Miért töltene valaki 50 órát élve eltemetve csak azért, hogy minderről egy Youtube-videót készítsen? Jimmy Donaldsonnak tavaly ötvennégymillió oka volt rá. A világ legjobban kereső tartalomgyártója, MrBeast már most 500 millió dollárt ér. És úgy gondolja, hogy meg is duplázhatja vagyonát.
A huszonnégy éves, százkilencvenhárom centi magas YouTuber, Jimmy Donaldson Willy Wonkának öltözve, lila bársony kabátban és túlméretezett arany csokornyakkendővel forgat videót a tavaly télen általa indított Feastables csokimárka népszerűsítésére. A Wonka-filmhez hasonlóan Donaldson tíz csokitáblába rejtett arany jegyet megtaláló rajongót csábított magához egy kelet-karolinai, csokoládégyárnak álcázott raktárba. A nyalóka-erdőben hatalmas gumimacik lógnak az ágakról, és még egy, vízesésbe torkolló igazi csokoládéfolyó csörgedezik a gyárban. A tíz szerencsés egy mályvacukorral kibélelt szobában, forgó borsmenta-cukorka platformokon áll. Aki először leesik, az veszít. A nyertes markát félmillió dollár, egy új autó és Donaldson hírnevének falatnyi darabja üti.
Bulondos, korhatár nélküli, elképesztő profitot termelő szórakozás. Erről az őrültségről készült egyetlen, tizenhétperces videót közel 121 milliószor nézték meg az elmúlt hat hónapban, és MrBeast több ezer hasonlót forgatott már. Tavaly 54 millió dollárt keresett, ebből mintegy 32 millió dollár a tucatnyi csatornájának reklámbevétele, 9 millió pedig szponzorált tartalmakból folyt be. Ő a legtöbb, mintegy 112 millió feliratkozóval rendelkező Youtube-személyiség a világon, és a legtöbbet kereső tartalomgyártó is. Fizetése 2022-ben akár 110 millió dollárra ugorhat.
„Sokan még mindig az influenszerek egyik alsóbbrendű osztályának tekintik a YouTubereket – mondja Donaldson anyalapunk, az amerikai Forbes 30 Under 30 kiadásának címlapsztárjaként. –
Még mindig nem értik igazán, hogy milyen nagy befolyása van a sok tartalomgyártónak.”
Nem versenytárs
A közösségi média hiperkompetitív, esetenként utálatos szcénájában MrBeast inkább együttműködik a többiekkel. Novemberben csatornája elsőségét ünnepelve tizenegy YouTubert – köztül a tizenmilliós rajongói táborral rendelkező LazarBeammel és GeorgeNotFounddal – kért fel arra, hogy versenyezzenek egy két és félmillió dolláros magánrepülőgépért. Állóképességi versenyében az nyert, aki a legtovább tartotta a kezét a gépen.
Donaldson egyszer egy barátjának, a gamer Ludwignak ingyen odaadott egy videót, aminek produkciós költsége nagyjából 1 millió dollár volt. Nagyjából másfél-három millió dollárból készülő videói butácska mutatványairól (MrBeast elszámol százezerig, MrBeast 50 órán át élve eltemetve egy koporsóban) és hatalmas, nevetséges feladatokkal (például egy gyémánt ellopása egy lézerriasztókkal őrzött raktárban) járó, tízezer és egymillió dollár közötti jutalmakat osztó nyereményjátékairól híresek. Rengeteg pénz száll ki az ablakon. De sokkal több áramlik be, köszönhetően a YouTube-nak, Facebooknak és a TikToknak.
„Elég egyszerű. Az első márkaszersződésemmel tízezer dollárt kaptam. Ahogy megkaptam, kimentem az utcára és odaadtam egy hajléktalannak – mondja Donaldson. – Nem akarom túljátszani, de egyszerűen jó érzés volt.
Egy olyan világban élünk, ahol ha felgyújtok tízezer dollárt, húszezret csinálok vele.”
MrBeast, hamarosan milliárdos?
Donaldson a stúdiója egyedüli tulajdonosaként azt fontolgatja, hogy eladjon egy tíz százaléknyi részesedést. Ha minden úgy alakul, ahogy szeretné, akkor ezért 150 millió dollárt fog kapni – egy ekkora nagyságú üzlet 1,5 milliárd dollárra értékelné a stúdióját, a megmaradó kilencven százalékos tulajdonrészével pedig saját vagyona 1,4 milliárd dollárt érhet. Ezzel MrBeast lehet az első milliárdos YouTuber. Az amerikai Forbes már így is 500 millió dollárra becsüli vagyonát.
„Nagyobb eséllyel leszel milliárdos, ha nem ez a célod. Csak arra összpontosíts, hogy egy menő céget csinálj.”
Donaldson online sikerét gyorsan offline vállalkozások felfutására használná. A biokakaóból csokiszeleteket készítő Feastables-el közel négymillió szeletet adott már el három hónap alatt. A fényes csomagolású édességeket online és a Walmart 4700 üzletében árulják. A Youtuber a többségi tulajdonos, a kockázati tőkebefektetők 5 millió dollárt adtak a cége húsz százalékáért.
A Feastables csak egy újabb sikeres üzleti vállalkozás, Donaldson MrBeast Burgere, a 2020 decemberében induló, csak kiszállítással foglalkozó virtuális étterem gyorsan az Egyesült Államok leggyorsabban növekvő éttermi márkája lett. A Feastables azonban sokkal jövedelmezőbb, harminc helyett negyven százalékos profitmarzzsal működik. Viszont a MrBeast Burgernek nagyobb a forgalma: 2021-ben 70 millió dollárt süpört be, idén pedig 100 millió dollár a cél.
„Ha a következő 5-10 évben sikerül a világ legnagyobb YouTube-csatornájának megmaradnunk, a lehetőségek korlátlanok” – mondja Donaldson a Lamborghinivel és egy rakat hamis dollárral körbevett stúdiójából.
Hang nélkül, titokban kezdte MrBeast
Az Egyesült Államok katonaságában dolgozó, heti két éjszakai műszakban güriző egyedülálló anya fiaként Donaldson gyerekként sokat költözött, és az estéket gyakran töltötte egyedül. A YouTube-ra 2012-ben, MrBeast6000 néven kezdett videókat tölteni, ekkor még csak 13 éves volt. A bátyjától örökölt laptopján vette fel videóit, amiknek először nem is volt hangja, mivel a laptopban nem volt mikrofon.
Donaldson eleinte titokban tartotta online személyiségét, az anyja, Sue csak a tízezredik feliratkozónál jött rá, mit csinál a fia. Meglepődött, de nem foglalkozott vele, csak akkor, amikor fia két hét után otthagyta a főiskoláját 2016-ban, hogy teljes munkaidőben foglalkozzon a tartalomgyártással. Mivel ezt nem akarta hagyni, kirúgta a házából.
A tízezer dolláros hajléktalan-jutalom után Donaldson rájött arra, hogy milyen egyszerűen lehet virális tartalmat készíteni pusztán abból, hogy pénzt oszt. Elkezdte filmezni magát, ahogy idegeneknek ad készpénzt – 2020-ra pedig már maga is 24 millió dollárt keresett. A következő évre megduplázta ezt az összeget.
Nincs megállás
A mutatványok azonban nem állnak meg. Ezen a télen – a Föld déli féltekének melegebb hónapjaiban – 100 órát tervez filmezni az Antarktiszon, emellett pedig egy szupertitkos videójáték fejlesztésén is dolgozik. A Feastables globális terjeszkedése is cél, fehérjeszeletekkel, fagyasztott élelmiszerrel új bevételi forrásokat keresve. A MrBeast Burger láncot huszonkét évesen, a Planet Hollywood tulajdonosával indította, és msot nagyobb irányítást szeretne: részesedése 3 millió dollárt termelt 2021-ben, ami az adott évi eladások mindössze csupán négy százaléka.
Éppen ezért a Labor Day hétvégéjén Donaldson begurult a New Jersey-i American Dream nevű bevásárlóközpontba, hogy megnyissa első klasszikus éttermét. Közel húszezer rajongó állt sorba, sokan éjjel táboroztak, hogy az elsők között lehessenek. A sikert látva a Youtuber következő hadiszállásként Minnesota – és az Államok – legnagyobb bevásárlóközpontjában nyitja, több tucat más célpont mellett.
„Olyan vagyok, mint egy zombi. – mondja Donaldson. – Ahogy felkelek, megszállottan pörgök a feladataimon. Egészen addig, amíg elalszom. Még álmodom is róla – aztán újra felkelek, és újra megszállotként dolgozok, talán a saját káromra. A vállalkozásomon kívül semmi más nem kap figyelmet.”