Talán nem túlzunk azzal kapcsolatban, hogy az Apple termékei – egy-két kivételtől eltekintve, mint például a Homepod – kategóriadefiniáló hatásúak, köszönhetően az Apple finomra csiszolt funkcionális dizájn filozófiájának mind a hardver, mind a szoftver tekintetében. Az új Apple Vision Pro bár egy elsőgenerációs termék, ami sokkal inkább tekinthető egy technológiai erődemonstrációnak, mégis megvan benne az, ami az Apple termékeket azzá teszik amik, még a számos kisebb-nagyobb hibájával együtt is.
Az Apple Vision Pro Február 2-án került a boltokba, egyelőre az Egyesült Államokban, ahol a 3500 dolláros árcédulája ellenére is nagyjából 180 ezer darabot előrendelésben, összesen pedig több mint 200 000 darabot értékesített az Apple. A tengerentúli tech újságírók már kivesézték a terméket, és már itthon is volt, aki élőben tesztelte a készüléket. De nézzük végig, mit is tud maga az Apple új, kevert valóság (kiterjesztett és virtuális, MXR) szemüvege.
A hardver: dizájn vs. kényelem?
A legtöbb tesztelő egyöntetűen a piacon elérhető legszebb, legminőségibb anyagokból készült AR/VR/MXR headsetnek titulálták a Vision Prót. Azonban
az anyaghasználatból adódóan a termék számottevően nehezebb, mint vetélytársai, ez pedig a hosszabb távú viselést nehezíti meg.
Az Apple saját fejlesztésű, felső heveder nélküli fejpántja szintén kiválóan néz ki. Funkcionalitásában is egyedi a csavaros-huzalos fejre szorítással és az egyszerű csatos-hevederes rögzítéssel, de a készülék súlyával kombinálva hosszabb viselés után nyaki fájdalmakat is tud okozni, mert a Vision Pro súlya nem egyenletesen oszlik el. A teljes tömeg az arcon, vagyis előtte összpontosul, szemben például a Meta Quest Próval, ahol az akkumulátorok a fejpánt hátsó felébe vannak építve, ezzel az ellensúlyozással kevésbé „fájdalmas” a viselete. Ezt valószínűleg az Apple-nél is felismerték, mert az alapcsomag része egy másik, kevésbé szép, de felső hevederrel is ellátott fejpánt, ami a teljes súlyt jobban eloszlatja a két rögzítési pontnak köszönhetően.
Az Apple az akkumulátor kérdését is érdekesen oldotta meg. A fejpánton keresztül csatlakoztatható egy speciális fejjel és kábellel egy külső akkupakk, amit aztán zsebre lehet vágni és nagyjából két-két és fél órányi üzemidőt enged meg. Az akksin található egy USB-C bemenet, amivel konnektorba lehet dugni a készüléket vagy akár még egy powerbank-et is csatlakoztathatunk hozzá.
Az OLED kijelző: elit kategória
A Vision Pro legerősebb eleme a kettő darab, egyenként 23 millió pixeles, 3D-képes micro-OLED kijelző, ami a DCI-P3 RGB színskála 92%-át képes megjeleníteni színhelyesen. A képernyők mellett a headset kamera-és érzékelőrendszerei teszik igazán magával ragadóvá az élményt:
- két nagyfelbontású fő kamera,
- hat kifelé néző kamera a térbeli követéshez.
- Négy szemmozgás-figyelő kamera,
- ún. TrueDepth kamera a mélységi információkhoz,
- LiDAR szkenner a tér pontos pásztázásához,
- négy gyorsulásmérő szenzor a fejmozgás követéséhez.
- Villódzás érzékelő és szűrő a külső fényforrások zavaró villódzása ellen,
- környezeti fényérzékelők a képernyők automata fényerejenék és színtónusainak állításához.
Ezeket a hardverelemeket az Apple saját M2 chipkészlete hajtja, kiegészülve egy speciális R1 nevű, kifejezetten a képi információk feldolgozására fejlesztett lapkával és 16 gigabájt rammal.
Az R1 chip teszi lehetővé a szinte felfoghatatlan, 12 miliszekundumos késlekedést, ami a Vision Pro külvilágról a szem elé tárt video feed-et jellemzi: szinte azonnali minden képi benyomás a külvilágról, amit az eszközt viselve lát a felhasználó.
Volt olyan tech youtuber, aki ping-pongozott a fejegységet viselve, ezzel demonstrálva a képi megjelenítés azonnaliságát. Ezek együtt a piacon kapható headsetek közül a Vision Pro esetében adják vissza legjobban a valóságot a zárt AR/MXR szemüvegek közül.
A kiváló micro-OLED kijelzők és a piacvezető valóságábrázolás ellenére a szemüveggel kapcsolatos egyik legnagyobb kritika a használatkori tényleges látószög. A Vision Pro fényvédő „maszkjának” kialakítása miatt a képernyők kicsit távolabb ülnek és emiatt kissé olyan hatást kelthet a felhasználóban, mint amikor távcsővel szemléli a valóságot az ember.
A rendszer másik nagy újításaként került beharangozásra a szemüveg elejébe épített külső képernyő, aminek az lenne a lényege, hogy a viselő szemét, valamint különféle animációkat vetít a külvilág felé, hogy mások is kapjanak visszajelzést a viselő állapotáról, valamint a természetesebb hatásért.
Az Apple marketing anyagaiban és promóciós videóiban ez a funkció kiemelt szerepet kapott és úgy tűnt, mintha tényleg egy tűéles, valósághű emberi szempár nézne ránk, azonban az eddigi tesztek alapján a valóságban az elülső képernyő alacsony fényerejű, a szemüveg elejét takaró reflektív üvegfelület pedig tovább nehezíti a láthatóságot.
A szoftver
Az Apple Vision Prón a cég saját fejlesztésű VisionOS fantázianevű operációs rendszere fut, ami az iPadOS egy módosított változata. Így a szemüvegen natívan fut az összes iPad-alkalmazás, valamint az induláskor körülbelül 600 kifejezetten a Vision Próra készített app volt, például Disney+ applikációja már indulástól elérhető (a Netflix vagy a Spotify egyelőre nem portolta át saját alkalmazásait a VisionOS-re).
Az eddigi tesztek kiemelik, hogy a Vision Pro egy
nagyon személyes eszköz, nem lehet csak úgy odaadni másnak, mint mondjuk egy iPad-et.
Az első bekapcsoláskor ugyanis a szemüveg beszkenneli az arcot és a retinát, ami többek között az eszköz feloldásához fog kelleni, valamint a felhasználó szemeihez igazítja a képernyők fókusztávolságát.
A VisionOS kezelőfelülete Steve Jobs eredeti krédójához igazodva teljesen kontroller mentes, a felhasználó a rendszeren belül a „kurzort” a tekintetével vezérli, a „kattintást” pedig egy a mutató-és hüvelykujjat összecsiptető mozdulat helyettesíti. A szemmozgás követése nem csak a navigációt segíti elő, az operációs rendszer ugyanis azzal spórol számítási kapacitást, hogy csak azokat a területeket rendereli ki a képernyőt kristálytisztán, ahová éppen néz a júzer.
Az operációs rendszer az applikációkat két módban tudja kezelni: egyfelől a már említett, a külső kamerák segítségével a valós fizikai környezetből rekonstruált virtuális térben, másfelől pedig az úgynevezett „environments” funkcióban a teret egy immerzív háttérkép tölti be, ami kizárja a fizikai valóságot. Ennek a kizárásnak a fokát szemüvegen található „digitális koronával” vezérelhetjük, ami ismerős lehet az Apple Watch-ról, vagy az Airpods Pro Max-ról.
Az applikációk térbeli elhelyezése is nagyon jól műküdik,
a kirakott ablakok a fizikai tér adottságaitól függően még árnyékot is vetnek a digitális térben.
Érdekesség, hogy egy szobában több VisionOS applikációt is szétszórhatunk, és azok a helyükön maradnak akkor is, ha kimegyünk a szobából.
A Vision Pro egy másik újítása az úgynevezett „digitális perszóna”, vagyis egy digitális avatár, amit az eszköz készít a felhasználóról annak arcának beszkennelésével. Az avatárt egyelőre csak a Facetime applikációban lehet használni videohívások lebonyolításához. A digitális klón bőrtónustól és frizurától függően nagyon élethű vagy nagyon pocsék lesz. Látszik, hogy ez még egy elsőszériás termék, de sok potenciál van benne.
Az operációs rendszer másik fontos eleme a panorámaképek térhatású megjelenítése, valamint a 15-ös Pro iPhonokkal már lehet olyan térhatású videókat készíteni, amiket a Vision Prón lehet visszanézni. Továbbá a Vision Pro és egy Mac számítógép összecsatlakoztatásával a headset egy kivetített képernyővé válik a Mac számára, lényegében annak képernyőjét tükrözi át virtuális térbe.
Jelenleg csak egy számítógép monitort tud emulálni, viszont más VisionOS ablakból bármennyit tehetünk még mellé, és működik az átmenet az egér/touchpad és a billentyűzet használatával is. Billentyűzetet akkor is érdemes az eszközhöz csatlakoztatni, ha azt nem Mac kijelzőként használjuk tekintettel arra, hogy a virtuális klaviatúrán való gépelés egyelőre döcögős.
Zuckerberg is kritizálta
Természetesen a Vision Pro megjelenése körül is vannak tipikus Apple dolgok. Például a 200 dolláros ormótlan utazótáska, vagy a szemüvegesek számára extrán rendelhető 100 dolláros Zeiss optikai lencsepárok.
A megjelenést a virtuális valóság úttörője, a metaverzum-megszállott Mark Zuckerberg is kommentálta egy több mint 3 perces Instagram-videóban, amit a nappalijában a Meta Quest 3 kameráival vettek fel. Szerinte az 500 dolláros Quest 3 nem csak ár-érték arányban egy jobb termék, hanem általános összehasonlításban is.
Zuck szerint a Quest 3 és a Vision Pro „kevert valósága” nagyon hasonló minőségű, és az ő termékük sokkal inkább a közösségi tevékenységek, a játékok irányába pozicionált. Az azért Zuck is elismerte, hogy a Vision Pro képernyőjének felbontása sokkal jobb, mint a Quest 3-é, de szerinte a headset egyéb aspektusaiban túl sok áldozatot hoztak az Apple mérnökei.
Méltatta a Vision Pro szemmozgás követő képességeit, de kiemelte, hogy a Meta Quest Proóban (a Meta csúcskategóriás készülékében) is benne vannak ezek a szenzorok, és a jövőben tervezik a számozott Quest modellek szintjén is implementálni azokat. A Meta vezére kitért arra is, hogy a Quest tartalmak terén is erősebb, sokkal több natív alkalmazás és kontent érhető el rajta, mint a Vision Prón (egyelőre).
Végül azzal zárta az összehasonlítást, hogy míg a mobilpiacon egyértelműen az Apple által favorizált zárt hardver-szoftver rendszer nyert, addig a számítógépek piacán a Microsoft által propagált nyílt modell győzött, és a számítástechnika következő nagy hullámában a Meta nyílt megközelítése áll szemben az Apple zárt modelljével. Közel sincs még letudva a meccs, Mark Zuckerberg személyesen mindent meg fog tenni, hogy az új fronton a nyitott elképzelés győzzön.
iPhone-pillanat?
Bár Zuck kritikáinak egy része a kissé rendhagyó és marketing szagú videó bejelentkezés ellenére is validnak tekinthetők, érdemes megjegyezni, hogy az iPhone megjelenésekor sem volt egyértelmű annak kategóriadefiniáló ereje. Az elsőgenerációs Apple telefon rengeteg gyermekbetegséggel küzdött, azonban néhány hónap elteltével, valamint a rákövetkező generációk megjelenésével egyre inkább egyértelművé vált az iPhone fölénye.
A telefonok és a viselhető számítógépek piaca jobban hasonlít egymásra felhasználói igények szempontjából, mint a személyi számítógépek és az okostelefonok hasonlítottak egymásra, szóval érdemes lesz figyelni az Apple termékeire ezen a területen is.
A Vision Pro jelen formájában egy technikai erődemonstráció, azt hivatott bemutatni a korai felhasználóknak, hogy a jelen technológiával mit tud az Apple kihozni a virtuális valóságból, amit ha tetszik, ha nem, a nagy tech vállalatok a következő felfedezendő technológiai határterületnek jelöltek ki.
Elnézve az árcédulát és azt, hogy az elsőgeneráció fejlesztése közel 9 évet vett igénybe, nem látszik fenntarthatónak, hogy évente, vagy akár kétévente jönnének új Vision Pro modellek a jövőben, de az nincs kizárva, hogy néhány éven belül piacra dobnak egy nem “Pro” Apple Vision-t, ami árban és képességekben is egy közvetettebb versenytársa lesz a Meta Quest-szériának.