Állócsillagok, újoncok és nagy visszatérők; önerőből, függetlenként építkezők, és kipróbált, jól bevált bizalmasok az üzleti élet, a magyar kultúra, a médiapiac, vagy éppen a politikai közélet területein. Egyedülálló tudás, unikális hatalom, pénzügyi vagy informális kapcsolati tőke, gigantikus elérés a nyilvánosságban, megbonthatatlan családi és baráti kötelékek. Idén is utánajártunk, mit jelent ma Magyarországon a női befolyás. Itt a Forbes tizedik, jubileumi magyar női befolyásos listája.
Tizedszer készítettük el a legbefolyásosabb magyar nőket rangsoroló Forbes-összeállítást. Nem volt könnyű dolgunk, hiszen bizonyos kategóriákban az utolsó hetekben többen is kiestek a már-már megszokott sorrendhez képest. A jubileumi végső sorrend különböző objektív, rengeteg háttérinterjú és szubjektív szempontok mérlegelése után a szerkesztőség döntése alapján született meg minden kategóriában, így az üzlet, a közélet, a kultúra és a médiapiac esetében.
Objektív tényezők a listán szereplők hivatalos pozíciói, a felelősségi körükbe tartozó büdzsé és létszám, vagy az elmúlt egy év eredményei és pályájuk íve. A szubjektív szempontok a befolyás kifejezés kiterjesztett értelmezéséből fakadnak, valamint azokból a háttérbeszélgetésekből, amelyeket az adott területen beágyazott szereplőkkel, újságírókkal, elemzőkkel, vagy más szakértőkkel folytattunk.
Ez a lista egy tükörkép
A legbefolyásosabb magyar nőket keresve most is a fontos, értékes kapcsolati hálóval és -tőkével rendelkező, tekintélyes büdzsét kezelő, jelentős ügyekben véleményt formáló, vagy épp sokakhoz elérő, a közgondolkodásra érdemi hatást gyakorló szereplőket próbáltuk megkeresni. Na és olyanokat is, akik csendben végzik a pozíciójuk szerinti feladatokat, és háttérbe húzódó stratégák vagy netán olyan kulcsbizalmasok, akikre hatalmas állami vagyont és súlyos döntések végrehajtását lehet bízni.
Ez idén sem egy szimpátialista, hanem éves lenyomat Magyarországról. Közállapotainkról, nemi sztereotípiáinkról, és arról, mennyire nehéz nőként érvényesülni az üzleti életben, és a társadalomra meghatározó szakmákban vagy területeken.
A teljes lista, minden részlettel a Forbes Women tavaszi számában olvasható, amelyet mától lehet megvásárolni az újságárusoknál, vagy itt.
Ez is érdekelhet. Találkozzunk az ötödik Forbes Power Women’s Summit-on! Jegyek korlátozott számban még elérhetők.
Új allista: a nemzetközi élmezőny
És hogy kik kerülhettek végül fel a listára? Az üzleti életben sem volt egyszerű dolgunk: az inflációt, a már-már hungarikumnak számító különadókat és a továbbra is gyakran kiszámíthatatlan gazdasági-politikai környezet hatásait az üzleti szféra legbefolyásosabb női szereplői is a bőrükön érzik. Ennek ellenére többen is megkerülhetetlen szereplőivé váltak a tizedik alkalommal összeállított listánknak. Sőt, sokan egyre jobban bebetonozódnak üzleti közegeikbe.
Idén először nemzetközi allistát is készítettünk a legbefolyásosabb külföldi karriert befutó menedzserekről, így nemcsak az évek óta megkerülhetetlen Hegedüs Éva, hanem olyanok is szerepet kaptak ezúttal a listán, mint Wortmann Gabriella vagy éppen Varga Eszter.
A kultúra nemcsak a szó szoros értelmében vett (magas)művészeti alkotókat, hanem az életünket, sikerről, szépségről, jóról és rosszról alkotott elképzelésünket, a nemi és társadalmi szerepeinket meghatározó személyiségeket, így a tudomány vagy a nagy elérésű közösségformálás teljesítményeit és teljesítőit is magában foglaló kategóriaként érvényesült idén. Ennek megfelelően olyan újoncok is szerepelnek rajta, mint Karikó Katalin, vagy éppen Ráskó Eszter és Orvos-Tóth Noémi.
A média kategóriában idén a magyar televíziós, elektronikus, nyomtatott és online sajtópiacra, azaz a nyilvánosságunkra közvetlen és közvetett hatással bíró, szigorú szakmai és erkölcsi mércével is megkerülhetetlen médiavezetőket listáztuk, illetve olyanokat, akinek neve már önmagában is értéket képvisel.
Na és azok is felkerültek a médiabefolyással bírók nők listájára, akik „csak” közpénzmilliárdok felett diszponálnak. Így előkelő helyen debütált az a Lenkei Mirtill is, aki a – kormányzati szinten Rogán Antal irányítása alatt álló – Nemzeti Kommunikációs Hivatal elnökeként sokak szerint élet és halál urává vált a magyar reklámpiacon. Visszatérőként, de a magyar nyilvánosságra erőteljes hatást gyakorlóként feltűnik ugyanakkor listánkon Várkonyi Andrea, az ország leggazdagabb emberének, Mészáros Lőrincnek a felesége is.
A kegyelmi ügy hatása
A közélet kategória idén különös kihívás elé állította a szerkesztőséget: miközben ketten is egy tollvonással kiestek erről a listáról, addig a NER keretrendszerében
továbbra is a legerősebb szabálynak bizonyult az Orbán Viktortól való távolság.
Ugyanakkor a szubjektív és objektív szempontok figyelembevételével ezen kívül a közbeszédet, közgondolkodást alakítani képes szereplőket is kerestük, így a régi nagyágyúk, és a megkérdőjelezhetetlen befolyást gyakorlók mellett 2024-ben olyanok is felkerültek a listára, mint például Pottyondy Edina, aki erősen politikai megszólalásaival és a humoron túlmutató közéleti jelenségével videónként átlagosan félmilliós nézőszámot ér el, de mintegy 150 ezer embert is képes volt nemrégiben utcára vinni.
Módszertan
A befolyásoslista nem úgy készül, mint a Forbes alapvetően számolásra és adatgyűjtésre alapozó listái. Mivel a befolyás nem csak objektív tényezők alapján állapítható meg, fontosak a háttérinformációk és a nehezebben mérhető szempontok is: hogy az adott szereplő milyen kapcsolatot ápol a piaca és az ország más befolyásos vezetőivel, milyen lobbierővel bír gazdasági vagy kormányzati körökben, mekkora az autonómiája, vállal-e szerepet szakmai vagy társadalmi szervezetekben, számontartják-e meghatározó informális körökben, és hogy mi a pozíciója a mai Magyarország üzleti és politikai valóságban.
A befolyás erejét a szerkesztőség olyan objektív és szubjektív tényezők mérlegelésével állapította meg, mint a vezető felelősségi körébe tartozó cég mérete; hogy mekkora büdzsé és létszám fölött diszponál, és milyen a pályájának íve. Az Üzlet kategóriába ezáltal a legnagyobb árbevételű magyarországi vállalatok csúcsvezetői, második számú vezetői, pénzügyi vezetők és olyan befolyásos nők kerültek be, akik pozíciójuk és kapcsolataik révén nagy hatással bírnak cégükre vagy környezetükre.
A Kultúra, a Média és a Közélet kategóriákban az egyes szereplőket és piacokat ismerő háttéremberek segítségével olyan szubjektív tényezőket is vizsgáltunk, amikkel a közbeszédre, a közgondolkodásra, azaz a társadalomra gyakorolt hatás becsülhető. Például, hogy kinek mekkora lobbiereje van a piacán vagy tevékenységi területén, mennyire hallatja hangját társadalmi és szakmai ügyekben, megszólalásainak van-e, volt-e az utóbbi évben érdemi hatásuk a magyar társadalom működésére vagy formális és informális körökre, netán hogy vállal-e akár politikai kockázatot környezete fejlesztéséért, társadalmi ügyek előmozdításáért.
Összefoglalva idén is elsősorban azt vizsgáltuk: mit jelent és üzen egy-egy adott nő személye, pozíciója és ezek kettőse a mai Magyarország politikai és üzleti életében. A pénzügyi és létszámadatokat a Dun & Bradstreet adatbázisából gyűjtöttük ki, legtöbbször az utolsó elérhető, 2022-es teljes pénzügyi évet érintő adatokat tüntettük fel. Külön jelezzük, ha rendelkezésünkre állt 2023-as előzetes adat. A további információk gyűjtésében tucatnyi háttérbeszélgetés, informátorok és sajtóértesülések segítették munkánkat.