Rácz Judit programozóból lett kozmetikai vegyész, és abban az időszakban hozta be a klinikailag bizonyított hatóanyagokat tartalmazó kozmetikumokat Magyarországra, amikor még elsősorban a natúrkozmetikumok élték reneszánszukat. A Helia-D-vel közösen létrehozott márkájával, a Geek&Gorgeous-szel már most is számos nyugat-európai országban jelen vannak, termékeik 75 százaléka export, és jövőre még ennél is nagyobb dobásra készülnek.
Judittal a tizedik Forbes Flow egyik szünetében beszélgetünk. Mielőtt elérünk az interjúra kiszemelt nyugodt sarokig, relatíve sok idő telik el, mert mindig megállítja egy-egy lelkes rajongója. Van, aki rapid bőrápolási tanácsot kér (az interjú végén én sem állom meg, hogy ne kérdezzek erről is), aztán egy pár lép oda hozzá, amelynek hölgy tagja a mobilján mutat neki egy képet, tele Geek&Gorgeous termékekkel.
„A lányom külföldön él, imádja a termékeidet. Csinálhatunk egy közös képet? Nagyon fog neki örülni.”
Pár másodperc múlva már kattan is a telefon, majd egy fiatal lány lép Judithoz. „Csak azt akartam mondani, hogy nagyon tetszett a beszélgetés (Judit a Forbes Flow színpadán G. Tóth Ildával, a Forbes főmunkatársával beszélgetett – a szerk.) és szuperek a termékeid, évek óta használom őket” – mosolyog. Látszik, hogy Juditnak is jólesik. Azt mondja, sokszor az utcán is megállítják.
Rácz Judit pattanásos tini- és egyetemista korában mélyült el jobban a kozmetikumok, illetve az ezeket értékelő angol és amerikai fórumok, review oldalak világában. Ekkor értette meg, hogy mi az, ami működik, és hogyan kell jól bőrt ápolni. Sikeresen rendbe is tette a bőrét, a krémek összetevőinek és az értékelések olvasgatását pedig sokáig hobbiként űzte svájci, IT-tanácsadói munkája mellett. Tizennégy éve hozta létre a Krémmánia nevű weboldalt, az első olyan magyar nyelvű fórumot, ahol kozmetikumokat lehetett véleményezni. De legalább ilyen fontos része az oldalnak, hogy Judit az összetevőlistákat is közzétette a drogériákban befotózott termékek alapján. (A Krémmánia, a Skinsmart és a Geek&Gorgeous márka megszületéséről bővebben: Forbes, 2022.szept.)
A Krémmániát – bár akkor még nem termelt bevételt – a Sanoma (ma Centrál csoport) vette meg, Judit szerint elsősorban a know-how miatt. Akkoriban napi 200-300 vélemény jött az azóta is működő oldalra, amelyhez aztán a Sanoma könnyebben talált hirdetőket, mint korábban Judit.
A high-endet is lecserélik rá
Judit ezután a Paula’s Choice amerikai márka termékeit kezdte el forgalmazni a márka magyarországi országpartnereként, majd néhány évvel később elindította a Skinsmartot, egy multi-brand webshopot, amivel itthon elsőként hozta be a köztudatba a klinikailag bizonyított hatóanyagokban gazdag szérumokat és egyéb kozmetikumokat. Ezzel párhuzamosan, például Youtube-videókban és blogbejegyzésekben azt is megtanította, hogy kell használni ezeket a termékeket. Ennél jóval korábban, még a Krémmániás időszakban figyelt fel rá a Helia-D tulajdonosa, Budaházy Péter, és ha nem is azonnal, de az együttműködésből végül megszületett a Geek&Gorgeous márka, aminek a gondozása, fejlesztése most is Judit idejének oroszlánrészét teszi ki. A márka operatív és adminisztratív részét a Helia-D viszi, de a branding, marketing és a termékfejlesztés is teljesen külön zajlik.
„Tízből tíz ember mondta, hogy ezt a márkanevet Magyarországon senki nem fogja érteni, kimondani, szeretni. De nekem tetszett”
– egyébként férje ötlete volt az elnevezés. Első három termékük két évig készült, Judit közben Londonban elvégzett egy kozmetikai vegyész képzést is, hogy elmélyítse ismereteit a tudományosan bizonyítottan hatékony alapanyagokról.
A termékfejlesztésben nagyon megfontoltan haladnak. Judit úgy látja, a divathoz hasonlóan a bőrápolásban is van egy fast fashion személet: a gyártók kéthavonta ontják az újabb és újabb termékeket. Ő azonban szembe megy ezzel, idén egyetlen egy új termékkel jöttek ki (egy arctisztító balzsammal), mert Judit szerint egy top termék többet ér 25 átlagosnál. „Annyi termék van a piacon, hogyha kiraksz egy átlagos terméket, azt minek? Nekem fontos, hogy azt érezzem, hogy minden téren rendben van, a koncepció, a hatékonyság, hogy összeállt.” Ezt úgy tűnik, a piac is visszaigazolta, mert a termék forgalma messze felülmúlja a várakozásait és sokan high-end sminklemosójukat cserélték le Geek&Gorgeous-re.
A saját fényvédőbe beletört a bicskája..eddig
Annak ellenére, hogy nem ontják magukból tucatszámra az új termékeket, Judit mindig agyal valamin. Most épp egy peptid szérumon, ami talán jövő év elején jöhet ki. A fejlesztési rekorder időben a fényvédő, amin négy éve dolgozik. Most van SPF-teszten (Sun Protection Factor, a napvédelem mértékét jelzi – a szerk.) a formula, és ha jól sikerül, akkor jövőre végre piacra dobják a fényvédőt. Összességében úgy látja, hogy ami 2010-ben a natúrkozmetikum volt, az most a tudatos bőrápolás. Magát nem tartja egyértelműen trendsetternek, sikeréhez szerinte valamennyire az is hozzájárult, hogy jókor volt jó helyen.
A Geek&Gorgeous Kft. tavaly 2,6 milliárd forintos árbevételt ért el, az éves forgalom szűk negyedét adják a magyarországi eladások, ahol a forgalom kétharmada a DM-ből, egyharmada a webshopokból jön. A többi termék külföldön talált gazdára. Itt két irány van: Hong Kongtól Európáig sokan rendelnek angol nyelvű webshopjukból, számos országban pedig forgalmazó partnerük is van. Utóbbi piacok közül Románia emelkedik ki, ahol már akkor rákaptak a klinikailag bizonyított kozmetikumokra, amikor itthon még mindenki natúrszappant akart venni. Vannak kisebb viszonteladóik Németországban, az Egyesült Királyságban, és Spanyolországban is, de ezekben az országokban még azért jobban be kell járatni a márkát, mint tőlünk keletebbre, ahonnan – például Szerbiából, Albániából, Macedóniából – sokkal előbb érkeztek a megrendelések. A lengyelországi piac nagyon nehéz, hatalmas a verseny, mert nagyon erős a helyi kozmetikai ipar, és hiába van ott a Geek&Gorgeous-nak is egy ügyes partnere, egyelőre mégsem tudtak berobbanni.
A külföldi terjeszkedés szempontjából 2024 hozhat nagy ugrást, de Judit erről egyelőre csak óvatosan beszél. Amit tudni lehet: a tervek szerint januárban indul egy négyhónapos próbaidőszak a termékeikkel az egyik nyugat-európai ország vezető drogérialáncának üzleteiben. Nem a teljes bolthálózatban, de számos üzletben felkerülnek a polcokra Juditék termékei. Tárgyalnak egy másik piacon is hasonlóról, de erről sem szeretne többet elárulni, már csak babonából sem.
„Ha legalább az egyik összejön, akkor már szuperjó évünk lesz.”
Judit mostanában nem csinált Youtube-videót, azt mondja, minden fontos dolgot elmondott, és az, amiről 2010-ben elkezdett írni a Krémmánián, ma is teljesen releváns, mert a bizonyított és tudományosan meglapozott dolgok nem változnak gyorsan.
Bólogatással válaszol arra a kérdésre, hogy kaptak-e befektetési ajánlatot, de tárgyalásig sem jutott el a dolog. „Péter (Budaházy Péter, Judit egyik tulajdonostársa – a szerk.) kategorikusan nemet mondott. Azt kérdezte tőlem, hogy »de mit fogsz utána csinálni? Nem tudom elképzelni, hogy te mást csinálj«. És tényleg nem akarok mást csinálni.”