Milyen tárgyat (címet) adjunk a hírlevelünknek, hogy ne a spam mappában vagy a több tucat olvasatlan reklámlevél között landoljon? A Neticle a héten mutatta be új fejlesztését, ami erre kínál megoldást. A Lingusta névre keresztelt szolgáltatás egy mesterséges intelligencián (AI) alapuló nyelvi eszköz, ami adatvezérelten javítja a hírlevél-megnyitási arányokat azzal, hogy kvázi tudományos-empirikus alapokra helyezi a címadás művészetét. A szolgáltatás egyelőre magyarul érhető el, de már készül a német nyelvű verzió is.
A Neticle az email marketing rendszerekben nagy tapasztalattal rendelkező Maileonnal együttműködve fejlesztette ki a Lingustát; a 2012-ben alapított, online médiaelemzéssel foglalkozó Neticle sztoriját mi is megírtuk. A közös fejlesztést korábbi külföldi példák, majd másfél év fejlesztés és tesztelés előzte meg.
2,5 millió eurós befektetést kapott a cég, ami megmondja, mit gondolnak rólad az interneten
Általában megérzésekre alapozva írunk tárgyat egy-egy hírlevélnek, sokszor az történik, hogy pár ötletet összegyúrva születik meg a végső verzió, „nem vonunk le nagy következtetéseket”, és az utánkövetés később is elmarad – mondja Árva Balázs, a Maileon projektmenedzsere. Vannak ingyenes tárgyoptimalizáló eszközök, de ezek nem a tökéletes megoldást nyújtják. Adnak ugyan támpontokat – például, hogy 30 karakteres legyen a tárgy, vagy elkerülendőként feltüntetik a spam-jellegű kifejezéseket –, de túl általánosak, nem adnak személyre, a közönségre szabott megoldásokat.
A Lingusta az AI segítségével felderíti,
az adott iparágra optimalizálja a tárgyat, követi a célközönség hangulatát, figyelembe veszi a szezonális változásokat, így pontosan és hatékonyan tervezhető lesz a hírlevél tárgyak szövegezése.
Kifejlesztése során a Maileon több mint egy évtizedes email-marketinges tapasztalatát, több mint egymillió kampány adatait gyúrták össze egy egyedi szövegelemző szoftverrel, így „lézerpontossággal mutat rá azokra a pontokra, ahol optimalizálni kell az adott tárgyakat”. Összességében a nyelvi szubjektivitás, valamint az emóció- és szentiment tartalmak összefüggéseit veti össze olyan, nyelvészeti eszközökön alapuló módszerek segítségével, amelyek közösen elemzik, mire reagál intenzíven a közönség. A Lingusta később is folyamatosan figyeli a kommunikációt, hogy a befogadói oldalon mi működött és mi nem, az algoritmust az eredmények visszatöltésével tanítani is lehet.
Konkrét tanácsokat is adnak
A javasolt tárgyról a személyes profil, az iparági adatok és a nyelvi tapasztalatok alapján meg tudja mondani a rendszer, hogy várhatóan mennyire lesz sikeres, illetve mit kell rajta változtatni annak érdekében, hogy még többen nyissák ki.
Itt az egyik kulcs, hogy minél emberibbnek hasson a szöveg, vagyis minél inkább elképzelhető, hogy egy ember is kimondja egy párbeszédben az adott mondatot, annál kevésbé valószínű, hogy spamnek értékeljük a levelet.
Az is fontos, hogy legyen benne cselekvésre, határidőre buzdító utalás, illetve felhívás. A kontroll azonban végig a felhasználónál van, ő dönti el, megfogadja-e a javaslatokat.
A Lingusta csak a levelezéshez kötődő adatokat (kiküldés dátuma, megnyitási, kattintási ráta, leiratkozók száma) tárolja, ügyféladatbázist nem kell betölteni. Elég beírni a kigondolt tárgyat, és annak optimalizálásában segít a rendszer. A belső logikáktól, szervezeti céloktól függ, hogy valaki a legjobb megnyitási vagy a legjobb átkattintási arány kimaxolására optimalizálja a Lingustát, mindkettőre ad javaslatot a rendszer.
Szekeres Péter, a Neticle CEO-ja és társalapítója elmondta, sok ötletük van a továbbfejlesztésre, távolabbi céljuk, hogy
a tanácsok helyett konkrét, nyelvtanilag és jelentéstanilag is helyes tárgyjavaslatokat is tudjon adni a Lingusta. A szolgáltatás egyelőre magyarul érhető el, a következő nyelv a német lesz, ez 2021 őszére várható.
Tesztelőik és éles ügyfeleik javát jelenleg e-commerce ügyfelek adják, de média és PR oldalon, vagyis a tartalomelőállítóknál is fontos, hogyan jut el az adott üzenet a felhasználókhoz. Itt is erősek, de vannak kisebb, B2B listákra kommunikáló ügyfeleik is.
Borítókép: A Neticle csapata, fotó: Egyed Péter