Nem titok, hogy a TikTok gyors terjedése jelentős kockázatot jelent a Facebook (Meta) fennállására és növekedésére, ahogy az is várható volt, hogy Mark Zuckerberg mindent meg fog tenni fiatal kínai versenytársának visszaszorítása érdekében.
Először a legnyilvánvalóbb eszközhöz nyúltak, és egyszerűen lemásolták a terméket: az Instagramon nem régóta elérhető, Reels névre hallgató rövidvideó-megosztó funkció kísértetiesen hasonlít a TikTokra, népszerűsége azonban még jelentősen elmarad tőle. (Nem véletlen, ha ismerősen cseng a sztori: a Meta az elmúlt évek során számtalanszor másolta le egy másik nagy feltörekvő riválisának, a Snapchatnek is az újításait.)
A tech óriások közötti intenzív versengést és a Facebook hírnevét figyelembe véve ennyin talán meg sem lepődnénk, ahogy az viszont nemrég kiderült, Zuckerberg ennél piszkosabb eszközöket is hajlandó bevetni a TikTok elleni harcban: a Washington Post által megszerzett dokumentumok és emailváltások szerint a Meta felbérelt egy politikai tanácsadó céget, hogy a média – és ezáltal a lakosság véleményének – befolyásolásával összehangolt támadást indítson a TikTok ellen. A Targeted Victory névre hallgató tanácsadó cég a Meta kérésére TikTok ellenes híreket terjesztett országszerte a regionális hírügynökségek befolyásolásával, azzal a céllal, hogy a TikTokot a társadalom – különösen a fiatal felhasználók – számára károsnak mutassa be.
A tanácsadó cég egyébként erősen jobboldali hátszéllel rendelkezik, az OpenSecret vizsgálatai szerint a republikánus kampányköltések egyik legnagyobb nyertese, 2020-ban például közel 240 millió dollárt kaptak különböző republikánus szervektől és politikusoktól. Nem meglepő módon rengeteg pénz – 2020-ban kb. 27 millió dollár – jött egy Trump párti Szuper PAC-tól, az „America First Action”-től.
Bagoly mondja verébnek…
A lejárató kampány részeként számos olyan sztorit híreszteltek, amelyeknek a valósághoz nem sok köze volt: egy példa erre a Targeted Victory által terjesztett „devious licks” névre hallgató (állítólagos) TikTok trend, melyben fiatalok vették videóra, ahogy iskolai eszközöket rongálnak vagy épp lopnak el. Ahogy viszont az a vizsgálatokból kiderült, a trend eredetileg (meglepetés) a Facebookról származik. Egy másik példa a „Slap a Teacher (pofozz meg egy tanárt)” kihívás (nevéből adódóan ezt nem nagyon kell magyarázni), mely a tanácsadócég által terjesztett hírek szerint egy TikTok trend volt, a valóságban viszont sosem létezett a platformon, és igazából a Facebookon indult. A kampány részeként természetesen nemcsak a TikTok negatívumait emelték ki, hanem próbálták pozitív színben feltüntetni a Metát is. Például hogy a Facebook mennyire támogatja a feketék által tulajdonolt vállalkozásokat, illetve hogy habár jelenleg a Facebook a szabályozók bokszzsákja, az igazi fenyegetést az adatainkra a TikTok jelenti.
Egészen érdekes a Facebook akciója annak tudatában, hogy a TikTokot lejárató kampányára – amely a platformot a (fiatal) felhasználók számára károsnak állítja be – adott szabályozói válaszlépések szinte biztos, hogy nemcsak a kínai appot, hanem az összes többi közösségi média óriást is érintenék.
Rengeteg pénz lobbizásra
A Metától nem idegen a lobbizás, a vállalat 2021-ben több, mint 20 millió dollárt költött el lobbi tevékenységre, ezzel felülmúlva az összes vállalatot: mindössze 6 iparági szervezet költött nála többet.
A vállalat még a nagy tech óriások közül is kiemelkedik, csak az Amazonnak van hozzá hasonlítható lobbibüdzséje. Nem véletlen, hogy ennyit költ a Facebook, miután a vállalatot minden oldalról támadják a szabályozók.
Nagy a baj
A Facebook elkeseredett akciói igazolják, amire már a számokból is lehetett következtetni: a TikTok gyors növekedése fenyegetést jelent a vállalatra.
A kínai app sokkal hatékonyabban vonz be új felhasználókat a Metánal (2021-ben már a TikTok volt a legtöbbet letöltött app), miközben az átlagos appon eltöltött idő is jelentősen magasabb. Felmérések szerint az átlagos TikTok felhasználó az Instagramhoz képest háromszor annyi időt tölt el a platformon, ami egészen elképesztő különbség.
Nemcsak kívülről érkeznek negatív hangok, a vészjósló jeleket már a cégen belül is látják: ahogy az egy kiszivárogtatott jelentésből kiderült, a Facebook elemzői már régóta tartanak a TikTok térnyerésétől. Egy belső elemzés szerint a Facebook tinédzser felhasználóinak száma 45 százalékkal eshet az Egyesült Államokban az elkövetkező két év során, mindez nagyrészt a TikTok megállíthatatlan térnyerésének köszönhetően.
A Facebook lassuló növekedésének és a TikTok gyors terjedésének természetesen a befektetők sem örülnek, az árfolyam közel 400 dollárról egészen 200 dollár alá esett az elmúlt hónapok alatt. Ez egészen elképesztő mértékű korrekció annak tudatában, hogy egy a csúcsán több, mint 1 milliárdos piaci kapitalizációval rendelkező technológiai óriásról beszélünk.
Habár ezeken a szinteken már sok piaci hang szerint jelentős alulértékeltségen forognak a vállalat papírjai, az ilyen és ehhez hasonló hírek, melyek inkább egy hegemóniájához görcsösen ragaszkodó, hanyatló vállalatra, mintsem egy növekedési sztorira utalnak, nem feltétlen erősíti a befektetők bizalmát. Mindeközben a TikTok anyavállalatát, a ByteDance-t már több befektetői körben is 400 milliárd dollár fölé értékelték a privát piacokon.
Azért a TikTok-ot sem kell félteni
Érdemes hozzátenni, hogy azért a TikTokot sem kell félteni: a vállalat egykori alkalmazottjai szerint az app az anyavállalat (ByteDance) szoros kontrollja alatt van, melybe nemrég vásárolta be magát a kínai kormány. Több jelentés rávilágított már arra, hogy a kínai kommunista kormány a TikTokot (is) használja a propaganda terjesztésére, illetve potenciálisan felhasználói adatok gyűjtésére. Arról nem is beszélve, hogy ahogy a többi közösségi média, úgy a TikTok is okozhat függőséget, különösen a fiatal felhasználóknál. Sőt, ahogy az a fenti diagramból is látszik, valószínűleg sokkal erősebben és gyorsabban függenek rá a platformra a felhasználók, mint a versenytárs közösségi appokra. Jó hír ez a ByteDance-nek, kevésbé jó hír a gyerekeiket féltő szülőknek és a Facebooknak.
Horváth Dávid
a Concorde Értékpapír Zrt. munkatársa
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.