Egy több mint másfél éves eljárásban döntött végre a versenyhatóság, mondván, „nem a levegőbe beszélnek”. A fapados Wizz Air fellebbez.
Mi történt? A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a szombati munkanapon közölte döntését a Forbes.hu-val. A teljes közlemény itt.
- A Wizz Air a „szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott” az automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőit illetően,
- valamint elhallgatta, hogy ún. „többletszolgáltatásokat” külön is meg lehet vásárolni, nem csak egyes szolgátatási csomagokban, amivel „a cég a drágább csomagok irányába terelte a fogyasztókat”.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A versenyfelügyeleti eljárás még 2023 elején indult – erről a Forbes.hu-n is beszámoltunk –, és csak most, 2024 augusztusában született döntés az ügyben. A GVH nem fogadta el a magyar fapados társaság vállalásait (pl. fogyasztói kompenzáció, informatikai fejlesztés), mondván, kétséges a megvalósításuk, illetve korábbi elmarasztalásra és folyamatban levő eljárásra is hivatkoznak. Így hát a kiszabott bírság 307 millió 824 ezer forint.
A sorok között. A GVH-közlemény címének eleje az, hogy „nem a levegőbe beszél a GVH”.
- Persze, hangzatos szójáték, de a versenyhatóság azt is kifejezi vele, ahogy azt leírják, hogy tényleg elvárják a légitársaságoktól, hogy „a jegyeladással kapcsolatos információikat minden esetben átláthatóan tegyék közzé, és könnyen érthetően fogalmazzák meg azokat”.
- Belefűzték a közleménybe azt is, hogy a GVH nemcsak szorosan követi a légi kereskedelmi piacot, de a hetekben figyelemfelhívást is küldött a fapadosoknak arról, hogy a friss reptéri káoszban is kéretik betartani a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt.
Szóval a „nem a levegőbe beszél” kifejezéssel mintha tényleg a most kialakult helyzetre utalnának, hogy ők bizony szóltak előre. Más kérdés, hogy a szóban forgó ügy jóval korábban indult.
A másik oldal. A Wizz Air szintén szombaton reagált a GVH döntésére.
- Leírták, hogy a több mint egyéves eljárás alatt végig együttműködtek a versenyhatósággal, és hiába tartották már előtte is „jól érthetőnek, átláthatónak” a foglalási folyamatot, ennek ellenére is figyelembe vettek minden hatósági észrevételt. Sőt tettek és tettek is volna érte még többet, hogy a GVH aggályaival összhangban alakítsanak még a szolgáltatásokon.
- Szóval nem értenek egyet a bírsággal és annak indoklásával, így hát jogi lépéseket tesznek. A légitársaság is hozzáteszi, hogy a most kialakult repülőtéri káosznak semmi köze az eljáráshoz, utóbbi jóval korábban indult.
Forbes.hu-ajánló. Vonatkoztassunk most el attól, hogy pontosan miért is megy a kukába az extraprofitadónak csúfolt magyar utasadó (erről több egy korábbi írásban), hirtelen az lett izgalmas kérdés, hogy hol van az a rengeteg új járat, amit erre az esetre beígért a Ryanair vezére – írja új cikkében Ács Gábor a Forbes.hu-n.