Lassan két hónapja történt, hogy egy amerikai jogvédő szervezet felszólította a hirdetőket, hogy ne reklámozzanak Facebookon és Instagramon. Azóta több mint négyszáz kis, közepes és nagy cég csatlakozott, köztük az Adidas, a Coca-Cola, a Ford, az Unilever és a Dove. Június végén aztán a Viber is. Megszűnt a Facebookon keresztüli belépés, a Giphy felület és persze a hirdetések is. Djamel Agaoua, a Viber-Rakuten ügyvezető igazgatója Zoomon adott nekünk húsz percet, hogy a szakítás hátteréről beszéljen.
A döntés, hogy bojkottálják a Facebookot, hatalmas, de mit érez meg a hétköznapi felhasználó mindebből a saját bőrén?
Országtól függően a felhasználóink 5-10 százaléka lép be Viberre és tölti fel a profiladatait a Facebook-belépésen keresztül. Azoktól, akik hozzászoktak, bocsánatot kell kérnünk, amiért manuálisan kell bevinni az adatokat, de reméljük, hogy aki jön így is, az a Viberért jön. A Giphy gifmegosztó platformot is töröltük, nem tudjuk kontroll alatt tartani, hogy a tartalom, ami ott megjelenik, egyezik a mi elveinkkel. A Tenor nevű hasonló platformmal továbbra is együttműködünk, sőt egyre több helyi tartalomgyártó készít saját nyelven tartalmat.
A kényelmi funkció felszámolásával nem lesz nehezebb új felhasználókat bevonni?
Nem hiszem. Kényelmi funkció volt, de nem létfontosságú. Körülbelül 30 másodperccel több lesz így bejelentkezni, ami persze kár, mert nem akarjuk a felhasználóink idejét rabolni. De ezt a lépést meg kellett hoznunk, hogy felszámoljuk az üzleti kötelékeket.
Azt gondolom, hogy hosszú távon kiderül majd, hogy jól döntöttünk.
Nem úgy tűnik, hogy Mark Zuckerberg változtatna a módszerén, hiába a bojkott vagy akár a kongresszusi meghallgatások. Mit gondol, ez a dac milyen irányba viszi a Facebookot?
Nehéz helyzetben vannak, mert teljesen ki vannak szolgáltatva a hirdetésekből folyó bevételeknek. A Facebook bevételeinek száz százalékat ezek képezik. Amikor ez az egyetlen forrásod, meg kell győződnöd arról, hogy a hirdetőid biztosan melletted állnak. Az amerikai elnökválasztás olyan neuralgikus pont, ahol óriási összegek mozognak politikai hirdetések formájában.
A Viber bevételi struktúrájának csak húsz százalékát képezi a reklámbevétel, ezért tudtuk meghozni azt a döntést, hogy nálunk soha nem lesz hivatalos politikai hirdetés.
Persze a politikusok néha próbálják kreatívan megoldani és elbújtatni a politikai üzenetet egy látszólag nem politikai hirdetésben, ezeket folyamatosan keresnünk kell és letiltanunk.
Van közvetlen kapcsolata Mark Zuckerberggel, meg tudják beszélni a dolgokat, ha a helyzet úgy kívánja?
Nem. Nincs bennünk túl sok közös. Mondjuk egy valami biztosan: imádjuk a termékeinket. Méghozzá annyira, hogy csak azt használjuk, hogy kapcsolatot tartsunk a külvilággal. Így ha a termékeinknek nincs kapcsolatuk egymással, nekünk sincs. Én Viberen vagyok, ő meg a saját felületein.
És ön személyesen hol látja a határt a véleménynyilvánítás szabadsága és a diszkrimináció, gyűlöletbeszéd felszámolása között?
Szerényen kell hozzáállnunk a problémához. Mi hiszünk a szólásszabadságban, a véleménynyilvánítás jogában. Úgy akarjuk összekötni az embereket, hogy nem számít, honnan származnak és hol élnek épp, tudjanak egymással beszélgetni, mert a kommunikáció az egyik legalapvetőbb emberi szükségletünk.
Szerintem, ha van egy otthonod és étel a hűtődben, két dologra van még szükséged: oktatásra és kommunikációra.
De az van, hogy meg kell szabni a határokat, mert mi felelősséggel tartozunk a társadalom irányába. Ha felületünket használó egymilliárd ember nem vállal felelősséget és mi sem vállalunk felelősséget, akkor ki fog? Csak példaként: én nagyon tisztelem a Forbest, de az ő elérésük kisebb, így a felelősségük is kisebb. Mi több tízmilliót érünk el. A közösségi média képviselőinek moderálnia kell a diskurzust. Tudom, sok pénz és energia kell hozzá, mert a probléma irtózatosan komplex, és még így is átevickél a tartalom a szűrőkön, de ez a mindennapos feladatunk része. Megtalálni az erőszakos, diszkriminatív, rasszista, felnőtt és egyéb sértő tartalmakat, rátenni egy bannert, egy zászlót, bármit, ami figyelmezteti a fogyasztót. Nem vállalhatjuk be, hogy itt mindent lehet.
A nyilatkozatában azt mondta, hogy amellett, hogy felelőtlenül teret adtak a gyűlöletbeszédnek, az adatfelhasználási protokolljuk is ok volt a szakításra. Ez a protokoll miben különbözik a Viberétől?
Nem ez volt a fő oka, hogy megszakítottuk a kapcsolatot, az ő stratégiájuk egyszerűen más. Biztosan ismeri azt a horrorsztorit, amikor a barátaival arról beszélget, hogy de jó lenne pizzát rendelni, majd egy pizzázó hirdetése mágikusan megjelenik az idővonalon. Ilyen a Viberen nem történhet. 2016-ban vezettük be a végpontok közötti automatikus titkosítást, ezt a funkciót nem kell kiválasztani, alapból be van állítva. A Viber mérnökei, informatikusai vagy bármilyen dolgozója soha nem férnek hozzá a személyes üzenetekhez, fotókhoz, videókhoz, ahogy a felhasználó elküldi az üzeneted, az automatikusan törlődik a szervereinkről. Nincs meg a technológiánk az adatokkal történő sáfárkodásra, mert nem akartuk, hogy meglegyen.
A magyar Gazdasági Versenyhivatal mégis vizsgálódni kezdett még februárban a Viber adatfelhasználási irányelveiről. Azt mondták, hogy az ingyenes funkciók „ára” valójában az, hogy rendelkeznek az adatainkkal. Ezzel azóta mi történt?
Nagyon jól informált, valóban folyik köztünk egy párbeszéd a magyar hatóságokkal, de ennek a célja épp az, hogy ők is képbe kerüljenek a módszereinkkel, hogy megmutassuk nekik, hogy nálunk a felhasználók privát adatai soha nem kerülnek tárolásra, eladásra. A magyar piac nagyon fontos számunkra, ezért teljesen együttműködünk. Az adatokra csak az applikáció rendeltetésszerű működéséért van szükség: hogy tudjanak telefonálni és üzenetet küldeni.
A nagy különbség köztünk és más felületek között, hogy mi nem szerzünk pénzt a felhasználóik adataiból.
Néhány napja debütáltak az üzenetreakciók, ami kísértetiesen ismerős lehet a Facebook Messengerről. Csak szerencsétlen időzítés?
Az ilyen fejlesztésekre van egy időzített tervünk, de az időzítések változhatnak, ahogy a körülményeink is változnak. Ugyanez történt az ingyenes videótelefonálással, év végére időzítettük volna, de végül hat hónappal hamarabb, áprilisban vezettük be, mert szükség volt rá a koronavírus miatt. Az emojikkal kivételesen nem ez a helyzet, ezt mostanra terveztük és nincs köze a Facebookkal való kapcsolatunkhoz.
A koronavírus továbbra is teljes erővel tombol a világ számos pontján. Milyen lépésekkel próbálja a Viber megőrizni a stabilitást?
Igen, a vírus globális problémát okoz, de nagyon eltérőek a krízis szintjei a világ különböző pontjain. És olyan gyorsan változik minden, hogy hihetetlen. Az első lépés nálunk is az volt, hogy az alkalmazottaink átállhassanak az otthoni munkára, február óta így dolgozunk. Együttműködünk a WHO-val és kisebb, helyi egészségügyi szervezetekkel is, hogy megalapozott információkhoz juthassanak a vírusról. Ez az ingyenes chatbotunk huszonhárom nyelven elérhető és majdnem három millióan követik. Ami még nagyon fontos volt, hogy a távoktatáshoz biztosíthassunk eszközöket azoknak, akiknek nem állt rendelkezésére.
Egy másik, keveset hallott következménye a krízisnek, hogy soha nem volt ilyen súlyos az éhezés, mint a COVID-19 alatt az ellátási láncok akadozása miatt.
A Viber is adakozik, de létrehoztunk matricacsomagokat, aminek a megvásárlásával a felhasználó is támogatni tudja az éhezés elleni küzdelmet, a pénz jótékonysági szervezetekhez megy. A COVID-19 hatalmas probléma, de félek, hogy a következményei csak még súlyosabbak lesznek.
Borítóképünkön: Djamel Agaoua, forrás: Viber