A Greenpeace helyszíni felméréssel és kérdőíves kutatással vizsgálta meg az élelmiszerláncok környezetvédelmi törekvéseit. A magyar láncoknak még van hová fejlődniük.
Az élelmiszerláncokat elárasztják a műanyag- és más egyszer használatos csomagolóanyagok –erre az eredményre jutott felmérésében a Greenpeace, amelynek eredményeit a Forbes.hu-nak is eljutattatta. A szervezet a legnagyobb hazai élelmiszer-kiskereskedelmi láncok egyszer használatos műanyaggal, csomagolóanyagokkal történő környezetszennyezését vizsgálta.
A zöldszervezet felmérése megmutatta,
hogy a vizsgált boltok többsége korántsem felel meg a környezetvédelmi szempontoknak.
- A felmérésben résztvevő boltok többségében nagyon erős fejlesztésre szorulnak az újratöltési lehetőségek.
- Még mindig találni olyan élelmiszerláncot, ahol csak egyszer használatos műanyag zacskó áll a vásárlók rendelkezésére.
- A visszaváltható italcsomagolás a sörök és borok esetében elterjedtebb, de csak elvétve van olyan üzlet, ami rendelkezik visszaváltható alternatívával ásványvizekből, a tej és a gyümölcslevek italcsomagolása esetén pedig ez sehol sem megoldott.
A felmérés alapján 2022-ben az összesített rangsort a SPAR nyerte a hazai élelmiszerláncok közül, ők tettek legtöbbet az egyszer használatos műanyag hulladék csökkentéséért. A listán másodikként az Auchan követi őket, a harmadik helyen pedig a Tesco végzett. A rangsort a CBA, a Coop és a Reál zárta.
Íme a teljes rangsor:
A kutatás két módszerrel történt, először a Greenpeace Magyarország aktivistái 2022. július 1. és augusztus 1. között helyszíni felmérést végeztek a kilenc élelmiszerlánc 36 hazai üzletében. A nagyobb nemzetközi üzletláncok esetén 3-3 üzletet, míg a kisebb, jellemzően hazai tulajdonban lévő láncok esetén 6-6 üzletet vizsgáltak meg.
Később közvetlenül az élelmiszer-üzletláncokat is megkeresték egy kérdőíves kutatással, hogy saját adatokat szolgáltathassanak hulladékcsökkentési terveikről.
A kutatás részletei a Greenpeace oldalán érhetőek el.