Találkoztam a világ leggazdagabb magyar emberével

Kint meleg van, nehéz és párás idő. Bent hűvös és csend. 25 óra utazás, egy éjszaka és egy papírtányéron felszolgált amerikai reggeli (bagel, nagy pohár gyenge kávéval) áll mögöttem. Az […]

cover_1_new_2017_nov_peterffy

Bővebben

kollai_istvan_foto_boris_nemeth_002_1100

Utazol, kinézel az ablakon. Egy magyar app megmondja, mit látsz

Oszd meg!

Geolokációs távolsági útikalauzon dolgozik egy magyar csapat. Ha rajtuk múlik, biztosan máshogy vonatozunk, buszozunk és  hajózunk a jövőben.

A turizmus átalakulóban van. Ezt nap mint nap tapasztaljuk a pesti belvárosban, tíz éve valószínűleg még fehér köpenyes ápolókat hívtak volna (mondjuk sokan ma is hívnának) a tangába öltözött, Liverpool-külső akcentussal beszélő mezítlábas srácokra (főleg, ha a Supermen-jelmezes alakhoz még egy törpe is van bilincselve). Mára ez úgy hozzánőtt Budapesthez, mint szelfibot a kínai turistához. Ez van. De amikor az élet ad egy pofont egy beerbike visszapillantó tükrével, ellenhatásként (Newton III. törvénye) kinő a földből valami, ami miatt nem kell szégyenkeznünk unokáink előtt. Teljesen megszokottá váltak például az alternatív városnézések, és úgy általában,

a „non important sights” a kulturális turizmus fontos szegletévé vált az egész világon.

„Az időnk be van osztva. Az utazás kidobott idő a turisztikai szektor számára is. Ott ülünk, unatkozunk, miért ne tölthetnénk el hasznosan?” – mondja Kollai István, a „kulturális startup” ötletgazdája, miközben az utazásokról beszélgetünk. A történész-közgazdász végzettségű kulturális diplomata sokat utazott a szlovák vasúton. (Volt rá alkalma, öt éven keresztül vezette a Pozsonyi Magyar Intézetet, jelenleg a Corvinus Egyetem oktatója.) Útjai alatt a vonatablakon keresztül figyelte a várakat, folyamatosan bújta a Wikipédiát, próbálta kitalálni, hogy merre járnak. Innen jött az ötlet: ha létezik városnéző túra (nevezzük így: walk&see), miért ne fedezhetnénk fel a tájat ülve (sit&see)?

screenshot_2017-06-14-08-38-47

Az ötletből Anroidra és IOS-re is elérhető app, valamint önálló weboldal is lett, így például egy Budapest-Vác útvonalon megismerhetjük a Nyugati pályaudvar történetét, a budapesti rozsdazóna rejtelmeit,

megtudhatjuk, hogy mit keresnek víztornyok Rákosrendező környékén

(van ami a gőzmozdonyokhoz épült, van amiben majdnem lakásokat alakítottak ki) vagy hogy Károlyi István gróf egykori mintagazdaságából alakult ki Istvántelek, Káposztásmegyer területén pedig valóban káposztát termeltek, a 80-as évekig voltak itt termőföldek. A technika használhatóságát a térerő vagy a wifi gyengesége akadályozhatja, de az ötletgazda szerint az ilyen technikai problémák ideje lassan lejár.

Így néz ki a mobilapp.

A GPS-alapú app érzékeli, hogy merre járunk, a fejhallgató segítségével pedig narrációt is kapunk (ez a webes verzióban nem működik). A HorizonGuide.net weboldal innovációja egyébként, hogy úgy rendeli a tartalmakat GPS-koordinátákhoz, hogy közben nem szükséges applikáció letöltése. István a Europe in Budapest. A Guide to its Many Cultures című útikönyv egyik szerzője és szerkesztője, tapasztalat tehát bőven volt ahhoz, hogyan lehet újszerű megközelítéssel bemutatni egy várost vagy a környező tájat. Munkáját többen is segítik, többek között a Bécsben élő dr. Magyarics Zoltán, a Regionalbahn szerkesztője és Nagy Kornél, az Európai Vasúti Ügynökség munkatársa.

kollai_istvan_foto_boris_nemeth_002

Kollai István útikönyvet írt már, appot eddig nem fejlesztett (fotó: Boris Németh, tyzden)

A HorizonGuide üzleti modellje nem arra épít, hogy az utasok fizetnének egy sokadik appért. Ehelyett a webes megoldás a könnyű elérhetőségre, a skálázhatóságra, a ticketing- és egyéb interaktív megoldásokra építene, az applikációval pedig ezt kiegészítően egy B2B-modellt szeretnének követni (vagyis más cégeknek eladni a szolgáltatásukat).

„A vasút folyamatos komfortversenyben áll az autóval. Ez a kalauz a vasúttársaságok részéről egy plusz szolgáltatás lehet.”

A fejlesztési hátteret a magyar, mellesleg piacvezető szolgáltató, a PocketGuide adja. Jelenleg a Visegrádi Alaptól nyert támogatással folyik a munka, de a cél egy önálló, piaci lábon álló, külföldön is értékesíthető termék felépítése. Úgy tűnik, hogy sokan felfigyeltek az ötletre, jelenleg két kockázatitőke-befektetővel állnak tárgyalásban, de biztosítótársaság (itt nevet még nem írhatunk), informatikai óriás (IBM) és hajóscég (Viking River Cruises) is fantáziát lát az ötletben. Júniusban még csak a Dunakanyart térképezhetjük fel a programmal – a történész itt sem hazudtolja meg magát, köztudott, hogy a Pest-Vác vasútvonal volt az első az országban.

Július elsejétől indul a Budapest-Balaton, ősztől pedig a Budapest-Varsó útvonal, de Ausztria és Olaszország nagysebességű vasútvonalaira is készül a tartalom.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő