2023-tól a PET-palackok visszaváltása kötelező lesz Magyarországon, de az erre építő technológia hazai kiépítettsége jelenleg hagy még kívánnivalót maga után. Alternatívát jelenthetnek a csomagolásra a tetrapakos és ún. bag in box-technológiák, utóbbi piacra juttatásával már a magyar Futuraqua leányvállalata, az Olup Aqua és a Lidl is kísérletezik.
Mindössze négy nap alatt 9 tonna szemetet, zömében műanyag flakonokat gyűjtöttek idén a Tiszán a PET-kupa keretében, de az elmúlt évben csak a Tisza-tónál 80 tonna szemetet szűrtek ki – szóltak a hírek szeptemberben. A PET-palack az egyik fővad lett a környezetvédők körében, ugyanis szemétként meglehetősen látványos jelenség, mikroműanyaggá válva pedig még a táplálékláncba is bekerült.
A járvány hatása ugyan megakasztotta, de a palackozott vizek fogyasztása 2020-ig folyamatosan nőtt, 2019-ben érte el a fejenkénti 131 litert a Magyar Ásványvíz, Gyümölcs és Üdítőital Szövetség adatai szerint. Az eladott alkoholmentes italok fele volt ásványvíz.
Mindezek fényében fontos előrelépésnek tűnik, hogy 2023 júliusától már betétdíjas termék lesz a PET-palack, vagyis érdeke fűződik majd a fogyasztónak és a gyártónak is ahhoz, hogy szelektíven gyűjtse a műanyag palackokat.
De egyre többen vetik fel a kérdést: nem lehetne-e más, újrahsznosítható anyagba, például, papírba csomagolni a vizet vagy az üdítőket? A Coca-Cola épp ma jelentette be, hogy papírpalackokat tesztel.
A tejesdoboz árnyoldala
„Tizenöt éve az üveges, 0,75-ös rekeszes vizünket beraktam egy élelmiszerláncba. Miután egyetlen darabot sem adtak el belőle, három hónap múlva kilistázták” – nyilatkozta a Forbes októberi címlap-interjújában Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország társtulajdonos-elnöke.
Mára azonban sokat változtak a műanyag csomagolást használó termékekkel szembeni elvárások, egyre több az olyan fogyasztó, akik keresik a környezetbarát megoldásokat, amivel a kényelemről, illetve az ásványvíz élvezeti értékéről sem kell lemondani.
Bár Balogh Levente állítása szerint „bármikor megvédi álláspontját a felelősségtudatosan használt PET mellett” – lásd aktuális lapszámunkat –, vannak már alternatívái a csomagolásnak. Az egyik legismertebb PET-palack helyettesítő az italos karton, hétköznapiasan a tetrapakos doboz.
Az Egyesült Államokban a – szerénytelen névválasztású – Boxed Water Is Better az egyik zászlóvivője a dobozolt vizeknek. Előnyei közé sorolják, hogy a szögletes forma miatt könnyebben szállítható nagyobb mennyiségben, illetve a műanyag mennyisége is töredéke a PET-hez képest. Ahogy a Fast Company is írta, azért távolról sem kell megváltóként tekinteni erre a csomagolásra, ugyanis a dobozt fém filmréteggel is megerősítik a műanyag mellett,
viszont egyelőre kevés újrahasznosító üzem tudja költséghatékonyan szétválasztani a begyűjtött dobozok alkotóelemeit.
Az Egyesült Államokban mindössze 18 százalékban hasznosítják újra ezeket a dobozokat, aminél még a PET-palack is jobb a maga közel 30 százalékával.
A bag in boxok próbája
Ásványvíz esetében – mivel lényegesen többet iszunk belőle, mint más italokból – kézenfekvő megoldás lehet a gyümölcsleveknél és boroknál már látott bag in boxok használata.
A bag in boxok erős falú kartondobozok, amiben egy műanyag csappal ellátott zacskó található.
- A megoldás előnye, hogy a mindkét elem egyszerűen újrahasznosítható, sőt, a kartondobozban elég a kiürült zacskót kicserélni.
- Előnye a hátránya is lehet, mert bár egyszerre nagyobb mennyiségű vizet is hazavihetünk, a hátizsákunkban aligha vihetjük magunkkal egy forró nyári napon.
A Greenpeace Magyarország álláspontja szerint a 2023-tól érvénybe lépő betétdíjakkal érdemben lehet növelni a PET-palackok újrahasznosítását, azonban az igazi megoldás a környezetvédelem szempontjából az újratöltés bevezetése lenne. Erre keresett megoldást egy magyar ásványvíz forgalmazó.
A jövő vize?
„2019-ben vezetőváltás történt a társaságnál, a részvényesek és az igazgatóság pedig egyértelműen a környezettudatos és fenntartható cégprofil és működés mellett foglalt állást” – mondta lapunknak Kis-Benedek Róbert, a Futuraqua igazgatósági tagja, egyben az Olup Aqua ügyvezetője.
A Futuraqua Nyrt. két ásványvízkúttal rendelkezik a Fejér megyei Alapon, azonban a cég az évi 60 millió liternyi vízkivételi lehetőségéhez képest sokáig alacsony fordulatszámon pörgött, évekig nem használta ki a kapacitását. A két éve történt vezetőségváltás után a fő termékük a vendéglátó szektorra célzott, visszaváltós, címke nélküli, festékfúvással feliratozott üvegbe palackozott ásványvizük lett. Mint Kis-Benedek Róbert beavatott, a címkefólia elhagyása kulcsfontosságú, hiszen az is bonyolítja az újrahasznosítást és az újratöltést. A járvány azonban keresztbe tett egy időre a terméknek:
„A piacra jutás megrekedt, mert a koronavírus-járvány miatt leállt, súlyos bevételkiesést megélt vendéglátószektorban nem lehetett jól értékesíteni a termékünket, ezért új utat kellett találnunk a visszarendeződésig” – mondta Kis-Benedek.
Dobozos vizet a diszkontból
A kiskereskedelem felé nyitott a Futuraqua, amiben kapóra jött, hogy a Lidl is partnert keresett környezettudatos saját termékek forgalmazásához. A német kereskedelmi láncot tulajdonló Schwarz Csoport stratégiája szerint 2025-ig
- 20 százalékkal csökkentik műanyag felhasználását,
- a saját márkás termékek csomagolásának 100 százalékát maximálisan újrahasznosíthatóvá teszik,
- a termékeinek csomagolásában pedig átlagosan legalább 20 százalékban újrahasznosított anyagot használ fel
– tájékoztatta a Forbes.hu-t a Lidl Magyarország. Mindez egybevágott a Futuraqua elképzeléseivel, ennek keretében állapodtak meg a nyári tesztidőszakról.
Kis-Benedek szerint egyelőre a vásárlói tapasztalatok kiértékelése zajlik, az viszont már biztos, hogy jövőre nem csak néhány hétre, hanem folyamatosan elérhető kínálat része lesz a 10 literes dobozolt víz.
Egy teljesen új termék bevezetéséhez képest jónak ítélte meg Kis-Benedek a magyar vásárlók körében a dobozolt víz eladását, 30 százalékát adták el a polcra helyezett készletnek.
A Futuraqua az 5 literes kiszerelésnél tervezi bevezetni a tölthető zacskók cseréjét, hogy ne csak a vásárlói magatartáson múljon, hogy újrahasznosításra, illetve újratöltésre kerül-e az ásványvíz-csomagolás. Hozzátette, hogy „Franciaországban vagy Németországban van olyan értékesítési lánc, ahol sikeres lehet akár a 20-30 literes termék is”.
„Azt tapasztaltuk, hogy sok vásárló szétbontotta még a csomagolást, tehát meg kell erősíteni ennek a cserélhető dobozos ásványvizeknek a kultúráját”
– mondta a Kis-Benedek. Ezt részben azzal magyarázta, hogy bár szerettek volna hagyni egy „ablakot a dobozon”, hogy a vásárlók láthassák a víztiszta zacskót – hiszen ezt szokták meg a PET-palackoknál – de a Lidl kérésére inkább a teljes zárt megoldás mellett maradtak, ami jobban védi a zacskót a sérüléstől. Az átlátszó zacskó mellett szól az is, hogy az újrahasznosítást megkönnyíti a fém filmréteg elhagyása.
A Lidl a kartonnal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy úgynevezett FSC Mix tanúsítvánnyal rendelkezik, mely biztosítja, hogy a papírcsomagolás újrahasznosított és felelős erdőgazdaságból származik.
Olvasnál még a témáról? Lapozz bele a friss magazinba!