A Viber tavaly átlépte a bűvös egymilliárdos júzerszámot. A vállalat ennek ellenére még mindig nem nyereséges, de ez Djamel Agaoua szerint már nem sokáig lesz így.
“Semmi bajom a hirdetésekkel, de azt nagyon utálom, amikor tolakodó módon ugranak az arcomba” – summázza Djamel Agaoua, a Viber egy éve kinevezett CEO-ja.
“Amikor elértük az egymilliárdos júzerszámot, azt mondtam a csapatomnak, hogy oké, figyeljetek, innentől kezdve én nem akarok hallani többet erről.
Az alapítóknak biztos, hogy ez fontos, de az én célom nem ez. Azért vagyok itt, hogy meggyőzzem az embereket, hogy a négy leggyakrabban használt applikáció közé húzzák a telefonjukon a Vibert.”
Djamel Agaoua / Fotók: Sebestyén László
De miért nem dagad a pénztárca úgy, hogy van egymilliárd júzer?
Az egymilliárd egy nagyon jól hangzó szám, viszont a gyakorlatban a valóban aktív felhasználók száma ennél sokkal kevesebb, Djamel szerint 400 millió körül lehet. A Big Data korában ebből azért már lehetne szüretelni, de itt jön be a képbe a cég szolgáltatásának egyik lényege (a value proposition, ahogy Djamel mondja): az anonimitás.
A Viber az úgynevezett végponttól-végpontig titkosítást használja alapbeállításként. “Ezt még azelőtt döntötték el, hogy én ide kerültem” – magyarázza. A titkosítás lényege, hogy az így küldött üzenetek csak a fogadó és a küldő fél számára olvashatóak, a titkosítási kulcs a két készüléken és a Viber szerverén található, a Viber csak azt látja, hogy két ember között egy adott időszakban történt üzenetváltás, de az üzenet tartalmához nem férnek hozzá.
“A Facebook egy másik utat választott, ők elemzik és gyűjtik az adatokat a beszélgetésekből és a képekből, majd ezeket értékesíteni tudják.” Az így készült profil aranybánya a hirdetőknek, nem illegális, hiszen az adatvédelmi tájékoztatóban leírják, és sokkal hatékonyabban tudnak reklámra költeni a vállalatok, mert szinte biztos, hogy a találat ülni fog.
“Mi egy alternatíva akarunk lenni a Facebookkal szemben, ahol a felhasználók tudják, hogy a beszélgetéseik magánbeszélgetések maradnak. Nekünk nem éri meg feláldozni a privacy-t pénzért.“
Akkor mégis hogy lesz így nyereség?
A csevegőapp a titkosítás mellett az exkluzivitásban rejlő lehetőségeket is ki tudja aknázni. Az alkalmazáson belül létrehozható csoportok bármekkorák lehetnek, tehát egy híresség, vagy egy futballklub rajongói mind egy helyre tudnak tömörülni. Ez még önmagában kevés, viszont adott esetben a klub – ahogy például az Olympique Marseille tette – a rajongók számára biztosíthat ingyenesen elérhető matricákat (itt már a klub fizet a Vibernek), illetve időről időre akár exkluzívan a klub tulajdonosaival, játékosaival is tudnak csetelni egy a csoporton belül létrehozott zárt csoportban, ezeket a Viber persze pénzért biztosítja a klubnak. Magyarországon a Dumaszínháznak is van ilyen csoportja, Srí Lankán egy népszerű tévéműsornál még azt is elérték, hogy a rajongók bele tudjanak szólni, mi történjen a következő epizódban. A közönség ilyen szintű bevonása a rajongói bázis növekedésével jár, és a műsornak is jót tesz. “Win-win!”- summázza a CEO.
A hirdetők persze itt is kaphatnak teret, például ha a közeljövőben valaki feltölt majd egy videót (ha a focis példánál maradunk, akkor az egyik játékos feltesz egy videót egy edzésről), akkor a hirdetőknek lehetőségük lesz a videó elindulása előtt elhelyezni a saját hirdetésüket.
“Ebben az esetben a bevételt 50-50 százalékban megosztjuk a csoport tulajdonosával, hiszen a tartalmat nem mi állítottuk elő. Azzal, hogy ők minket választanak, és a Viberen keresztül osztják meg ezeket a tartalmakat, vonzóvá teszik az alkalmazást. Az a legkevesebb, hogy osztozunk azon, ami így bejön.”
Ingyen matrica? Olyan nincs!
Az alkalmazáson belül rengeteg ingyenes matricacsomag érhető el, de az, hogy a felhasználó nem fizet érte, nem jelenti azt, hogy a Viber puszira készítette őket.
“Két módszerünk van. Vagy a márka fizet nekünk, mi csinálunk nekik stickereket. Ezek nem lehetnek hirdetések, a lényeg, hogy egy csetelés során fel tudja használni azokat a júzer, valamilyen érzelmet fejezzenek ki, szerelmet, bánatot. 16-20 matrica van egy pakkban, ezeket ingyenesen elérheti mindenki – mert a márka már kifizette őket a Vibernek. A márkának ez azért jó, mert bizonyos esetekben az ingyenes csomag letöltésével együtt egyből be is teszi a felhasználót a saját csoportjába, persze innen bármikor ki lehet lépni.
A másik, például a gamer közösségben működik nagyon jól, hogy a csoport tulajdonosa matricákat készíttet bizonyos karakterekről, és aztán azt árulja a felhasználóknak, jellemzően 2 dollárba kerül egy csomag, ez rendkívül népszerű az e-sport rajongók esetében.
Mekkora a magyar piac?
“Hát, az elég sokat mond, hogy én jöttem ide, nem? (nevet). A két legfontosabb terület ez a régió, illetve Oroszország, itt nagyjából 40 millió aktív felhasználónk van, ez az összes aktív Viber-felhasználó 10 százaléka. Magyarországon az okostelefon-tulajdonosok 60 százaléka használja a Vibert, úgyhogy fontos piac. Egyébként érdekes, hogy van egy ilyen hullám-effektus, ha sikerül elérni a 30 százalékos piaci részesedést, akkor elkezd öngerjesztő folyamattá válni a dolog.”