Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

Veres Tibor, a Wallis-csoport tulajdonosa

Önvezető autók és közösségi autózás: ide is beszállna a magyar milliárdos

Elindult a kereskedés az első tőzsdei autóipari társaság, az AutoWallis részvényeivel a Budapaesti Értéktőzsdén, ráadásul egyből a hetedik legnagyobb cég lett a parketten a 2018-as előzetes eredmények alapján. További terjeszkedés következhet a régióban, de az új autóipari trendeket is meglovagolnák.

Február 7-ével elindult a kereskedés Veres Tibor autós tőzsdei cégének, az AutoWallis részvényeivel, ezzel csaknem egyéves tranzakciósorozat végére került pont, amiben több magyar topmilliárdos és üzletember is felbukkant. A cég tőzsdére lépésének elhúzódását Veres maga is megjegyezte a ma délelőtt a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) szervezett sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy

Magyarországon vagyunk, itt minden kicsit lassabban történik,

és reméli, hogy a jövőben gördülékenyebb lesz az adminisztráció a tőzsdére lépés hasonló tranzakciók esetében.

A hosszadalmas folyamatnak elsősorban az volt az oka, hogy a magyar tőzsde újkori történetében eddig példátlan üzletet, úgynevezett fordított akvizíciót hajtottak végre, egy huszáros vágással leegyszerűsítve egy kis tőzsdei cég vásárolt fel egy sokkal nagyobb cégcsoportot. A sztoriban több milliárdos is felbukkant, főszerepben az Altera tőzsdei céggel, a folyamatot a Forbes is követte. Ezek voltak a fontosabb lépések:

  • a hányatott sorsú vagyonkezelőben először Ádámosi György – aki Csányi Sándor üzlettársa – vásárolt 10 százaléknál nagyobb részesedést svájci cégén, a Lehn Consulting AG-n keresztül, majd beszállt Emőri Gábor is, a tulajdonában álló E-Milorg vagyonkezelőn keresztül;
  • ezután tőzsdén kívüli tranzakció keretében 803 370 darab Altera törzsrészvényt adott el a Wallis Asset Management Zrt.-nek, utóbbi Veres Tibor érdekeltsége;
  • a nyilvános vételi ajánlattal és apporttal történő tőkeemeléssel az Alterába pakolták a Wallis négy autóipari vállalatát: a Wallis Automotive Europe, a Wallis Motor Pest, a Wallis Motor Duna és a Wallis Autókölcsönző;
  • végül az Alterát átnevezték AutoWallisra.

Az 5. leggazdagabb magyar ma bevásárolt: tőzsdére viszi a magyar gazdaság húzóágazatát

A tőzsdei csengetés után közvetlenül, amivel az új cégeket üdvözlik a parketten, kihozták a cégcsoport 2018-as üzleti évének előzetes adatait:

a csoport árbevétele meghaladta a 70 milliárd forintot, és a külföldi forgalom súlya már eléri az 50 százalékot.

Az AutoWallis csoport tagjainak (a Wallis Automotive Europe, a Wallis Motor Pest, a Wallis Motor Duna és a Wallis Autókölcsönző) együttes árbevétele az előzetes számítások szerint 2018-ban 70,2 milliárd forint volt, ami közel 6 százalékos növekedés az előző évhez képest. Székely Gábor, az AutoWallis befektetési igazgatója hozzátette, hogy még tart a könyvvizsgálat, így konszolidált adatokat még nem látnak, de a bővülés egyértelmű:

  • a Mini, Maserati és a BMW magyarországi autó- és motorkereskedése 19 százalékkal nőtt 32 milliárd forintra,
  • a Wallis Autókölcsönző, ami a Sixt Rent-a-car nemzetközi hálózatának magyar tagjának forgalma 23 százalékos bővüléssel 2,7 milliárdra nőtt, amit a reptéri forgalom növekedése fűtött,
  • a Ssangyong-kereskedés szlovák és cseh piacra lépésétől pedig 2-3 éven belül 5-10 százalékos növekedést várnak.

Ezzel az eredményével az AutoWallis a Budapesti Értéktőzsde hetedik legnagyobb árbevételű cége, csakúgy, mint piaci kapitalizáció tekintetében. A tőzsdére lépés ráadásul segíti és egyszerűbbé teszi a további régiós terjeszkedést és cégvásárlásokat Müllner Zsolt igazgatósági elnök szerint. Hozzátette, hogy kiemelten figyelik az autóipari változásokat, és új üzletágakba is belevágnának: az önvezető autózásba és közösségi autózásba.

Székely Gábor a célokról beszélve kifejtette, hogy

rövid távú cél, hogy az AutoWallis bekerüljön a BUX indexbe.

Ez hamarosan meg is valósulhat, körülbelül márciusig kell rá várni, mivel már most teljesítenek négyet az öt követelmény közül. Távolabbra tekintve a cég célja, hogy bekerüljön a BÉT Prémium kategóriájába és a bécsi tőzsde CECE kompozit indexébe.

Az ötödik leggazdagabb magyar, a Wallis Csoport elnök-tulajdonosa kifejtette: hosszú távon meg kívánják tartani a többségi részesedést a cégben, céluk, hogy jelentős, de kisebbségi közkézhányad alakuljon ki a részvények piacán. A

befektetőknek a kamatkörnyezethez képest vonzó osztalékot is fizetnének a törzsrészvények után már 2020-tól.

Veres Tibornak egyébként nem ez az első érdekeltsége, amit tőzsdére vitt: cégcsoportja, a Wallis többségi tulajdonos az energetikai szolgáltató és -kereskedő Alteóban, amit 2010-ben vezettek be a parkettre, az ingatlanportfóliót kezelő és -fejlesztő Wing Zrt. pedig az egyik legnagyobb kötvénykibocsátó a BÉT-en. Az első tőzsdére lépése pedig még a Graboplast volt – tette hozzá Veres a sajtótájékoztatón – és

reális lehetőséget lát rá, hogy újra megjelenjen a tőzsdén, ha tartják az üzleti terveket.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő