A járvány lecsengésével várhatóan kevesebbet fogunk videójátékokra költeni, a fejlesztők azonban nem fogják vissza a költéseiket, amivel komoly kockázatot vállalnak.
A koronavírus-járvány miatt otthonaikba szorulók között sokan 2020-ban videójátékozással ütötték el az időt. Ez a játékpiacon hatalmas pénzeket mozgatott meg. A 2020-as pénzügyi évben például a Playstation 10,7 milliárd dollár bevételt termelt, ami 101 százalékos növekedés volt az egy évvel korábbihoz képest.
Mivel főleg a nyugati országokban jól haladnak az oltási programok, várhatóan a videójátékpiac szárnyalása is megtorpan 2021-ben. Ennek ellenére több fejlesztő továbbra is optimista, ami meglátszik a költéseiken is.
„Ráteszünk az eddigiekre is egy lapáttal, őrült ütemben veszünk fel új embereket” – idézi a New York Times a League of Legendset kiadó Riot Games vezetőjét, Nicolo Laurentet.
Hozzá hasonlóan az Xboxokat fejlesztő Microsoft Gaming ügyvezető alelnöke sem szeretne ráülni a járvány alatt megkeresett pénzre. „Soha nem fektettünk még ennyit a játékokba, mint most” – mondta.
A játékfejlesztők mellett más, a járvány alatt nagyot kaszáló techcégek – köztük a Zoom és a Peloton – szintén nem akarnak leállni a növekedéssel.
Miben bíznak?
Habár elkerülhetetlennek tűnik, hogy a lezárások után kevesebb időt töltenek majd a gémerek videójátékozással, így a cégek költekezése kockázatos, ugyanakkor nem feltétlenül őrültség a további növekedésben bízni.
„Óriási időket él az iparágunk” – lelkendezett Strauss Zelnick, a Take-Two Interactive vezetője. Az ő cége mások mellett az NBA 2K- és a GTA-játékszériák fejlesztője. Ő a többi iparági szereplővel együtt abban reménykedik, hogy a járvány alatt sokaknak lett új hobbija a videójátékozás, és ezért a kereslet sem fog visszaesni.
„Befektetünk, hogy lépést tudjunk tartani a növekvő kereslettel” – tette hozzá Zelnick.
Bill Pearce, a Berkeley Haas School of Business dékánhelyettese úgy látja, megalapozott lehet a játékfejlesztők optimizmusa. Szerinte amíg a korábban, ha a piacok lassulást és visszaesést vártak, azok nehezebben megjósolható eseményekkel számoltak – olyanokkal, mint a részvényárak csökkenése vagy gazdasági recesszió.
Most azonban a járvány visszaszorulása előreláthatóbb, így befektetni is magabiztosabban lehet.
Hozzátette, látszik, hogy vannak olyan piaci szereplők, amelyek már bánják, hogy a gazdasági visszaesés során a költéseiket visszafogó iparágak közül az autógyárak már bánják, hogy így cselekedtek – a most megugró kereslettel ugyanis nehezen tudják tartani a lépést.
Fotó: Call of Duty Modern Warfare / Wikimedia
Rizikós játék
Nála borúlátóbb John Paul Rollert, a University of Chicago tanára. „Nagyösszegű pókerjátszmát látunk. Viszont érthető, hogy a gazdaság újraindulásával miért gondolják úgy a cégek, hogy a járvány jót tett nekik, a posztcovid pedig egyenesen nagyszerű lesz”.
A Newzoo játékelemző cég úgy becsüli, 2021-ben 175,8 milliárd dollárt költhetnek el a gémerek a piacon – ez összességében egyszázalékos visszaesés lehet 2020-hoz képest, és az első olyan év 2012 óta – amióta Newzoo ilyen elemzéseket készít –, hogy zsugorodni fog a piac.
Azt pedig a fejlesztők is elismerik, hogy nehéz hónapok állnak előttük. A Take-Two 30 százalékos visszaeséssel számol a következő negyedévben, a pénzügyi évben pedig nyolcszázalékossal. A Call of Duty-sorozatot fejlesztő Activision Blizzard pedig 11 százalékos csökkenést becsül a következő negyedévre.
További kihívást jelent a videójátékiparnak a globális csiphiány, ráadásul az elmúlt egy évben a játékfejlesztők is gyakran távmunkában dolgoztak – ez pedig a megszokottnál is bonyolultabbá tette a munkájukat.
Befektetünk, növekszünk
A közelmúltban tapasztaltak azonban az iparágat a nehézségek ellenére is bizakodással töltik el. A Microsoft januárban története során először jelentett ötmilliárd dolláros negyedéves forgalmat a játékpiacon, amit jórészt az új Xbox piacra dobásának köszönhet. Emellett a Zenimax Mediát is felvásárolták 7,5 milliárd dollárért szeptemberben, így olyan népszerű játékok is a portfóliójukba kerültek, mint a Skyrim vagy a Fallout.
A cég afrikai terjeszkedést tervez, felhőalapú játékokkal (vagyis a gémereknek már nem kell boltokban adathordozón megvenni a játékokat, elég lesz regisztrálniuk egy honlapon, hogy játszhassanak), amitől újabb lökést várnak.
„Az elmúlt egy évtizedben rendszeresen kétszámjegyű növekedést produkált a piac. Semmi kétség afelől, hogy a járvány erre még rá is tett egy lapáttal” – mondta Spencer.
Hasonló okokból optimista Zelnick is – ők a Take-Twónál 46 százalékos növekedést könyveltek el az elmúlt egy évben.
„Sok szempontból ez egy befektetési év, amivel a jövőt építjük”.
Borítókép: Inspiredimages / Pixabay