Három hónapja új lakó költözött az előszobák, konyhák és kamrák kihasználatlan sarkaiba: a visszaváltható palackokkal teli ikeás szatyor. Az állapot a legtöbb háztartásban válságos, jó hír viszont, hogy van megoldás: egy régi sztori új köntösben, versenyképes áron. Robbanás előtt az önkormányzati tulajdonú Fény utcai piac új vállalkozása, a Budaszóda. Mihalik Zoltánnal, a Fény utcai piac igazgatójával beszélgettünk.
Forbes.hu: Honnan az ötlet?
Mihalik Zoltán: Az ötlet Pozsonyból jött. Amikor a Fény utcai piac irányítását átvettük, körbenéztünk, hogy milyen stratégiával érvényesülnek a hasonló gazdasági és társadalmi környezetben lévő piacok.
Pozsonyban újranyitottak egy ötven éve bezárt piacot egy kulturális rendezvénytérként, amiben kapott piac funkciót is az épület, de nem egész héten, csak szombaton, a többi nap különböző rendezvényeket szerveztek oda. Ennek az egyik marketingfogása volt, hogy a Pozsonyban is reneszánszát élő szódakultúrát a piacon is újraélesszék: csináltak egy palackozóüzemet, ami a piac nevét hordozta.
Ez az ötlet nekem és Őrsi Gergely polgármesternek is nagyon megtetszett, bár a mi esetünkben nem az újranyitás volt a fókuszban, hanem a kihasználatlan üzlethelyiségek adta lehetőség, amiknek ezzel egy új, hasznos funkciót tudtunk adni.
Olyasmit csinálnunk, ami mintaértékű, helyben készült termék, ami összefogja a közösséget egy kicsit.
Kis híján Fény utcai szóda lett, de úgy gondoltuk, hogy a Budaszóda könnyebben válhat egyszer majd egyfajta identitásképző dologgá.
Akkor ez most üzlet vagy jótékonysági akció?
Marketingként indult, most már úgy tűnik, hogy lehet belőle üzlet. Én az első pillanattól kezdve úgy voltam, hogy csináljunk egy önfenntartó, profitot termelő bizniszt, de ehhez persze el kell érni egy megfelelő volument: Pozsonyban ehhez öt év kellett, nálunk jövőre már meglehet.
Vidéken ez évtizedek óta megy, Budapesten viszont sokkal nehezebb dolga van a szódásoknak, mert városi környezetben sokkal nehezebb a terítés és a fizetés. Családi házas környezetben a vevő kirakja a kertkapuba az üres rekeszt, egy nejlonzacskóban a pénzt, a szódás elveszi az üres rekeszt és lerakja a telit.
Nekünk először egy értékesítési pontunk volt itt, a piacon, most már négy értékesítési pont van a II. kerületben.
Hogy áll a terjeszkedés?
Az induláskor csak a második kerületre koncentráltunk, idén nyártól viszont már az I. és a XII. kerületbe is ingyenesen kiszállítunk.
A Fény utcáról ez a két kerület nincs messzebb, mint például Hidegkút, a márka alapján pedig ugyanúgy lehet Budaszódát inni.
A vevőink 90 százaléka még második kerületi, jövőre a célunk az, hogy az I. (Budavár), a III. (Óbuda) és a XII. kerültben (Hegyvidék) is bővüljünk, megtámogatva ezt közterületi és online marketinggel. Ha ezek is megvannak, akkor megyünk Budán tovább.
Mióta van kiszállítás?
Júniusban indultunk el, egy EU-s pályázaton nyert elektromos Peugeot E-Expert-tel. Ennek van egy zöld üzenete is, de egy fontos versenyelőnyt is jelentett, hogy mi már egy rekesz (12 darab) szóda fölött ingyen szállítunk. A marketing egy pár hónappal később indult.
A házhozszállítás megjelenése volt az első nagy löket, a második pedig egyből ezután a kötelező visszaváltási díj bevezetése volt július elsején.
A szódáinkra 800 forint a betétdíj, viszont ha erre egyszer befektetsz már csak a vizet kell bele újra megvegyed, amit a házhozszállításnál cserél a cég.
Ezzel szemben a PET-palackot otthon gyűjtened kell, méghozzá sértetlenül,
majd el kell vigyed egy visszaváltó pontra, és ha szerencséd van, sikerül is visszavetetned az automatával mindet.
A marketingüzenetünk is ez. A Budaszódával sokkal egyszerűbb az életed: mi kivisszük, elhozzuk, nem kell azzal foglalkoznod, hogy hogyan kapod vissza a pénzed, nem kell sorban állnod az automatánál, nem kell otthon tárolnod a palackokat.
Mekkora a kapacitásotok? A megrendelések felfutása az egy dolog, ezt ki is kell tudnotok elégíteni.
Autós kiszállításunk hétfőn, szerdán és szombaton van. Ez kétszeresre, de akár két és félszeresre növelhető befektetés nélkül. Azt már látjuk, hogy a szóda palackozásában fogjuk először elérni a kapacitásunk tetejét, ebben hamarosan fejlesztenünk kell, de ez még mindig a legjobb probléma.
Én amikor rendeltem tőletek teszt jelleggel, majdnem két hetet kellett várjak. Az is ennek volt köszönhető?
Nem, az a palackok miatt lehetett. A betétdíjrendszer bevezetése óta nem csak a Budaszóda pörgött fel, hanem a teljes szódapiac. Sorban kellett állnunk a palackokért, a beszállítóink a nyári szezonban egyszerűen nem tudták időben leszállítani a kért volument.
Hány palackról beszélünk?
Jelenleg hatszáz rekesz pörög a kerületben, egy vevő általában egy rekeszt cserél, minden negyedik vevő cserél ennél többet, ez havi két-három alkalmat jelent. (Ez konzervatívan számolva is havi 18 ezer darab 1,3 literes lakossági szóda – a szerk.) Vannak rajtuk kívül még kisebb üzletek, virágárus, fodrászat, akik átvevőpontokként üzemelnek, ott tíz rekesz környékén van a rendelés alkalmanként. Jövő évi célunk, hogy ez a hatszáz rekesz felmenjen ezerötszáz fölé.
Vannak céges vevőitek?
Egyre többen, pedig elsőre nem gondoltuk, hogy ebben is van piac. A nagy vendéglátóhelyek kiépítik a saját maguk rendszerét, de egy kis kávézó vagy vendéglátóhely nem feltétlenül ruház be ilyenre. Számukra van kisebb, de szebb, egy literes kiszerelésű szódánk. Jelentkeztek már be éttermek, de szakrendelők, kórházak, fodrászüzletek is.
Közintézményeknek szállítotok? Végülis ti is egy önkormányzati cég vagytok.
Igen, értékesítési pontként használjuk őket: a Marczibányi Téri Művelődési Központban működő Marczika kávézó az egyik ilyen hely, a Klebelsberg Kultúrkúria büféje a másik, a hidegkúti részen.
Terveztek kiszállító cégekkel is együttműködni?
Ezt még nem ugrottuk meg, de a betétdíj miatt mind a Kifli és társai, mind az FMCG üzletekkel nehéz lesz kialakítani egy annyira kényelmes rendszert, mint amit a saját fuvarozással meg tudtunk valósítani.
Hogy készül a szóda? És miért bubisabb, ha hideg?
A palackozó üzem a Fény utcai piac negyedik emeletén, a hátsó soron található.
Ez egy olyan üzlet, amit az indulás előtti négy évben nem tudtunk kiadni, mert a lokációja nem éppen optimális. Itt került kialakításra egy üzem a hátsó helységben és egy értékesítési pont elől. A szódagép a házba befolyó vízzel működik, aminek a minőségét háromhavonta ellenőrizzük és kontrolláljuk egy külső vizsgálóállomással.
A víz előbb átmegy egy öt fázisú szűrőrendszeren, majd lehűtjük négy fokra, ezen a hőmérsékleten tudja a víz a legtöbb széndioxidot felvenni. Ez egy másfél literes palack esetében 1,3 liter szódavizet és kb. 2 deci gázteret jelent.
Hány kollégád dolgozik a projekten?
A töltést két részmunkaidős kolléga végzi, van egy sofőr és egy irodai kolléga, aki a rendeléseket kezeli. A backoffice munkákat a piacot üzemeltető cég alkalmazottjai végzik el. A Budaszóda tevékenysége a Fény Utcai Piac Kft-n belül zajlik a mai napig, az induláshoz szükséges tőkét is innen csoportosítottuk át, de reméljük hamarosan már befizetői leszünk a rendszernek.
Kicsoda Mihalik Zoltán?
Három éve vezeti a Fény utcai piacot, dolgozott a Szigetnél a Gourmet fesztivál szervezőjeként, a Costes étterem üzletvezetőjeként, hat éven keresztül a Budapest Park kereskedelmi igazgatójaként, legutóbb pedig a Lupa Beach ügyvezetőjeként. Jelenleg a piac igazgatása mellett a siófoki Plázs ügyvezető igazgatója.
Munkái mellett 2002-től 2008-ig a Magyar Szocialista Párt, 2008-tól 2010-ig a Magyar Szociáldemokrata Párt, 2010-től 2014-ig az Itt Élünk Egyesület, 2014-től 2018-ig az Együtt-PM színeiben óbudai képviselő volt.