaváltozás elleni küzdelemre fordítják. Chouinard elmondta: azért nem szerette volna egy az egyben eladni a céget, mert nem lehetett biztos abban, hogy az új tulajdonos is megőrizné a Patagonia értékrendjét. Hozzátette: bízik benne, hogy a döntés előrelendítheti a kapitalizmus egy új formáját, ami szembemegy a korábbi, gazdagok és szegények közti különbséget kiélező modellel. Az adományozás hatására a család a 17 millió dollárnyi adó fizetését is magára vállalta.