Megoldás a klímatudatos vezetők számára – így hirdették a plug-in hibrid autókat, de úgy néz ki, nem tesznek jót a környezetnek, és az egyre szigorodó európai szabályozások miatt az autógyártók fokozatosan leállíthatják a gyártásukat.
Az elektromos akkumulátort és belsőégésű motort is tartalmazó hibrid járművek létjogosultsága valójában jóval rövidebb lehet a piacon, mint ahogyan azt az autógyártók tervezték.
Egy uniós tervezet megtiltaná a gyártók számára, hogy 2025 után fenntartható befektetésekként jelöljék meg a plug-in hibrid autókra irányuló fejlesztéseket, ami távol tarthatja a befektetőket. Emellett a szennyező anyagokra, például a nitrogén-oxidok kibocsátására vonatkozó szigorodó szabályok is megnövelhetik az ilyen autók gyártási költségeit – írja a Reuters.
A reformok célja, hogy minél jobban felgyorsítsák a teljesen elektromos autókra való átállást és ezzel együtt a klímavédelmi célok elérését. Eddig a szén-dioxid kibocsátásra vonatkozó irányelvek egyformán kezelték a hibrid és a tisztán elektromos autókat, aminek köszönhetően az autógyártók több tízmilliárd eurót fektettek a technológiába.
A már nem elég környezetkímélő versus a még nem elég praktikus
Egyes autógyártók legalább az évtized végéig terveztek hibrid autókat értékesíteni egyfajta átmenetként, amíg teljesen átállnak az elektromos járművek gyártására. Az Auto Forecast Solutions (AFS) elemzése szerint 2028-ra már megfordulhat az a 2015 óta tartó trend, hogy több új hibrid modellt dobnak piacra, mint elektromost.
Egyes autógyártók attól tartanak, hogy az EU idő előtt megszakíthatja a folyamatos, elektromos autók irányába tartó átmenetet.
Szerintük a szabályozások jóval megnehezítik majd a hibrid autók eladását a piacon, miközben a fogyasztók még nem állnak készen arra, hogy teljesen elektromos autókat vásároljanak.
A legtöbben attól félnek, hogy nem lesz belőlük megfelelő választék és a töltési infrastruktúra is hiányos lesz. „Őrültség ezt 2025-re bevezetni, mert nem tesz mást, mint hatékonyan megöli a keresletet” – mondta Adrian Hallmark, a Bentley brit luxusautógyártó vezérigazgatója arról, hogy az uniós javaslat szerint 2025-től már nem sorolhatnák a fenntartható befektetések közé a hibrid autók gyártását. A Bentley 2030-ig tervez hibrid autókat eladni, mielőtt a gyártás teljesen átállna az elektromos járművekre. „A legtöbbek számára az elektromos autók egyelőre még nem praktikusak” – mondta.
Az Európai Bizottság szerint 2050-re az utakon minden autónak nulla kibocsátásúnak kell lennie ahhoz, hogy elérjék az éghajlat-semlegességi célokat, azaz azt, hogy az EU gazdasági tevékenységeivel nem idéz elő üvegházhatású gázkibocsátást.
A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (International Council on Clean Transport, ICCT) szeptemberi jelentése szerint a dízelmotorok valós körülmények között ötven százalékkal több káros nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint amire a laboratóriumi mérések alapján következtethetnénk.
Julia Poliscanova, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment) igazgatója saját kutatásai szerint égésmotoros üzemmódban a hibridek „több üzemanyagot használtak fel és a szén-dioxid kibocsátásuk is magasabb volt, mint a hagyományos autóké. A környezet és az éghajlat szempontjából a mai plug-in hibrid technológia rosszabb, mint az, amit felvált.”
Az autógyártók szerint azonban hibridek, amelyeket megfelelően használnak, azaz elsődleges áramforrásként az elektromos árammal működnek, és tartalékként használják az égést, jóval kevesebbet bocsátanak ki, mint a hagyományos autók
és kitartanak az az álláspont mellett, hogy a hibrid autó jó választás azoknak, akik zöldebb utazásra vágynak.
Míg sok ország még mindig támogatja a hibrid autókat, addig Hollandia 2016-ban megszüntette a rájuk vonatkozó adókedvezményeket. 2020-ra ennek hatására az országban nyolcszor annyi elektromos autót adtak el, mint hibridet. Az Alix Partners becslése szerint
az autógyártók több mint 200 milliárd dollárt fognak befektetni elektromos járművek fejlesztésébe és gyártásába 2020 és 2024 között.
Az idei év legszennyezőbb és legzöldebb autóiról ebben a cikkünkben írtunk.
Borítókép: Unsplash // Kaluci