A tech világ nem fűzőtt nagy reményeket a Threadshez, de a Twitter-koppintás jócskán megdöntötte a ChatGPT rekordját. A tőzsde is optimista, ez lehet Mark Zuckerberg első olyan dobása, ami bejön, mióta a Facebook csillaga leáldozott.
Több mint 100 millió felhasználó regisztrált a Meta pszeudo-Twitterjére, a Threadsre kevesebb mint öt nap alatt. Zuckerberg koppintása ezzel megdöntötte a ChatGPT rekordját, aminek két hónapra volt szüksége a 100 milliós felhasználói szám eléréséhez, írja az AFP News.
A Threads múlt hét szerda este száz országban indult el, de már március óta, P92 projekt álnéven dolgoztak rajta. Európában még nem elérhető az alkalmazás, mert a Metának meggyűlik a baja az Európai Unió adatvédelmi jogszabályaival. Az utóbbi időben a Twitternek több riválisa is megjelent (Bluesky, Mastodon, Post News), de a legtöbbjük elmaradt a skálázódásban. A Bluesky most érte el az első egymillió letöltést a februári indulása óta, és a Mastodon decentralizált hálózat aktív felhasználói száma több mint felével, körülbelül egymillió aktív felhasználóra csökkent.
Talán épp ezért gondolta az iparág, hogy dacára a Twitter halmozódó problémáinak, a Threads csak egy gyenge próbálkozás lehet. De Zuckerberg egyelőre rájuk cáfolt.
A Threadsnek azért is könnyebb növekedni, mert az Instagramhoz kapcsolódik, aminek több mint egymilliárd rendszeres felhasználója van.
Működésén sem csavartak túl nagyot: a Twitterhez hasonló valós idejű platform, legfeljebb 500 karakteres szöveges bejegyzéseket lehet posztolni, valamint fotókat és maximum ötperces videókat is.
Miért működik?
A Meta időzítése is kiváló. A közelmúltban a Twitter jelentős üzemzavarokkal, több ezer alkalmazott elbocsátásával és csökkenő piaci értékeléssel is küzdött, mióta Musk tavaly októberben átvette az irányítást. Legutóbbi húzásában a Twitter korlátozta a naponta megtekinthető posztok számát. Az új, nem ellenőrzött fiókok napi 300 posztot, a régebbi, nem ellenőrzött fiókok napi 600-at, a havi 8 dolláros előfizetési díjjal élő, ellenőrzött fiókok napi 6000 posztot érhettek el.
Az időzítésen kívül van azonban néhány fontos különbség:
- a Threads csak egy algoritmikus idővonalat jelenít meg – hasonlóan a Facebookhoz és az Instagramhoz –, és nem kínál lehetőséget a Twitter-szerű fordított kronologikus idővonalra, ami a legfrissebb bejegyzéseket mutatja.
- csak mobilapplikációval működik,
- az idővonalon olyan felhasználók posztjait is látjuk, akiket nem követünk.
- Nincsenek hashtagek,
- ezért nincs Trending menüpont sem, ami a népszerű hashtageket pörgetné, így a Meta algoritmusának még jobban ki van szolgáltatva a felhasználó.
A Forbesnak küldött e-mailben a Threads algoritmusával kapcsolatban a Meta azt válaszolta, hogy olyan fiókok bejegyzéseit ajánlja, amelyeket a felhasználó követ, ha azok megfelelnek a Meta közösségi irányelveinek.
Azok az alkotók, akik sok követővel rendelkeznek az Instagramon, korán csatlakoztak a Threadshez és eredeti tartalmat osztottak meg, nagyobb figyelmet kapnak a feedben.
Eljárt az idő a Twitter fölött
A közösségimédia-felületek legaktívabb célcsoportja, a Z generáció nem igazán használta a Twittert (sem a Facebookot), de azzal, hogy a Threadset összekötötték az Instagrammal, behúzták ezt a csoportot is, mutat rá a Forbes.com. Anyalapunk több, Z generációt célzó tartalomgyártóval is beszélt, akik rákattantak a Threadsre.
Persze a tartalomgyártók még várják, hogy kiderüljön, a Threads hasonló sorsra jut-e, mint más kérészéletű alkalmazások, például az audio alapú közösségi platform, a Clubhouse, vagy a TikTok testvéralkalmazása, a Lemon8. Ezekre is nagy lendülettel özönlöttek az online hírességek, de idővel kiderült, hogy a platformok nem elég érettek, és elvesztették a lendületüket.
A Threadsen jelenleg nincsenek hirdetések, így nincs módja az tartalomgyártóknak a pénzszerzésre. Attól is tartanak, hogy az új platform elviszi a felhasználók figyelmét az Instagramról, és „kannibalizálja” az elsődleges bevételt generáló platformot. „Észrevettem, hogy csökkentek az Instagramon az elkötelezettségi számaim, mert sokan használják a Threadst” – mondta egy tartalomgyártó a Forbes.com-nak.
Zuckerberg, a copycat
Mark Zuckerberg sosem szégyellt lemásolni egy jó ötletet, ha előtte hevert.
Hosszú és jól dokumentált múltja van ezen szokásának, kezdve a Facebook ellentmondásos eredettörténetével, a Snapchat Stories funkciójának Instagramra átvételén át a TikTok klónozásáig az Instagram Reels formájában.
Zuckerberg is érezhette az iróniát, ugyanis 2012 óta inaktív Twitter-profilján ezzel a mémmel köszöntötte a Threads indulását:
A CNBC összeszedte az összes olyan ötletet, ami nem eredeti Zuckerberg, mégis neki és a Metának hozott üzleti sikert. A lapnak egy elemző azt mondta, „nem építenek semmit ezzel. Ez csak egy platform, ami megpróbálja lecsapolni az Instagram hatalmas bázisát, a Musk és a Twitter iránti frusztrációt és gyűlöletet, palackba zárni, és piaci részesedést szerezni vele.”
Több tőzsdei elemző is felértékelte a Meta-részvények kilátásait már a megjelenés utáni első órákban. Szerintük a Meta hamarosan újabb 150 milliárd dolláros értékelést kaphat annak ellenére, hogy az új platformnak egyelőre nincsenek bevételi kilátásai.
Musk pedig egyértelműen érzi a nyomást. Az ügyvédjén keresztül perrel fenyegette meg a Metát, amiért állítólag üzleti titkokat és szellemi tulajdont lopott el, amelyhez több korábbi Twitter-alkalmazottat használt. Válaszul a Meta szóvivője, Andy Stone azt írta, ilyen egyszerűen nem történt.
Persze nem is Musk lenne, ha nem lett volna ennél profánabb megnyilvánulása is a tehetetlenségének: