Az üzemanyagársapkához ragaszkodik a kormány, de 800 ezer autóst már kivett a kedvezményezetti körből. Így sem tűnik reálisnak, hogy fenntartható a hatósági ár.
A szokásos nyári fogyasztás a belföldi nyaralások miatt eleve magasabb, az alacsony hatósági ár miatt Magyarországon az üzemanyagfogyasztás azonban még jobban felpörgött most nyáron. Mindez logikus, csakhogy közben
- a nagykereskedőknek is érvényben maradt a hatósági ár, azok március óta le is állították az importot, hogy ne bukjanak;
- eltűnt ezzel a hazai ellátás 30 százaléka;
- a százhalombattai Mol-finomító karbantartás miatt, másik két jelentős régiós finomító baleset miatt áll/csökkentett kapacitással működik.
Mire elég a felszabadított a tartalék?
A hvg.hu szerint ezek a legfontosabb okok, ami miatt nem igazán reális, hogy októberig fenntartható legyen a kutakon a 480 forintos literenkénti hatósági ár a benzinre és a dízelre. Még úgyis igaz ez, hogy a kormány hétvégén bejelentett szigorítása elvben 800 ezer autót kivont a hatósági árkedvezményből. Más kérdés, hogy a gyakorlatban nehezen vagy egyáltalán nem is szűrik ki a céges autókat, miközben az import a nagykereskedelemben továbbra is befagyasztott ár miatt nem indult újra. A régiónkban a már említett finomítók leállása miatt amúgy is dízelhiány van, nem oda fogják szállítani a készterméket a piaci szereplők, ahol buknak rajta.
A – NAV statisztikái szerinti – napi átlagos 20 millió literes üzemanyagfogyasztásunk mellett
a kormány által a stratégiai készletekből felszabadított mennyiség 8-9 napig tudná fedezni az ország fogyasztását,
ha máshonnan nem érkezne üzemanyag (jelenleg még érkezik, csak nagyon visszafogottan). Közben szállítási nehézségek is adódnak, a Rajnán a szárazság miatt nem tudnak közlekedni a dízelt szállító hajók. Mindent összevetve nem tűnik reálisnak, hogy ebben a formában októberig maradjon az ársapka, máskülönben komoly hiány fog kialakulni a magyar piacon: egész egyszerűen nem lesz mit tankolni a kutakon.
Borítókép: A Mol százhalombattai finomítója. Fotó: Mol Group