Nem vár se hirtelen javulást, se nagyszerű nyarat, a felelősséget pedig a nemzeti kormányokra hárítja.
Váradi József, a Wizz Air légitársaság vezérigazgatója és a Forbes szerinti 46. leggazdagabb magyar a múlt héten szerepelt a Politico lap podcastjában. Ahogy a Euronews is összefoglalta, ebben Váradi többek közt arról beszélt,
- hogy az ágazat, valamint a kormányok alábecsülték a covid utáni kilábalás tempóját,
- de a munkavállalói sztrájkokat is „hihetetlenül haszontalannak” tartja, ami a problémák súlyosbodását illeti.
A Wizz Air-főnök elmondta:
nem vár „hirtelen javulást”, nem lehet „tökéletesen” elkerülni a fennakadásokat, nem hiszi, hogy „nagyszerű nyarunk lesz”, viszont mindent megtesznek azért, hogy minél több hálót biztosítsanak a rendszerben.
Mint arról már korábban is írtunk, a reptéri káosz mögött álló okok részben a koronavírus-járvány alatti leépítésekben keresendő. Nemhogy nincs elég munkaerő, a megmaradt dolgozók eközben Európa-szerte sorozatos sztrájkokat indítottak a rossz munkakörülmények és a bércsökkentések miatt. Röviden, tömören ebben a cikkünkben magyarázzuk el az okokat és válaszoljuk meg a legfontosabb kérdéseket.
A felelősség a nemzeti kormányoké
Váradi a Politicónak azt mondta, bár nekik kevesebb problémával kellett szembenézniük, mint néhány fapados riválisuknak, attól még az egész iparág, vele pedig a kormányok is alábecsülték a fellendülés sebességét, hiszen hiány van, és sokan panaszkodnak a toborzás biztonsági átvilágítási folyamatának hosszadalmasságára is.
A légi forgalmi irányításban jelentkező hiányt hosszú távú problémaként jelölte meg, mert a kiképzés nehéz és hosszadalmas, két-három évig is eltarthat. A felelősséget a nemzeti kormányokra hárítja, mondván, többet kellett volna tenniük az újraindításra való felkészülésért.
„A légi forgalmi irányítás egy állami szervezet, így a kormányoknak sokkal jobban kellett volna felkészülniük arra, hogy mi fog bekövetkezni, és gondoskodniuk kellett volna arról, hogy a rendszereik megfelelő sebességgel működjenek, hogy kielégítsék a keresletet.”
Ami a dolgozói sztrájkokról szóló minősítését illeti, már a nyár elején is nagy port kavart, ahogy egy kiszivárgott felvételen Váradi arról panaszkodott, hogy túl sokan vesznek ki szabadságot fáradtságra hivatkozva, pedig „néha szükség van az extra kilométerekre”.
Borítókép: Váradi József a 2020. októberi Forbes Flow-n.