A Facebooknál egy kisebb újságírói csoport fogja a legfrissebb híreket szerkeszteni, jelentette be kedden a közösségi média óriás, aki ezzel egyszerre a lapkiadókkal való megromlott kapcsolatát is javítani szándékozik.
Az eddig használt algoritmusok helyett a cég inkább hús és vér újságírók mellett döntött, hogy azok válasszák ki a nagyközönségnek szánt legfontosabb híreket a legújabb tervezett funkciójuk, a „Hírek” fül alá – írja az amerikai Forbes.
Ezzel a lépéssel a Facebook beleáll abba a tech-ipari trendbe, amit az Apple és a Google mellett a Twitter, a LinkedIn és a Snapchat is követ, ezek a cégek – a Facebookéhoz hasonló célból – már egy ideje alkalmaznak újságírókat.
Az Apple-nél például az Apple News előfizetéses alkalmazás 2015-ös indulása óta dolgoznak újságírók, és ugyanebben az évben kezdett a Twitter is ebben az irányban mozogni.
Cégen belüli újságírók ide vagy oda, a Twitternek és más hasonló cégeknek továbbra is meg kell küzdenie a félreinformálás problémájával. A Twitter hétfőn jelentette be, hogy mostantól nem hirdethet az oldalon állami ellenőrzés alatt álló médiaorgánum. Ez nagyrészt arra szolgált válaszul, amikor kiderült, hogy Kína félrevezető kampányt folytatott a hongkongi tüntetők ellen. A Facebook – aki hasonló kivizsgálás előtt áll – azt állítja, hogy az újságírók munkája nyomán majd több „jó minőségű hír” jelenhet meg.
Campbell Brown, a Facebook hírszolgáltatási együttműködésének igazgatója így fogalmazott az amerikai Forbesnak:
„A Hírek füllel az a célunk, hogy a felhasználók számára személyre szabott és abszolút releváns élményt nyújtsunk. Az itt felugró hírek nagy részét algoritmus fogja kiválasztani, első lépésként pedig a főbb híreket egy újságíró-csoport fogja ellenőrizni, hogy ezáltal megfelelő tartalmat biztosítsunk.”
A Facebook elmondása szerint a csapat figyelmet fog fordítani a felhasználói ellenőrzésre, kiadókra, oldalakra valamint a felhasználók által megosztott tartalmakra és sok egyéb részletére annak a szerkezetnek, ami segít a tartalom személyre szabásában.
A cég nyomás alatt áll, mióta 2016-ban kiderült, hogy orosz ügynökök „átfogó és szisztematikus” félrevezető hadjáratot indítottak a közösségi hálón – ezt már Robert Mueller különleges tanácsadó mondta, aki a 2016-os amerikai elnökválasztásba való orosz beavatkozás ügyében nyomozott.
Mueller jelentése megállapította, hogy Oroszország havi 1,25 millió dollárt (370 millió forintot) költött digitális hirdetésekre azzal a céllal, hogy nézeteltérést támasszon az Egyesült Államokban és befolyásolja a választást. Hétfőn a Facebookot erős bírálat érte, amiért pénzt fogadott el Kínától, hogy téves információkat terjesszen a hongkongi tüntetőkről.
A közösségi oldal mindezek ellenére sok ember életének fontos része marad. A Pew Research Center felmérése alapján az amerikai felnőttek nagyjából 69 százaléka használja a Facebookot, és ennek a csoportnak 74 százaléka legalább napi egyszer – összehasonlításképp a Twittert minden ötödik amerikai felnőtt használja, azaz 22 százalék. Ezzel párhuzamban, a We Are Social és a Hootsuite felmérésének eredménye szerint a magyarok 59 százaléka facebookozik – a Twitter-felhasználók száma elenyésző, a magyarok körülbelül 0,15 százaléka.
A Facebook új partnerprogramjában szereplő üzletek esetében valószínűleg dollármilliókról van szó. A The Wall Street Journal elmondása szerint számos lap, többek közt a Washington Post, a Bloomberg, a Dow Jones és a New York Times arról számolt be, hogy akár évi 3 millió dollárt is fizetne a Facebook, hogy publikálhassa a tőlük jövő hírtartalmat.
Még nem tették közszemlére, de már élesen elhatárolják a „Hírek” részt a cég egykori „Népszerű Témák” (Trending Topics) hírszekciójától, melyet 2016-ban beszüntettek, miután felmerült a gyanúja, hogy a konzervatív vonatkozású híreket háttérbe szorítják.
A Facebook hírközlő funkcióját várhatóan ősztől élvezhetjük.