Harry Potter varázsigéivel kedveskedik a Google a rajongóknak – és erőfitogtat a konkurenciának. Mesterséges intelligencia – a szegény mugli* varázspálcája.
Egy egész generáció álma volt egykor, hogy varázsképességekkel rendelkezhessen – ők azok, akik J.K Rowling azóta klasszikussá vált regényfolyamán, a Harry Potteren nőttek fel. A varázslótanonc elképesztő univerzuma egy kicsit most közelebb kerül azokhoz, akik egykor álmodoztak, és azokhoz is, akik szeretnének egy kis varázserővel rendelkezni. Na, persze, nem véletlenül.
A varázslat és a bársonyos szavak után jöjjön a rideg valóság: az Android három újabb utasításra reagál, és mind hármat Harry Potternek köszönhetjük. A három újdonság: Lumos, Nox és Silencio. A rajongóknak nem is kell magyarázni, de azért vegyük végig őket. Ha azt mondjuk, „Ok, Google, Lumos”, a telefonunk vakúja világtani kezd, az „Ok, Google, Nox” pedig lekapcsolja a lámpát. Az „Ok, Google, Silencio” valószínűleg senkit sem fog meglepni – a telefonunk néma üzemmódba kapcsol erre a parancsra. Ezek mind ismert varázsigék a sorozatból.
Egy korszak varázslatos képei a Google Street View-n: amikor még könyvet olvasva sétáltak az utcán az emberek
Az időzítés persze nem véletlen, hiszen a Warner Bros filmstúdió most jelentkezik a legújabb Potter-filmmel, a Legendás állatok és megfigyelésük című kiegészítő kötet adaptációjával. A forgatókönyvet maga J.K. Rowling írta, és csak lazán kapcsolódik a nagy sikerű 8 részes Potter-sorozathoz, inkább a varázslóvilág egy másik szeletét mutatják be.
Nemcsak játék és mese
Mivel a történet 1926-ben New Yorkban játszódik, a Google a Street View alkalmazásában több emblematikus helyszínt is megjelenít, mintha valóban ott lennénk magunk is a varázsvilágban is – itt lehet barangolni. Persze amellett, hogy ügyes promócióról van szó, a Google üzen is a versenytársainak. A mobilunkon ma már hang alapján is sokkal egyszerűbben kereshetünk, a rendszer sokkal jobban kiszűri a zajt, és ami a Google legnagyobb dobása ezen a téren: a kereső egy percig még emlékszik a neki feltett kérdés kontextusára. Ha megkérdezzük például, milyen éttermek vannak a környéken, akkor utána elég rákérdezni csak arra, hogy „és melyik olasz?”, a kereső tudni fogja, hogy az a környék éttermeire vonatkozik. Az angolul – persze megfelelő készülékről, megfelelően erős 3G jel mellett – kiválóan működő alkalmazáson tovább dolgoznak, hogy 55 nyelven hasonló minőségben, gyengébb lefedettség mellett is működjön (desktopról egyre kevesebbet használjuk a keresőt, a Google szerint a mobilunkat használva menet közben kell tudnunk minél gyorsabban és kényelmesebben releváns információkhoz jutnunk).
Az egész újítás mögött persze a Google elég régóta fejlesztett mesterséges intelligencia-rendszere áll, épp annak lehetünk tanúi, hogy a sok trendről lemaradó keresőóriás hogyan váltja termőre azt a hatalmas tudást és képességet, amit a mesterséges intelligencia területén az elmúlt évtizedben felhalmozott.
És miközben 1926 New Yorkjának elvarázsolt helyszínein sétálunk, betekintést nyerhetünk abba is, hogy a Google mit tud kezdeni a virtuális valósággal – miközben a nagy versenytás Facebook is ott van a piacon az Oculus Rifttel. Maradva Harry Potter mágikus univerzumában, nyugodtan mondhatjuk, a Google mérnökei keresik, hogyan tudnánk átültetni a virtuális világba az Avada Kedavra varázsigéjét – már ami a versenytársakat illeti.
* A Harry Potter univerzumban a nem varázslók elnevezése.